شیائومی درخواست عرضه اولیه سهام خود در هنگ‌کنگ را ثبت کرد

جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
شیائومی به‌صورت رسمی، درخواست عرضه‌ی اولیه‌ی سهام خود در بازار بورس هنگ‌کنگ را برای جذب سرمایه‌ی ۱۰ میلیارد دلاری ثبت کرد.
تبلیغات

فرایند مورد انتظار عرضه‌ی اولیه‌ی سهام شیائومی پس از ارائه‌ی درخواست غول چینی دنیای فناوری برای عرضه‌ی سهام در بازار بورس هنگ‌کنگ به‌صورت رسمی آغاز شد. درخواست اولیه‌ی شیائومی، جزئیات مالی مربوط به عرضه‌ی اولیه‌ی سهام را در بر ندارد؛ اما به‌گزارش South China Morning Post، چینی‌ها به‌دنبال جذب سرمایه‌ای ۱۰ میلیارد دلاری با ارزش بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری هستند. فراتر از بزرگ‌ترین فرایند عرضه‌ی اولیه‌ی سهام و بزرگ‌ترین جذب سرمایه‌ی دنیا از زمان عرضه‌ی اولیه‌ی سهام علی‌بابا در نیویورک طی سال ۲۰۱۴، هدف یادشده می‌تواند شیائومی را به سومین شرکت بزرگ چینی عرصه‌ی فناوری بر مبنای ارزش بازار بدل کند.

شیائومی با استراتژی متفاوتی نسبت به بسیاری از شرکت‌ها عمل می‌کند، این شرکت چینی، گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند را با حاشیه‌ی سود بسیار پایینی به فروش می‌رساند و برای سوددهی به سرویس‌ها و استفاده‌ی بهینه از قطعات متکی است. فراتر از گوشی‌های هوشمند، شیائومی کسب‌وکار خرده‌فروشی و سرویس‌های اینترنتی گوناگونی، نظیر سرویس پرداخت و استریم انحصاری خود را نیز در اختیار دارد. استراتژی یادشده که لی جون، مدیرعامل شیائومی آن را «سه‌گانه» می‌نامد، برای رشد روی سرویس‌ها تمرکز دارد؛ چرا که شیائومی سقف سود حاصل از سخت‌افزار را ۵ درصد تعیین کرده است.

در اسناد شیائومی آمده است که بیش از ۱۹۰ میلیون نفر از رابط کاربری MIUI استفاده می‌کنند و این موضوع می‌تواند معیار مناسبی برای برآورد تعداد گوشی‌های به‌فروش رفته‌ی شیائومی باشد. چینی‌ها مدعی هستند که بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه متصل، شامل ساعت هوشمند، دستبند سلامتی و ترازوی هوشمند به‌فروش رسانده‌اند. طبق ادعای شیائومی، کاربران این شرکت روزانه ۴.۵ ساعت صرف استفاده از گوشی هوشمند خود می‌کنند و ۱.۴ میلیون نفر از کاربران نیز حداقل ۵ دستگاه متصل در اختیار دارند.

براساس آمار ارائه‌شده از سوی مؤسسه‌ی IDC، شیائومی در جایگاه چهارم شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند قرار دارد و یکی از معدود شرکت‌هایی محسوب می‌شود که در بازار رو به افول چین سوددهی دارد. شیائومی در وضعیت مالی بسیاری تحسین‌برانگیزی نیز به‌سر می‌برد، این شرکت در سال ۲۰۱۷ موفق به کسب درآمد ۱۸ میلیارد دلاری شد که نسبت به رقم ۱۰.۷۸ و ۱۰.۵۳ میلیارد دلاری به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۵، افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد.

شیائومی در سال ۲۰۱۷ به‌دلیل عرضه‌ی سهام ممتاز ۸.۵۱ میلیارد دلاری به سرمایه‌گذاران، زیان ۶.۹ میلیارد دلاری را ثبت کرد؛ اما رشد این شرکت در وضعیت مساعدی به‌سر می‌برد. سود عملیاتی شیائومی این با افزایشی ۳ برابری نسبت به سال گذشته‌ی میلادی، به رقم ۱.۹۲ میلیارد دلار رسیده است. گوشی‌های هوشمند ۷۰ درصد از فروش شیائومی را شکل می‌دهند؛ درحالی‌که دستگاه‌های هوشمند و سرویس‌ها به‌ترتیب ۲۰ و ۱۰ درصد از سهم فروش را در اختیار دارند.

همان‌طور که انتظار می‌رود، منبع درآمد اصلی شیائومی، بازار چین محسوب می‌شود؛ اما این شرکت با روند فزاینده‌ای از وابستگی خود به بازار داخلی می‌کاهد. در سال ۲۰۱۷، بازار چین ۷۲ درصد از فروش شیائومی را شکل داد؛ اما این رقم‌ در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به‌ترتیب ۹۴ و ۸۷ درصد بود. هند موفق‌ترین بازار خارجی شیائومی محسوب می‌شود؛ به‌طوری که چینی‌ها در این بازار، جایگاه نخست را در اختیار دارند، شیائومی در تلاش است تا این موفقیت را در سایر بازارهای جهانی نیز تکرار کند.

در حال حاضر اطلاعاتی در خصوص برنامه‌ی احتمالی چینی‌ها برای حضور در بازار آمریکا در دست نیست؛ اما شیائومی قصد دارد تا ۳۰ درصد از سرمایه‌ی جذب‌شده در جریان عرضه‌ی اولیه‌ی سهام خود را صرف حضور قدرتمندتر در آسیای جنوب‌شرقی، اروپا، روسیه و «سایر مناطق» کند. شیائومی مدعی است که در ۷۴ کشور از جمله آمریکا فعالیت دارد؛ اما این شرکت در بازار ایالات متحده به فروش لوازم جانبی و دستگاه‌هایی غیر از گوشی هوشمند می‌پردازد.

چینی‌ها قصد دارند تا ۳۰ درصد از سرمایه‌ی جذب‌شده را صرف تحقیق و توسعه و ۳۰ درصد دیگر را صرف فعالیت در حوزه‌ی اینترنت اشیاء و اکوسیستم دستگاه‌های هوشمند کنند و ۱۰ درصد از مبلغ باقیمانده نیز به‌عنوان سرمایه در گردش به‌کار گرفته خواهد شد. شیائومی در خصوص سهم دقیق هرکدام از سرمایه‌گذاران بزرگ خود، اطلاعاتی را منتشر نکرده است؛ اما گفته می‌شود که لی جون، مدیرعامل این شرکت، یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران این شرکت به‌حساب می‌آید؛ بنابراین عرضه‌ی اولیه‌ی سهام شیائومی می‌تواند او را ثروتمندترین فرد چینی بدل کند؛ چرا که ظاهرا او ۷۵ درصد از سهام شیائومی را در اختیار دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات