سرویسها، محصول پولساز بعدی اپل پس از آیفون
اگرچه اپل اخیرا محصولات سختافزاری کمتری را بهفروش میرساند؛ اما بهگفتهی کیتی ال. هیوبرتی، تحلیلگر مؤسسهی پژوهشی مورگان استنلی، کوپرتینونشینها به هیچوجه در وضعیت رکود بهسر نمیبرند. به اعتقاد هیوبرتی، تمرکز بر پلتفرم سرویسها بهجای فروش دستگاهها، میتواند در آیندهی نزدیک، اپل را به موفقیت برساند.
تیم کوک، مدیرعامل اپل، در ماه جاری و در جریان انتشار گزارش مالی مربوط به سهماههی نخست سال ۲۰۱۸، اعلام کرد که فروش آیفون ۱۰ کمتر از حد انتظار بود و این مسأله ارزش سهام کوپرتینونشینها را نیز بهمیزان ناچیزی کاهش داد؛ اما هیوبرتی به سرمایهگذاران توصیه میکند که سهام اپل را کنار نگذارند. او با پیشبینی ارزش ۲۰۳ دلاری برای سهام اپل که در حال حاضر با مبلغ حدودی ۱۷۰ دلاری معامله میشوند، میگوید:
ما ارزش فزایندهای را برای پلتفرم اپل پیشبینی میکنیم که دلیل آن عمدتا به سرویسهای پولی بازمیگردد. اگرچه طی ۵ سال گذشته، بخش قابل ملاحظهای (۸۶ درصد) از رشد سالانهی ۸ درصدی اپل، بهلطف فروش آیفون حاصل میشد؛ اما اکنون کسبوکار سرویسهای پولی اپل، رشد حدود ۵ درصدی درآمد را عاید این شرکت میکند.
تخمینهای هیوبرتی حکایت از آن دارند که اکنون حدود ۶۰ درصد از رشد درآمد اپل به سرویسها بازمیگردد. بهگفتهی او، سرویسها در کنار محصولات پوشیدنی، مانند اپل واچ، «تمام رشد درآمد اپل را طی ۵ سال آینده، حاصل خواهند کرد». درآمد حاصل از سرویسها از ۲۵ دلار بهازای هر دستگاه در دو سال گذشته به ۳۰ دلار بهازای هر دستگاه رسیده است؛ اما به اعتقاد هیوبرتی «این پارامتر، پتانسیل درآمدزایی سرویسها را بهطور کامل بهتصویر نمیکشد».
بسیاری از کاربران اپل، در حال حاضر برای سرویسها هزینهای پرداخت نمیکنند؛ بنابراین احتمالا «درآمد بهازای هر کاربر فعال بسیار بالاتر از ۳۰ دلار فعلی و احتمالا دو برابر آن باشد». به باور هیوبرتی نهتنها احتمالا درآمد ۳۰ دلاری در حقیقت معادل ۶۰ درصد است؛ بلکه پتانسیل رسیدن به «۱۰۰ دلار را نیز دارد»؛ زیرا آمازون پرایم اکنون ۱۰۶ میلیون کاربر دارد که حدود ۹۹ دلار در سال میپردازند و نتفلیکس با دارا بودن ۱۱۱ میلیون کاربر، بهازای هر مشترک، درآمدی حدود ۱۲۰ دلار در سال دارد.
باید توجه داشت که تنها ۱۸ درصد از کاربران دستگاههای اپل، برای سرویسهای آن هزینه میکنند و به اعتقاد هیوبرتی، این مسأله «فضای بسیاری را برای افزایش درآمد» در اختیار اپل قرار میدهد. در ادامه نام سرویسهایی را مشاهده خواهید کرد که بهاعتقاد مؤسسهی مورگان استنلی، کماکان بهصورت کامل پولساز نیستند:
- اپل موزیک رشد قابل ملاحظهای را تجربه میکند؛ اما کماکان تنها ۲.۹ درصد از کاربران اپل از آن بهره میبرند.
- تعداد کاربران iCloud در حال رشد است و اپل دو پایگاه دادهی جدید را در چین تأسیس میکند.
- اپلپی در ۵۰ درصد از فروشگاههای خردهفروشی ایالات متحدهی آمریکا وجود دارد؛ اما آمار استفاده از آن کماکان پایین است.
در تصویر زیر میتوانید بهصورت شهودی، سهم سرویسها را از رشد درآمد اپل مشاهده کنید:
تصویر زیر نیز پیشبینی مؤسسهی مورگان استنلی از سهم سرویسها در درآمدزایی اپل طی سالهای آینده را نشان میدهد:
نظرات