اپل چگونه از اپل کارت درآمد کسب میکند
زمانیکه اپل ار عرضهی کارت اعتباری خود با همکاری گلدمن ساکس خبر داد، یکی از ویژگیهایی که روی آن تاکید میشد، عدمنیاز به پرداخت هزینههای اضافه بود. علاوهبر این، اهالی کوپرتینو برای خرید محصولات خود، مبلغی بین ۱ تا ۳ درصد از هزینهی خرید را هم به کاربر باز میگردانند. همین مسئله این سؤال را برای بسیاری از افراد ایجاد کرده است که سازندهی آیفون چگونه از این کارت درآمد کسب میکند.
البته اپل از کاربرانی که در انتهای هر ماه بدهی خود را بهطور کامل تسویه نمیکنند، مبلغی بهعنوان بهره دریافت میکند؛ اما بهعقیدهی متخصصان امور مالی، این بهره تنها محل درآمد اپل از کارت اعتباری نیست.
بهرهی دریافتی
وبسایت Business Insider با برخی از کارشناسان امور مالی، به صحبت پیرامون بهرههای دریافتی توسط اپل پرداخته است. بهگفتهی این افراد، اگرچه اهالی کوپرتینو از دریافت بهرههای پایین صحبت میکنند؛ اما میزان بهرهی در نظر گرفته شده توسط اپل چندان غیرمعمول نیست.
براساس آنچه در قسمت پایین صفحهی اختصاصی اپل کارت در وبسایت اپل آمده است، میزان بهرهی متغیر در نظر گرفته شده توسط اپل بین ۱۳.۲۴ تا ۲۴.۲۴ درصد است؛ محدودهای نسبتا گسترده که البته چندان هم غیرمعمول نیست. حتی اگر اپل موفق شود تا نسبت به دیگر بانکها و موسسات مالی بهرهی کمتری از کاربران دریافت کند؛ اما این میزان همچنان میتواند سود فراوانی را نصیب اهالی کوپرتینو کند.
جیم میلر، معاون امور بانکی و کارتهای اعتباری در مؤسسهی JD Power معتقد است که بهرههای دریافت شده از دارندگان کارتهای اعتباری بسیار بالا است و حتی در صورت دریافت بهرهی کمتر، همچنان امکان کسب درآمد وجود دارد.
حداکثر میزان بهرهی در نظر گرفته شده توسط اپل هم حاکی از این مسئله است که این شرکت، عمدتا افرادی با ضریب اعتباری پایینتر را هدف قرار داده است؛ افرادی که همواره بهخاطر استفاده از کارت اعتباری مبلغی را بدهکار هستند.
هزینهی تراکنش
هرچند ممکن است ساکنان کوپرتینو هزینهی اضافهای را از مشتریان خود دریافت نکنند؛ اما مانند دیگر صادرکنندگان کارتهای اعتباری، این هزینه را از فروشندگان دریافت میکنند. خوردهفروشیها معمولا مبلغی در حدود ۲ درصد را تحت عنوان هزینهی پردازش تراکنشها به صادرکنندگان کارتهای اعتباری پرداخت میکنند. هرچند از سویی دیگر، اپل مبلغی از هزینهی خرید را به کاربران عودت میدهد؛ اما همین هزینهی تراکنش باعث جبران شدن مبلغ عودت شده به کاربران میشود.
چهار راهکار برای صرفهجویی
بهگفتهی کارشناسان، اپل با استفاده از چهار راهکار، بیشینهی سود دریافتی از کاربران را نزد خود نگه میدارند. اول از همه، شرکتهای صادرکنندهی کارتهای اعتباری، بهطور معمول مبلغ زیادی را برای جذب مشتریان جدید پرداخت میکنند. بانکها مجبور هستند تا مبالغی را به بازاریابی و تبلیغات اختصاص دهند و جوایزی را هم برای جذب کاربران جدید در نظر بگیرند. برای مثال میتوان به عدم دریافت بهره در صورت انتقال بدهی از بانکی به بانک دیگر یا اعطای امتیازات تشویقی اشاره کرد. در نقطهی مقابل، اپل کاربران پلتفرم پرداخت اپل (Apple Pay) را پیش روی خود میبیند؛ کاربرانی که احتمالا مشتاق هستند تا از کارت اعتباری اپل استفاده کنند. با وجود این، کارشناسان معتقد هستند که اپل امتیاز تشویقی خاصی را به دریافتکنندگان اپل کارت ارائه نخواهد داد.
نبود شمارهی کارت، محدود بودن استفاده از کارتهای فیزیکی و انگیزهی کاربران برای استفاده از مبلغ عودت شده توسط اپل بهازای هر خرید از جمله مواردی هستند که میزان کلاهبرداریهای انجام شده با استفاده از اپل کارت را کاهش میدهند. همچنین، نباید فراموش کرد که برای پرداخت از راهکارههای امنی همچون فیس آیدی و تاچ آیدی استفاده میشود.
نکتهی سوم این است که هزینههای پشتیبانی اپل کارت هم احتمالا کمتر از رقبا است. برای پشتیبانی از کاربران اپل کارت، از رباتهای متنی استفاده خواهد شد. ویژگی پیگیری تراکنشها با کمک نقشه هم کمک میکند تا کاربران بدانند هر تراکنش مربوط به چه مکانی است؛ همین مسئله میزان تقاضای ارسال شده برای پیگیری تراکنشهای ناشناخته را کاهش میدهد. با وجود چنین امکاناتی، هزینههای پشتیبانی اپل کارت نسبت به دیگر رقبا کمتر خواهد بود.
درنهایت، اپل برای خرید محصولات خود، یک درصد از هزینهی خرید را به کاربران پرداخت میکند؛ این مبلغ، کمتر از هزینههای تراکنشی است که توسط اپل به دیگر شرکتهای صادرکنندهی کارتهای اعتباری پرداخت میشود.
باتوجهبه موارد فوق، کسب درآمد از کارت اعتباری برای اپل سادهتر از دیگر رقبا خواهد بود؛ چرا که این شرکت بخش بیشتری از بهرهی دریافتی را بهعنوان سود نزد خود نگه میدارد.