سود خالص ۳۴۰۰ میلیارد تومانی همراه اول در سال ۱۳۹۷
همراهاول، قدیمیترین اپراتور موبایل کشور، ساعاتی پیش در جریان برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانهی خود، گزارشی دربارهی عملکردش در سال ۱۳۹۷ ارائه داد. مهدی اخوان بهابادی، رئیس هیئتمدیرهی همراهاول و حمید فرهنگ، مدیرعامل این اپراتور، درکنار ارائهی آمار و ارقام، از برنامههای همراهاول و دستاوردهای این شرکت سخن گفتند.
مهدی اخوان بهابادی در سخنان خود با به چهار شرکت اپل، آمازون، گوگل و فیسبوک اشاره کرد و گفت تکیه بر درآمدهای حاصل از مکالمه یا دیتا دیگر راهحل خوبی برای درآمدزایی نیست؛ از اینرو، همراهاول در نظر دارد براساس برنامهی استراتژیک پنجسالهی تدوینشده، رفتهرفته از خامفروشی دیتا فاصله بگیرد و سرویسهای دیگری نیز به سبد محصولی خود اضافه کند. بهبیان بهتر، تغییرات ایجادشده در برنامهی جدید استراتژیک همراهاول نشئتگرفته از تغییراتی است که در دنیای ICT رخ داده و به موجب آن بازیگران این حوزه تغییر یافتهاند. بهابادی هدف همراهاول از تدوین استراتژی پنجساله را حضور پررنگتر در فضای دیجیتال و تبدیل به بازیگر بزرگ منطقهای در این حوزه خوانده است.
حمید فرهنگ، مدیرعامل همراهاول، نیز با اشاره به برنامهی استراژیک همراهاول، فعالیتهای همراهاول در پنج سال آینده را متمرکز بر سه حوزهی اصلی خوانده است:
- کسبوکار اصلی که شامل خدمات مبتنی بر صدا و پیامک و دیتا است.
- خدمات نزدیک به کسبوکار اصلی که شامل ارائهی خدمت مدیریتشده ICT به شرکتها در داخل کشور است.
- خدمات فراتر از کسبوکار اصلی که شامل سرمایهگذاری در شرکتهای خدمات دیجیتال و تبدیل به سرمایهگذار بزرگ منطقهای است.
باتوجهبه اینکه همراهاول برنامهی پنجسالهی استراتژیک خود را از نیمهی دوم سال ۱۳۹۷ بهاجرا گذاشته، میتوان برخی از اثرهای این برنامهی استراتژیک را در عملکرد ۶ ماههی دوم سال ۱۳۹۷ این شرکت نیز مشاهده کرد. ازجملهی فعالیتهای همراهاول باید به سرویس روبیکا اشاره کرد که هماکنون بیش از ۲۶ میلیون مشترک دارد. همچنین، باید به این نکته اشاره کرد که همراهاول اولینبار در پروژهی روبیکا با ایرانسل، بزرگترین رقیبش، همکاری کرده است. اخوان بهابادی اعلام کرد روبیکا پروژهای مشترک بین ایرانسل و همراهاول است و درصورت ثبت شرکتی برای پروژهی روبیکا، سهامداران عمدهی این اپلیکیشن، دو اپراتور مخابراتی بزرگ کشور خواهند بود. البته، در توسعهی روبیکا بازیگران دیگری نیز حضور دارند.
همراهاول همچنین در نظر دارد خدمات خود را به کسبوکارها نیز ارائه دهد و راهکارهایی برای مشتریان سازمانی و شرکتی پیشنهاد کند. این راهکارها شامل حوزههایی نظیر اینترنت اشیاء نیز میشود. این اپراتور برای ارائهی خدمات فراتر از کسبوکار اصلی، شرکت سرمایهگذاری «حرکت اول» را تأسیس کرد که سال گذشته، ۶ میلیون دلار در مجموعهی اپلیکیشنهای «آچاره» و «اوبار» سرمایهگذاری کرد.
چشمانداز همراهاول کسب درآمد ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۱ است
همراهاول امیدوار است با اجرای برنامهی استراتژیک پنجسالهی خود، در سال ۱۴۰۱ به درآمد ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دست یابد. مهدی اخوان بهابادی با اذعان به ظرفیت کسبوکار اصلی همراهاول به این نکته اشاره کرد که تنها با تکیه بر خدمات صوتی و پیامک و دیتا نمیتوان به چنین درآمدی رسید.
براساس گزارش مالی همراهاول برای سال ۱۳۹۷، این شرکت موفق شده به درآمد تلفیقی (همراهاول بههمراه شرکتهای زیرمجموعه) ۱۴۴ هزار میلیارد ریال دست یابد که سود خالص تلفیقی ۳۸ میلیارد ریالی را برای این گروه به همراه داشته است. درآمد شرکت اصلی همراهاول ۱۴۰ هزار میلیارد ریال گزارش شده که سود خالص ۳۴ هزار میلیارد ریالی برای این شرکت بهارمغان آورده است.
همراهاول در سال ۱۳۹۷ پذیرای نزدیک به ۸.۵ میلیون مشترک جدید بوده؛ ازاینرو، تعداد مشترکان این اپراتور به ۸۳ میلیون رسیده که البته ۵۳.۱ میلیون از این تعداد فعال هستند. همین افزایش تعداد مشترکان باعث شده سهم بازار همراهاول از ۵۷.۱ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۶۰.۱ درصد در سال ۱۳۹۷ برسد.
همراهاول ۳۲ میلیون مشترک دیتا نیز دارد که سال گذشته، رکورد ۱۳۱۴ پتابایت مصرف دیتا را در شبکهی همراهاول شکستهاند که افزایشی ۷۰ درصدی درمقایسهبا سال ۱۳۹۶ بههمراه داشته است. البته، ضریب نفوذ همراهاول در شبکهی LTE نزدیک به ۴۱ درصد گزارش شده است.
باتوجهبه افزیش ۱۶ درصدی هزینههای این شرکت، حمید فرهنگ، مدیرعامل همراهاول، خطاب به سهامداران اعلام کرد این شرکت تلاش میکند هزینههای خود را که احتمالا بهدلیل تشدید تحریمها افزایش خواهد یافت، بیشازپیش کنترل کند تا خللی به سوددهی این شرکت وارد نشود.