ایرباس تولید هواپیمای غولپیکر A380 را خاتمه میدهد
هواپیمای نمادین ایرباس A380 عنوان بزرگترین جت مسافربری جهان را یدک میکشد؛ اما شرکت سازنده در نظر دارد تا تولید این پرنده را خاتمه دهد.
براساس بیانیهی منتشر شده توسط ایرباس، غول هوانوردی اروپا از سال ۲۰۲۱ تولید A380 را متوقف خواهد کرد. ایرباس پس از این خبر از پایان تولید هواپیمای غولپیکر خود دارد که خطوط هواپیمایی امارات (Emirates Airlines) سفارش خود برای A380 را کاهش داد. شایان ذکر است که این هواپیمای پرهزینه از مدتها پیش در رقابت با رقبای کارآمدتر و اقتصادیتر خود دچار مشکل شده بود.
ایرباس در رابطه با تصمیم خود چه میگوید؟
در بیانیهای که امروز (پنجشنبه) منتشر شد، ایرباس اعلام کرد که اماراتیها سفارش خود برای A380 را از ۱۶۲ فروند به ۱۲۳ فروند کاهش دادهاند.
تام اندرز، مدیرعامل ایرباس در این رابطه میگوید:
در نتیجهی این تصمیم [هواپیمایی امارات]، ما تعداد سفارش قابلتوجهی برای A380 نداریم و با وجود تلاشهای انجامشده برای فروش A380 به خطوط هوایی، دلیلی برای ادامهی تولید این پرنده وجود ندارد. این مسئله منجر به پایان تحویل A380 در سال ۲۰۲۱ خواهد شد.
مسافران در سراسر جهان دوست دارند تا با این پرندهی بزرگ پرواز کنند. ازاینرو، خبری که امروز اعلام شد برای ما و جامعهی دوستداران A380 خبری دردناک است.
بهادعای ایرباس، عملکرد مالی ایرباس در سال ۲۰۱۸ یکی از دیگر دلائل اصلی برای پایان تولید A380 است. سال گذشته این شرکت به سود خالص ۳ میلیارد یورویی دست پیدا کرد که رشد ۳۰ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۷ را نشان میدهد. در عین حال، این تولیدکنندهی اروپایی امیدوار است تا در سال جاری ۸۸۰ تا ۸۹۰ فروند هواپیمای جدید را به مشتریان تحویل دهد.
این تصمیم چه اثری بر کارکنان ایرباس خواهد داشت؟
براساس آنچه توسط ایرباس اعلام شده است، در نتیجهی این تصمیم، طی سه سال آینده ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ موقعیت شغلی در ایرباس تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. این شرکت نوع مشاغل و مکانهای متاثر از پایان تولید A380 را اعلام نکرده است؛ اما ادعا کرده که افزایش تولید مدل A320 و سفارشهای جدید هواپیمایی امارات، موقعیتهای قابلتوجهی را برای جابهجاییهای شغلی فراهم میکنند.
کمبود تقاضا دلیل اصلی پایان تولید A380 است
تولید بالهای A380 بر عهدهی شعبهی ایرباس در انگلستان است و در حال حاضر ۶۰۰۰ نفر در کارخانهی تولید بال در منظقهی بروتون مشغول به کار هستند. ۳۰۰۰ نفر دیگر نیز در مجموعهی پشتیبانی و طراحی ایرباس در شهر فیلتون انگلستان فعالیت دارند.
دلیل پایان تولید A380 چیست؟
این هواپیمای پرظرفیت و جادار، اولین پرواز تجاری خود را در سال ۲۰۰۷ به انجام رساند. هرچند مسافران علاقهی زیادی به این پرنده دارند؛ اما تولید آن بسیار پرهزینه و پیچیده است. بخشهای مختلف A380 در شعب متعدد ایرباس در سراسر اروپا تولید میشوند و مونتاژ نهایی در دو کارخانهی ایرباس در شهرهای تولوز و هامبورگ به انجام میرسد.
با افزایش تقاضا برای هواپیماهای پهنپیکر کوچکتر، تقاضا برای غولهایی همچون A380 رو به کاهش گذاشت. گرگ والدرون، سردبیر بخش آسیایی وبسایت FlightGlobal در این رابطه میگوید:
یکی از گرایشهای واضح بازار، استفاده از هواپیماهای دو موتورهی دوربرد نظیر بوئینگ ۷۷۷، بوئینگ ۷۸۷، ایرباس A330 و ایرباس A350 است.
ایرباس A350
طی دو سال آتی، ایرباس دستکم ۱۴ فروند A380 را به هواپیمایی امارات تحویل خواهد داد. این شرکت هواپیمایی که مقر آن در دبی واقع شده، در حال حاضر ۷۰ فروند هواپیما از نمونههای کوچکتر را هم به ایرباس سفارش داده است.
مشکل A380 چه بود؟
زمانیکه A380 اولین پرواز خود را به انجام رساند، از آن بهعنوان یک دستاورد بزرگ فنی یاد میشد. تفکر اولیه مبنی بر این بود که این هواپیماهای غولپیکر برای جابهجایی خیلی عظیمی از مسافران بین فرودگاههای مرکزی همچون فرودگاههای لندن، نیویورک، دبی و توکیو مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اروپاییها نیز با اطمینان پیشبینی میکردند که حدود ۱۵۰۰ فروند A380 را به فروش خواهند رساند؛ اما درنهایت این رقم تنها اندکی از ۲۵۰ فروند فراتر رفت.
آمار فروش A380 تنها اندکی بیش از ۲۵۰ فروند است
اگر به گذشته بنگریم، میبینیم که حتی در زمان معرفی A380 هم شرکتهای هواپیمایی تدریجا در حال فاصله گرفتن از هواپیماهای بسیار بزرگ بودند. فناوری ساخت موتورهای هواپیما پیشرفت زیادی را به خود دیده و بود خطوط هوایی میتوانستند با هواپیماهای دوموتوره، که مصرف سوخت کمتری دارند و سبکتر هستند، مسافران را بین شهرهایی با جمعیت متوسط جابهجا کنند. این مسئله به شرکتهای هواپیمایی اجازه میدهد تا تعداد پروازهای خود در فرودگاههای مرکزی، که اغلب بسیار شلوغ هستند را کاهش دهند.
بوئینگ ۷۴۷
هرچند مدیران ایرباس در آن زمان از این مسئله آگاه بودند؛ اما از تصمیم خود برای طراحی و توسعهی A380 دست نکشیدند. در آن زمان، اروپاییها بر این باور بودند که بوئینگ ۷۴۷ با فروش خود سود زیادی را به جیب رقیب آمریکایی واریز میکند و آمریکاییها هم از این سود بالا برای کاهش قیمت هواپیماهای کوچکتر استفاده میکنند.
از این دیدگاه، A380 رقیبی برای ۷۴۷ افسانهای بود و تا حدی در شکست نمونهی مسافربری ۷۴۷ هم موفق بود؛ چرا که آخرین نمونهی مسافربری ۷۴۷ دو سال پیش به تولید رسید. اما از سوی دیگر، نمونههای باری ۷۴۷ حتی پس از سال ۲۰۲۱ نیز تولید خواهند شد و میتوان گفت که جامبوجت پیر بوئینگ، با وجود سن بالا در مجموع توانسته رقیب اروپایی خود را شکست دهد.
همیشه میتوانید ازطریق موتور جستجوی پرواز کجارو ارزانترین بلیط هواپیما به مقصد مورد نظرتان را بیابید و به آسانی آن را از فروشندههای معتبر خریداری کنید.
نظرات