سود عملیاتی کانن در سال ۲۰۲۰ با ۴۹٫۱ درصد رشد مواجه شد

شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق گزارش مالی کانن، فروش خالص محصولات این شرکت در سال ۲۰۲۰ افت ۱۱٫۸ درصدی تجربه کرده؛ اما سود عملیاتی آن ۴۹٫۱ درصد افزایش یافته است.
تبلیغات

کانن به‌تازگی گزارش سال مالی ۲۰۲۰ را منتشر کرده است که از ۱ ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ (۱۱ دی ۱۳۹۸ تا ۱۱ دی ۱۳۹۹) را شامل می‌شود. بررسی کلی گزارش مالی کانن نشان می‌دهد واحد تصویربرداری این شرکت از سال‌های قبل مسیر بهتری طی می‌کند.

براساس گزارش Digital Photography Review، از تقریبا سال ۲۰۱۲ بازار دوربین‌ دیجیتال به‌صورت مقطعی وارد شرایطی شبیه بحران شد و شاهد افت دورقمی آمار فروش سالانه‌ی ‌محصولات این بازار بودیم. سال ۲۰۲۰ از این قاعده مستثنا نیست؛ اما حتی با بحران‌ دنیاگیری ویروس کرونا، شرکت‌های فعال در صنایع مختلف هنوز امید خود را از دست نداده‌اند و کم‌کم در تلاش برای بازیابی فعالیت‌های تجاری هستند. بررسی گزارش مالی جدید شرکت‌ها نشان می‌دهد بحران در حال ناپدید شدن است.

واحد تجاری سیستم تصویربرداری کانن شامل دوربین، لنز، چاپگر جوهرافشان و دیگر محصولات مرتبط‌ به تصویر است. در گزارش مالی جدید کانن نگاهی به واحد سیستم تصویربرداری می‌اندازیم و آمار بخش دوربین‌ را به‌صورت مشخص بررسی می‌کنیم.

مطابق آمار، واحد سیستم تصویربرداری کانن در سال مالی ۲۰۲۰ فروش خالص ۷۱۲٫۲ میلیارد ین (۶٫۸ میلیارد دلار) و سود عملیاتی ۷۱٫۸ میلیارد ین (۶۹۰ میلیون دلار) ثبت کرده است؛ در مقایسه، فروش خالص و سود عملیاتی کانن به ‌ترتیب به‌صورت سالانه با افت ۱۱٫۸ درصدی و رشد ۴۹٫۱ درصدی مواجه شده است. با وجود افت ۱۱٫۸ درصدی، فروش خالص محصولات و حتی سود عملیاتی کانن بهتر از انتظار است. کانن در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰ گفت انتظار دارد در کل سال ۲۰۲۰ فروش خالص محصولاتش افت سالانه‌ی ۱۴٫۷ درصدی تجربه کند و سود عملیاتی‌اش سالانه ۵٫۹ درصد رشد یابد. 

میزان فروش دوربین‌های کانن به‌صورت سالانه ۲۵ درصد افت کرده است

با نگاهی به آمار بخش دوربین‌ واحد سیستم تصویربرداری کانن، متوجه می‌شویم دوربین‌های این شرکت فروش خالص ۳۴۷٫۷ میلیارد ین (۳٫۴ میلیارد دلار) ثبت کرده‌اند. این رقم بهتر از انتظارات اولیه‌ی کانن یعنی ۳۳۰٫۱ میلیارد ین (۳٫۲ میلیارد دلار) است؛ اما همچنان افت سالانه‌ی ۲۵ درصدی نشان می‌دهد.

براساس آمار رسمی، کانن موفق شده است در سال ۲۰۲۰ بالغ ‌بر ۲٫۷۶ میلیون واحد دوربین دیجیتال مجهز به لنز قابل‌ تعویض به ‌فروش برساند که بیشتر از انتظارات اولیه‌ی این شرکت (۲٫۷ میلیون واحد) است؛ اما نشان می‌دهد فروش دوربین‌های کانن به‌صورت سالانه ۳۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

کانن ‌هنگام اعلام گزارش مالی خود گفت انتظار دارد در سال آینده‌ی میلادی فروش دوربین‌های دیجیتال مجهز به لنز قابل ‌تعویض این شرکت یک درصد رشد کند. اگر رشد یک درصدی واقعا اتفاق بیافتد، ۲۰۲۱ تبدیل به دومین سال از ۲۰۱۳ تاکنون می‌شود که کانن درآن توانسته است فروش دوربین‌هایش را افزایش دهد. نخستین نمونه‌ی این اتفاق در سال ۲۰۱۶ رخ داد؛ جایی که کانن اعلام کرد فروش دوربین‌هایش نسبت ‌به سال ۲۰۱۵ با رشد دو درصدی مواجه شده است. 

افزایش در خور توجه سود عملیاتی کانن به‌صورت سالانه خصوصا با درنظرگرفتن کاهش فروش خالص محصولات این شرکت، نشان می‌دهد کانن موفق شده است به ‌شکل محسوس هزینه‌های واحد تجاری سیستم تصویربرداری را کاهش بدهد. براساس داده‌های تکمیلی منتشرشده توسط کانن، این شرکت موفق شده است در سال ۲۰۲۰ هزینه‌های واحد سیستم تصویربرداری را تقریبا ۳۰ میلیارد ین (۲۹۰ میلیون دلار) کاهش بدهد. بخش عظیمی از این کاهش هزینه، به کاهش هزینه‌های تحقیق و توسعه برمی‌گردد که ۲۱ میلیارد ین (۲۰۰ میلیون دلار)‌ بوده است.

در آغاز دنیاگیری ویروس کرونا تقاضا برای دوربین‌ به‌شدت پایین آمد و کانن می‌گوید فرایند بهبود بازار دوربین‌ سریع‌تر از حد انتظار رخ داده است. مدرکی که نشان‌دهنده‌ی این موضوع است در نمودار زیر دیده می‌شود که براساس آن، فروش خالص دوربین‌های کانن در سه‌ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۲۰ تنها ۶٫۱ درصد کاهش یافته؛ این درحالی است که کاهش فروش خالص دوربین‌های کانن در سه‌ماهه‌ی سوم و دوم سال ۲۰۲۰ به ‌ترتیب ۱۶ درصد و ۵۴٫۵ درصد گزارش شده است. کانن به‌طور مشخص می‌گوید دوربین‌های بدون آینه‌ی EOS R5 و EOS R6 فروش بسیار خوبی تجربه می‌کنند و روی بهبود واحد سیستم تصویربرداری این شرکت اثر محسوسی گذاشته‌اند. 

 ویروس کرونا همچنان به گرفتن قربانی در مناطق مختلف دنیا ادامه می‌دهد؛ اما کانن اعتقاد دارد که حواشی اخیر کرونا نظیر پیدا شدن واریانت جدید آن نمی‌تواند اثر چندانی روی فروش محصولات بگذارد. کانن می‌گوید حرف‌های اخیر مدیرعامل سیگما مبنی ‌بر پایدار شدن وضعیت بازار دوربین در سال ۲۰۲۱ را قبول دارد. کانن انتظار دارد بازار دوربین در سال جدید میلادی صرفا سه درصد کوچک شود که اتفاق مهمی است؛ زیرا در چند سال اخیر به‌صورت منظم شاهد کاهش ۲۰ درصدی بازار بوده‌ایم. 

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات