گزارش عملکرد مایکروسافت در سه‌ماهه سوم سال مالی ۲۰۲۰ منتشر شد

پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
مطالعه 7 دقیقه
مایکروسافت صبح امروز جدیدترین گزارش مالی خود را منتشر کرد. این گزارش مالی نشان می‌دهد برخلاف انتظارت، دنیاگیری ویروس کرونا نتوانسته است اثر شدیدی روی درآمد ردموندی‌ها بگذارد.
تبلیغات

مایکروسافت پس از هفته‌ها انتظار سرانجام گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰ خود را منتشر کرد. تمامی کارشناسان از مدت‌ها پیش منتظر بودند تا ببیند که دنیاگیری ویروس کرونا (کووید ۱۹) تا چه حد روی درآمد و سود به‌دست‌آمده توسط مایکروسافت اثرگذار بوده است. براساس آمار رسمی، مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰ موفق‌به کسب ۳۵ میلیارد دلار درآمد و ۱۰/۸ میلیارد دلار سود خالص شده است. درآمد مایکروسافت به‌میزان ۱۵ درصد و سود خالص این شرکت به‌میزان ۲۲ درصد رشد داشته است که همگی اعدادی درخورتوجه هستند. مایکروسافت می‌گوید «ویروس کرونا تأثیر خالص کمی روی درآمد کلی شرکت گذاشته است».

مایکروسافت در گزارش مالی خود به این نکته اشاره می‌کند که در هفته‌های پایانی سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰ که منتهی به ۳۱ مارس (۱۲ فروردین ۱۳۹۹) است، روند معاملات تجاری به‌خصوص با کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط این شرکت، کند شده است. به‌دلیل خانه‌نشین شدن مردم و روی آوردن آن‌ها به دورکاری، امروزه میزن تقاضا برای رایانه‌های شخصی بسیار بالا رفته است؛ آمار نشان می‌دهند به‌دلیل افزایش تقاضا برای رایانه‌های شخصی، سیستم‌عامل ویندوز توانسته در سه‌ماهه‌ی مالی موردبحث رشد درخورتوجهی تجربه کند. بااین‌حال مشخصا مایکروسافت با تأمین قطعات موردنیاز برای سرفیس‌ها و دیگر رایانه‌ها از طریق شرکت‌های چینی با مشکلاتی مهم مواجه شده است.

مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی گذشته ۳۵ میلیارد دلار درآمد و ۱۰/۸ میلیارد دلار سود خالص کسب کرده است

همان‌طور که اشاره کردیم دنیاگیری کووید ۱۹ اثر درخورتوجهی روی بالا رفتن میزان دورکاری داشته است؛ مایکروسافت طی چند وقت اخیر تلاش کرد با استراتژی‌های درست و برنامه‌ریزی‌شده، از شرایط فعلی بهترین استفاده را ببرد و سرویس‌های آفیس و ابری را به کاربران ارائه دهد. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، می‌گوید میزان تحول دیجیتالی دنیا طی دو ماه گذشته، به اندازه‌ی دو سالِ کامل بوده است. او می‌گوید: «از کار گروهی و یادگیری از راه دور و نحوه‌ی فروش محصولات و سرویس‌های مشتری‌محور گرفته تا تأمین زیرساخت‌های حیاتی ابری و بالا بردن امنیت، همگی دست‌خوش تغییر شده‌اند. ما هر روز به‌همراه مشتریان در حال کار روی سرویس‌هایمان هستیم تا به مشتریان کمک کنیم خودشان را با شرایط تطبیق دهند و در دنیایی که همه‌چیز از راه دور انجام می‌شود، کسب‌و‌کارهایشان را سرپا نگه دارند».

امروزه نه‌تنها افراد برای دورکاری به رایانه نیاز دارند، بلکه به‌دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها نیز امکان تدریس حضوری وجود ندارد؛ بنابراین میزان تقاضا برای رایانه‌های شخصی از سوی دانشجویان نیز بالا رفته است. درآمد بخش Windows OEM Pro به‌میزان ۵ درصد طی سه‌ماهه‌ی مالی سوم ۲۰۲۰ رشد کرده است؛ مایکروسافت دلیل بالا رفتن درآمد را «افزایش تقاضا از سوی مردم برای رایانه‌ها به‌منظور انجام کار و یادگیری از راه دور» بیان می‌کند.

البته تعطیلی‌های چین و ایجاد مشکلاتی در شرکت‌های حاضر در زنجیره‌ی تأمین دستگاه‌های مایکروسافت باعث شده است برخی چالش‌ها در حوزه‌ی تأمین محصولات گریبان‌گر این شرکت شوند. مایکروسافت می‌گوید درآمد بخش Windows OEM به‌میزان ۱۰ درصد افت کرده است. زیرا امروزه شرکت‌های مختلفی در بازار محصولاتی به‌نسبت ارزان‌قیمت عرضه می‌کنند و بنابراین مایکروسافت در حال رقابت شدید در این بازار است. به‌علاوه مشکلات زنجیره‌ی تولید نیز اثرشان را روی کاهش درآمد گذاشته‌اند.

درآمد کسب‌و‌کار سرفیس مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی موردبحث تنها ۱ درصد رشد کرده است

براساس آماری که ردموندی‌ها منتشر کرده‌اند میزان درآمد بخش سرفیس مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی مالی سوم ۲۰۲۰ تنها به‌میزان ۱ درصد رشد کرده است که عملا به‌چشم نمی‌آید. این موضوع احتمالا تا حد زیادی به عدم عرضه‌ی محصول جدید سری سرفیس در سه‌ماهه‌ی موردبحث مربوط می‌شود. البته فراموش نکنید مایکروسافت حدودا ۶ ماه است که محصولات متنوعی نظیر سرفیس پرو ۷، سرفیس لپ‌تاپ ۳ و سرفیس پرو ایکس را به‌فروش می‌رساند. 

براساس شایعه‌هایی که از گوشه و کنار شنیده‌ایم، انتظار داریم مایکروسافت طی ماه مه (اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۹) به‌صورت رسمی از مدل جدید دستگاه‌های سری سرفیس بوک و سرفیس گو یعنی سرفیس بوک ۳ و سرفیس گو ۲ پرده‌برداری کند تا میزان فروش خانواده‌ی سرفیس را بالا ببرد. شایعه‌های جدید همچنین می‌گویند مایکروسافت در پی عرضه‌ی قریب‌الوقوع هدفون سرفیس بادز است و قصد دارد مدل جدید سرفیس داک را نیز در دسترس قرار دهد.

مایکروسافت هنوز به‌صورت رسمی برگزاری مراسمی ویژه برای رونمایی محصولات جدید سرفیس را در ماه مه تأیید نکرده است؛ بااین‌حال با درنظرگرفتن شرایط فعلی، هرگونه مراسمی که قرار باشد برگزار شود، بدون شک فرمی آنلاین خواهد داشت. حتی این احتمال را نیز می‌توان مطرح کرد که مایکروسافت بخواهد شماری از محصولات جدیدش را صرفا از طریق انتشار بیانیه‌ی مطبوعاتی رونمایی کند.

درآمد کلی بخش گیمینگ مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰ به‌میزان ۱ درصد افت کرده است

مایکروسافت سال گذشته به‌صورت رسمی از دستگاهی با نام سرفیس دوئو پرده‌برداری کرد که مبتنی‌بر سیستم‌عامل اندروید است؛ ردموندی‌ها همچنان به کار روی این محصول ادامه می‌دهند و انتظار داریم بخواهند طی ماه آینده‌ی میلادی در جریان برگزاری کنفرانس بیلد اطلاعات بیشتر و دقیق‌تری را از آن با رسانه‌ها در میان بگذارند؛ ناگفته نماند که بیلد، کنفرانسی با محوریت توسعه‌دهندگان است. مایکروسافت دستگاه دونمایشگره‌ی دیگری نیز با نام سرفیس نئو معرفی کرده است که براساس گزارش‌ها، احتمالا تاریخ عرضه‌ی آن به‌تعویق افتاده. بنابراین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مایکروسافت بخواهد سرفیس نئو را در سال ۲۰۲۰ عرضه کند.

کسب‌و‌کار ایکس‌باکس در سه‌ماهه‌ی مالی سوم سال ۲۰۱۹ توانست آمار فروش بسیار خوبی از خود برجای بگذارد و درآمدی عالی عاید مایکروسافت کند؛ آمار جدید نشان می‌دهند که میزان فروش کنسول‌های بازی طی دوران دنیاگیری کرونا افزایش داشته است، زیرا مردم سعی می‌کنند دوران قرنطینه‌ی خانگی را با انجام سرگرمی‌هایی نظیر بازی‌های ویدئویی سپری کنند. البته مایکروسافت می‌گوید درآمد کلی بخش گیمینگ در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰ با افتی ۱ درصدی مواجه شده است؛ البته در همین بازه‌ی زمانی شاهد رشد ۲ درصدی فروش محتوا و سرویس‌های مختلف مربوط‌به ایکس‌باکس بوده‌ایم. انتظار داشتیم میزان فروش محتوای ایکس‌باکس بیشتر از این‌ها باشد.

سرویس اشتراکی Xbox Game Pass مایکروسافت امروزه ۱۰ میلیون کاربر دارد

براساس آنچه برخی رسانه‌ها می‌گویند، مایکروسافت قصد دارد طی هفته‌های پیش‌رو با برگزاری مراسمی ویژه به‌شکل آنلاین، جزئیات تکمیلی مربوط‌به نسل بعدی کنسول‌ بازی خود یعنی ایکس‌باکس سری ایکس را منتشر کند. در مراسم ویژه‌ی مایکروسافت همچنین چند بازی به‌عنوان بازیِ زمان‌ عرضه‌ (لانچ‌تایتل) ایکس‌باکس سری ایکس معرفی خواهند شد. ردموندی‌ها ماه گذشته به‌صورت رسمی اعلام کردند که کنسول بازی موردبحث قدرت پردازشی ۱۲ ترافلاپس دارد، از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی ویدئویی استفاده می‌کند و حافظه‌ی ذخیره‌سازی بالایی هم دارد. جزئیات کامل ایکس‌باکس سری ایکس را می‌توانید در این مقاله مطالعه کنید.

ساتیا نادلا در جریان برگزاری جلسه‌ی توجیهی با سرمایه‌گذاران به بیان برخی اطلاعات جدید درمورد کسب‌و‌کار ایکس‌باکس پرداخت. آن‌طور که نادلا می‌گوید، شمار کاربران اشتراکی سرویس ایکس‌باکس گیم پس (Xbox Game Pass) مرز ۱۰ میلیون نفر را رد کرده و همواره بر این تعداد افزوده می‌شود. درضمن طبق اطلاعات رسمی، سرویس ایکس‌باکس لایو (Xbox Live) امروزه نزدیک‌به ۹۰ میلیون کاربر ماهانه‌ی فعال دارد. اعداد یادشده هردو تحسین‌برانگیز هستند و استقبال بالای مردم را از سرویس‌های مایکروسافت نشان می‌دهند. این نخستین باری است که مایکروسافت به‌صورت رسمی آمار مربوط به کاربران اشتراکی سرویس گیم پس را اعلام می‌کند.

تجربه نشان داده است به‌طور معمول در هر سه‌ماهه از سال میلادی، کسب‌و‌کارهای حوزه‌ی آفیس و ابری مایکروسافت بیشترین درآمد را برای این شرکت به‌همراه می‌آورند و این موضوع برای سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰ نیز صدق می‌کند. درآمد محصولات بخش Commercial آفیس و سرویس‌های مبتنی‌بر فضای ابری مایکروسافت رشدی ۱۳ درصدی تجربه کرده است. همچنین آمار از افزایش ۱۵ درصدی درآمد محصولات بخش Consumer آفیس و سرویس‌های ابری مایکروسافت خبر می‌دهند. همچنین طبق آمار رسمی، شمار کاربران اشتراکی سرویس آفیس ۳۶۵ (که البته از این پس باید آن را مایکروسافت ۳۶۵ بنامیم) به ۳۹/۶ میلیون تن رسیده است.

مایکروسافت تیمز هم‌اکنون ۷۵ میلیون نفر کاربر روزانه‌ی فعال دارد؛ یعنی ۷۰ درصد بیشتر نسبت‌به ماه گذشته

در دوران قرنطینه، بسیاری از افراد برای پیش بردن پروژه‌های کاری مجبور شدند به‌منظور ارتباط با همکاران به استفاده از پلتفرم‌هایی روی بیاورند که امکان برگزاری کنفرانس ویدئویی را فراهم می‌کند؛ مایکروسافت تیمز سرویس ارتباطی ویژه‌ی مایکروسافت است که توانسته طی چد وقت اخیر توجهات زیادی را به‌سمت خود جلب کند.

براساس اطلاعات رسمی، مایکروسافت تیمز اکنون ۷۵ میلیون کاربر روزانه‌ی فعال دارد؛ این میزان در مقایسه با ماه گذشته‌ی میلادی به‌میزان ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است. نادلا همچنین در بخشی دیگر از صحبت‌های خود مدعی شد در یکی از روزهای آغازین ماه جاری میلادی، مایکروسافت متوجه شده است که ۲۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا در حال برگزاری جلسه از طریق مایکروسافت تیمز هستند. آمار نشان می‌دهند در اپلیکیشن زوم (Zoom) به‌عنوان یکی از رقبای مایکروسافت تیمز، به‌طور معمول روزانه ۳۰۰ میلیون نفر جلسه‌ی ویدئویی برگزار می‌کنند.

درآمد محصولات بخش سرور و سرویس‌های مبتنی‌بر فضای ابری مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی مالی موردبحث به‌میزان ۳۰ درصد نسبت‌به همین بازه‌ی زمانی در سال گذشته رشد پیدا کرده است. ظاهرا بیشترین درآمد مایکروسافت نیز در سه‌ماهه‌ی مالی سوم ۲۰۲۰ از طریق همین بخش به‌دست آمده است (۱۲/۳ میلیارد دلار). مایکروسافت کسب‌و‌کاری خاص با نام Productivity and Business Processes دارد که شامل آفیس، لینکدین و داینامیکس می‌شود؛ ظاهرا این کسب‌و‌کار توانسته است در سه‌ماهه‌ی مالی موردبحث درآمدی معادل ۱۱/۷ میلیارد دلار را برای مایکروسافت به‌ارمغان بیاورد. همچنین درآمد بخش More Personal Computing که شامل ویندوز، سرفیس و ایکس‌باکس می‌شود، معادل ۱۱ میلیارد دلار بوده است. 

مایکروسافت حدودا در همین مواقع در سال گذشته‌ی میلادی بود که به شرکتی ۱ تریلیون دلاری تبدیل شد؛ با وجود مشکلات اقتصادی اخیر به‌دلیل همه‌گیری کروناویروس، مایکروسافت توانسته است همچنان جایگاه خودش را در بازار حفظ کند. به‌طور کلی ویروس کرونا نتوانست روی فعالیت‌های تجاری مایکروسافت در سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی ۲۰۲۰ اثر زیادی بگذارد. ردموندی‌ها پیش‌بینی کرده‌اند در سه‌ماهه‌ی بعدی نیز به روند روبه‌رشد خود ادامه دهند. مایکروسافت انتظار دارد طی سه‌ماهه‌ی چهارم سال مالی ۲۰۲۰ میزان تقاضا برای کسب‌و‌کارهای ویندوز، سرفیس و گیمینگ مایکروسافت افزایش پیدا کند.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد عملکرد مایکروسافت دارید؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات