عملکرد خیرهکنندهی علی بابا در جشنواره روز مجردها؛ بیش از ۷۴ میلیارد دلار فروش
علی بابا (Alibaba) همهساله در جشنوارهی روز مجردها (Singles Day) تخفیفهایی ویژه برای فروش محصولات در نظر میگیرد و امسال شاهد شرایط مشابهی بودیم. این غول چینی خردهفروشی ساعاتی پس از اتمام جشنوارهی روز مجردها، در اطلاعیهای گفت فروش ۷۴ میلیارد دلاری به ثبت رسانده که عددی شگفتانگیز است.
همهساله در روز ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان) جشنوارهی روز مجردها در چین برگزار میشود. این جشنوارهی فروش توسط شرکت علی بابا آغاز شد و در مقابل روز ولنتاین قرار میگیرد. بررسیها نشان میدهد میزان فروش محصولات در روز مجردها، هر سال از مجموع فروش جمعهی سیاه (Black Friday) و دوشنبهی مجازی (Cyber Monday) بیشتر میشود تا روز مجردها، بزرگترین رویداد خرید دنیا باشد.
امسال علی بابا تصمیم گرفت شماری از استراتژیهای خردهفروشیهای آمریکایی برای جمعهی سیاه را در روز مجردها اتخاذ کند تا فروش محصولات افزایش یابد. بخشی از فروش در بازهی یکم تا سوم نوامبر (یازدهم تا سیزدهم آبان) انجام شد و شامل محصولاتی از برندهای آمریکایی نظیر آدیداس، نایکی و اپل بود.
علی بابا فعلا عدد دقیق محصولات فروختهشده در بخش اول جشنوارهی روز مجردها را اعلام نکرده است؛ اما میگوید فروش محصولات نشان میدهد تقاضا مجددا افزایش یافته و برای محصولات در چین، هیچگاه تا این حد بالا نبوده است.
جشنوارهی روز مجردها، امسال در چهار روز برگزار شد
جوزف سای، قائممقام اجرایی هیئتمدیرهی گروه تجاری علی بابا، در جریان کنفرانسی که بهصورت زنده پخش شد، گفت اقتصاد چین اکنون به دوران پیش از آغاز دنیاگیری ویروس کرونا بازگشته است. بازگشت شرایط به حالت عادی باعث شده صنعت تجارت الکترونیک در چین با رشد سالانهی ۱۷ درصدی مواجه شود.
بهگفتهی جوزف سای، جشنوارهی روز مجردها بهوضوح نشان میدهد که صنعت تجارت به چه سمتی حرکت میکند. تا ساعات پایانی روز مجردها، پنج میلیارد دلار محصول آمریکایی به فروش رسید؛ این عدد باعث میشود آمریکا بیشترین سهم را در بین کشورهای خارجی داشته باشد. در محل برگزاری جشنوارهی روز مجردها تابلوی بزرگی دیده میشد که میزان کل فروش محصولات را نشان میداد.
آمار رسمی نشان میدهد بیشتر از ۲۵۰ هزار برند و ۸۰۰ میلیون نفر مشتری در بزرگترین جشنوارهی خرید دنیا شرکت کردهاند. این نخستین بار در تاریخ جشنوارهی روز مجردها است که فرایند کلی فروش محصولات در چهار روز انجام میشود؛ همهساله صرفا روز ۲۱ آبان به فروش محصولات اختصاص داده میشد.
همانطور که اشاره کردیم، علی بابا بیش از ۷۴ میلیارد دلار محصول در جشنوارهی روز مجردهای امسال به فروش رساند و تحلیلگران میگویند دلیل اصلی رشد فروش، افزایش مدت روز مجردها است. با وجود دنیاگیری ویروس کرونا، فروش علی بابا تقریبا دو برابر شد؛ این شرکت در روز مجردهای سال گذشته ۳۵٫۸ میلیارد دلار محصول فروخته بود.
بیش از ۲۵۰ هزار برند در جشنوارهی روز مجردها حضور داشتند
خبرگزاریهای چینی که روز مجردها را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند، میگویند از همان ساعات آغازین، فروش محصولات بسیار بالا بود و خریداران توجه ویژهای به برندهای خارجی نشان دادند. صرفا یک دقیقه از آغاز جشنواره گذشته بود که ۱۵ میلیون دلار از محصولات برند نایکی به فروش رسیدند.
علی بابا میگوید امسال میزان فروش برندهای لوکس نیز به شکلی محسوس افزایش پیدا کرد؛ در جشنوارهی روز مجردها ۲۰۰ برند لوکس نظیر پرادا، بالنسیاگا و کارتیه حضور داشتند. خبرگزاری رویترز میگوید فروش جشنوارهی روز مجردهای علی بابا ۱۶ برابر بیشتر از محصولاتی است که آمازون در جشنوارهی پرایم دی (Prime Day) به فروش رساند.
غذا و نوشیدنی وارداتی جزو مواردی بودند که کاربران علی بابا از آنها استقبال نسبتا زیادی بهعمل آوردند. بررسیها نشان میدهد میزان فروش نوشیدنی الکلی وارداتی ۴۰۰ درصد و میزان فروش قهوهی وارداتی بیش از ۹۰ درصد افزایش پیدا کرده است.