گزارش مالی آلفابت در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۰ منتشر شد

چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس گزارش مالی سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ آلفابت، درآمدهای این شرکت نسبت‌به سال قبل رشد داشته و بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.
تبلیغات

آلفابت، شرکت مادر گوگل، گزارش مالی خود از سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ میلادی را منتشر کرده است. درآمد شرکت مذکور در سه‌ماهه‌ی یادشده، ۴۱ میلیارد دلار بوده که درقیاس‌با بازه‌ی زمانی مشابه در سال قبل، ۱۳ درصد بیشتر است. درعین‌حال آلفابت در این سه‌ماهه، ۶٫۸ میلیارد دلار درآمد خالص داشته است که نسبت به ‌سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹، درحدود ۲٫۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. نکته‌ی جالب این است که با کسر جریمه‌ی نهایی ۱٫۷ میلیارد دلاری که کمیسیون اروپا سال پیش برای گوگل وضع کرد، درآمدهای این شرکت نسبت‌به مدت مشابه در سال قبل با کاهش روبه‌رو بوده است.

بااین‌حال، حاشیه‌ی سود عملیاتی در این سه‌ماهه ۱۹ درصد رشد خالص را تجربه کرده است. البته درآمدهای این غول فناوری به‌ازای هر سهم، کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده و درحالی‌که کارشناسان، انتظار سود ۱۰٫۳۸ دلاری را به‌ازای هرسهم داشتند، گوگل ۹٫۸۷ دلار سود به‌ازای هر سهم به‌دست آورده است.

درآمدهای حاصل از بخش‌های دیگر آلفابت شامل بخش سخت‌افزاری این شرکت، درقیاس‌با مدت‌زمان مشابه در سال قبل ۲۲ درصد رشد را نشان می‌دهد که حرکتی رو‌به‌جلو محسوب می‌شود؛ اگرچه، درآمد کلی این بخش ۴٫۴ میلیارد دلار بوده و تنها قسمت کوچکی از درآمدهای کلی آلفابت است. شرکت مذکور از بخش‌های کمترشناخته‌شده‌ای شامل مجموعه‌ای از شرکت‌های کوچک آزمایشی، ۱٫۱ میلیارد دلار ضرر را متحمل شده که بیشتر از ضرر ۸۶۸ میلیون دلاری سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ میلادی از این بخش‌ها است.

ساندار پیچای

باتوجه‌به اینکه وسعت شیوع ویروس دنیاگیر کرونا تا اواخر سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی هنوز در سطح کنونی نبوده، این واقعه تاثیر زیادی روی درآمدهای آلفابت نداشته است؛ البته می‌توان مشاهده کرد که آمار مربوط به درآمد‌های این شرکت، آن‌چنان که باید باشد نیست. هنگام ارائه‌ی گزارش مالی، مدیر ارشد مالی آلفابت، روث پرات، به کاهش چشم‌گیر درآمدهای تبلیغاتی در ماه مارس اشاره کرد که باتوجه‌به رویدادهای جاری، روندی مشهود در کل صنعت تبلیغات است؛ چنین روالی، باعث افزایش هزینه‌های تبلیغاتی شده است. او در ادامه گفت که آلفابت، درحالی‌که به سرمایه‌گذاری روی فرصت‌های طولانی‌مدت ادامه خواهد داد، تمرکز روی اجرای کارآمدتر فرصت‌های کنونی را شدت می‌بخشد.

باتمامی موارد یادشده، درسه‌ماهه‌ی مذکور ارقام مربوط‌به این بخش هم‌چنان بالا بوده است؛ سود بخش تبلیغات یوتیوب، نسبت‌به سال قبل ۳۳ درصد رشد کرده و درآمد کلی تبلیغات گوگل نیز، با ۱۰ درصد رشد درقیاس با بازه‌ی زمانی مشابه در سال قبل، به ۳۳٫۷ میلیارد دلار رسیده است. چنین درآمدی، ۸۲ درصد از کل درآمد گوگل در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ را تشکیل می‌دهد. تنها دلیل اصلی نگرانی، افزایش هزینه‌های مالکیت ترافیک یا به‌عبارتی، مبلغی است که گوگل برای آوردن ترافیک به تبلیغاتش هزینه می‌کند؛ هزینه‌ها در این حوزه، نسبت‌به سال قبل ۸ درصد افزایش یافته و باعث شده است تا ارقام مربوط‌به رشد درآمد، چندان چشم‌گیر به‌نطر نرسند.

باتوجه‌به رشد درآمدهای گوگل در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۲۰ میلادی، ازجمله در بخش تبلیغات یوتیوب، به‌نظر نمی‌رسد که این شرکت چندان تحت تاثیر شیوع ویروس دنیاگیر کرونا قرار گرفته باشد. به‌احتمال زیاد تاثیرات این پاندمی، در درآمدهای سه‌ماهه‌ی دوم آلفابت چشم‌گیرتر خواهد بود؛ زیرا تاثیر بیماری کووید ۱۹ در تک‌تک روزهای ماه مه و آوریل کاملا مشهود بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات