استراتژی جدید مایکروسافت برای رقابت جدی‌تر با سیلزفورس

پنج‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس گزارشی جدید، مایکروسافت اقدامات جدیدی انجام داده است تا بتواند سرویس CRM اختصاصی خود را جایگزین سرویس سیلزفورس در بازار کند.
تبلیغات

مایکروسافت که امروزه شرکتی تریلیون دلاری محسوب می‌شود، از نگاه شماری از تحلیلگران سرانجام به‌حدی آماده شده است تا بتواند به‌طور جدی شرکت بزرگ سیلزفورس (Salesforce) را در حوزه‌ی ابری به ‌چالش بکشد. درواقع مایکروسافت قصد دارد واحد تجاری اصلی سیلزفورس یعنی سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را هدف قرار دهد و به رقابت جدی‌تر با آن مشغول شود. سیستم مدیریت ارتباط با مشتری، به کسب‌و‌کارها امکان می‌دهد فروش محصولات را پایش و بخش پشتیبانی مشتریان راه‌اندازی کنند.

آن‌طور که خبرگزاری CNBC در گزارش جدید خود به‌ نقل از یکی از شرکای تجاری مایکروسافت می‌نویسد، مایکروسافت به فروشندگانش گفته است مشتریان فعلی را به استفاده از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری داینامیکس (Microsoft Dynamics) ترغیب کنند. CNBC می‌گوید شریک تجاری مایکروسافت این اطلاعات را نخستین بار دراختیار شرکت RBC Capital Markets قرار داده است. 

RBC به ‌نام این شریک تجاری اشاره نکرد؛ بااین‌حال این دسته از شرکای تجاری مایکروسافت به‌طور معمول مشغول بازفروش نرم‌افزارهای این شرکت هستند و در اغلب مواقع، خدمات مشاوره‌ای یا نرم‌افزار و سخت‌افزار اضافه به ‌همراه نرم‌افزارهای متیکروسافت ارائه می‌دهند.

اقدام جدید مایکروسافت در نگاه اول می‌تواند باعث بهینه‌تر شدن واحد تجاری Commercial Cloud شود؛ Commercial Cloud شامل گروهی از محصولات حوزه‌ی ابری است و امروزه بیش از یک‌سوم از کل درآمدهای مایکروسافت را عاید این شرکت می‌کند.

اقدام مایکروسافت شرایط را برای سیلزفورس سخت‌تر خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند مایکروسافت نزدیک‌ به ۲۰ سال است که تلاش می‌کند جای سیلزفورس را به‌عنوان بهترین شرکت ارائه‌دهنده‌ی سرویس مدیریت ارتباط با مشتری بگیرد؛ اما در طول این ۲۰ سال شانس بسیار کمی برای رسیدن به این هدف داشت. 

مایکروسافت مشتریان را به استفاده از نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری Dynamics ترغیب می‌کند

الکس زوکین، از تحلیلگران شرکت RBC، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری CNBC اعلام کرد: «معتقدم اتفاقی که افتاده، این است که مایکروسافت اولویت جدیدی برای خود تعیین کرده.» به گفته‌‌ی زوکین، شریک تجاری ناشناس مایکروسافت به تحلیلگران گفته است رهبر ارشد این شرکت باید شخصا روند تمدید تمامی مجوزهای سازمانی را بررسی کند؛ به‌جز مجوزهای مربوط به Dynamics که شامل CRM می‌شود.

مجوزهای داینامیکس افزون ‌بر CRM، به دیگر نرم‌افزارهای مدیریت کسب‌و‌کار و البته ابزار PowerApps که افراد غیر متخصص می‌توانند از آن برای تولید اپلیکیشن استفاده کنند، ارتباط دارد. مایکروسافت سرویس PowerApps را که نخستین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، در قالب بسته‌ای تحت عنوان Power Platform ارائه می‌دهد.

فردی که با مشتریان مایکروسافت کار می‌کند، به خبرگزاری CNBC گفت مایکروسافت طی چند وقت اخیر به‌شدت در تلاش بوده است استفاده‌ از Dynamics و PowerApps را درون مفاد قرادادهای سازمانی بگنجاند. این فرد نخواسته است نامش فاش شود.

مدیران فروش مایکروسافت به تیم حسابداری گفته‌اند با مشتریان درباره‌ی سرویس ابری Dynamics 365 و همچنین بسته‌ی Power Platform حرف بزند و آن‌ها را به تهیه‌ی سرویس‌های مورد بحث ترغیب کند. به گفته‌ی یکی از افراد نزدیک به مایکروسافت، تلاش‌های ردموندی‌ها در این راستا به‌ هنگام آغاز سال مالی جدید در جولای ۲۰۲۰ (تیر و مرداد ۱۳۹۹) پررنگ‌تر از قبل شده است. 

فرانک شا به نمایندگی از مایکروسافت در ایمیلی که برای CNBC ارسال کرد نوشت: «مایکروسافت در تمامی مراحل تمدید قرارداد، مدیران اجرایی را به ‌کار می‌گیرد و ما به‌طور منظم با مسئولان فروش‌مان در ارتباط هستیم تا مطمئن شویم آن‌ها پیش از بسته شدن هر قرداد جدید، توجه ویژه‌ای به Dynamics 365 و Power Platform نشان دهند. این اقدام در راستای افزایش کارآمد بودن سرویس‌های مایکروسافت برای مشتریان است. ما همچنین قصد داریم مطمئن شویم که مدیران فروش‌مان از افزایش علاقه به خدماتی که از آن‌ها حرف زدیم مطلع باشند؛ آن هم بدون اعمال تغییر در ساختار قراردادهای مشتری‌محور.»

مایکروسافت تاکنون به ابعاد دقیق پلتفرم بزرگ Power Platform اشاره نکرده است؛ اما به برخی آمار رسمی درباره‌ی Dynamics 365 دسترسی داریم. Dynamics 365 در سه‌ماهه‌ی دوم امسال رشد سالانه‌ی ۳۸ درصدی تجربه کرده است که بیشتر از سرعت رشد اکثر سرویس‌های مایکروسافت است.

یکی از تحلیلگران می‌گوید اگر مایکروسافت واقعا در آرزوی تسلط بر بازار CRM است، می‌تواند سیلزفروس را تصاحب کند؛ بااین‌حال ظاهرا مایکروسافت از نهادهای ناظر بر قوانین ضد انحصار (آنتی‌تراست) می‌ترسد. امروزه شرکت‌های بزرگ فناوری‌محور آمریکایی نظیر گوگل و اپل تحت نظارت شدید این نهادها هستند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات