تصاحب نکردن نتفلیکس؛ بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیک اپل در دهه اخیر

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یک تحلیلگر نام‌آشنا می‌گوید اپل در دوران مدیریت استیو جابز و تیم کوک می‌توانست نتفلیکس را تصاحب کند و انجام ندادن این کار، «بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیک» اپل در ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر محسوب می‌شود.
تبلیغات

دن ایوز، از تحلیلگران مؤسسه‌ی Wedbush Securities که پیش‌تر نظرات دقیق متعددی درباره‌ی سهام اپل مطرح کرده است، اعتقاد دارد «بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیک اپل» این بود که سال‌ها پیش نتفلیکس (Netflix) را تصاحب نکرد.

براساس گزارش  9to5Mac، دن ایوز می‌گوید اپل با وجود تلاش و هزینه‌ی بسیار هنوز سهم زیادی از صنعت استریم محتوا را به خود اختصاص نداده است و در پشت رقبای بزرگی مثل نتفلیکس، آمازون و دیزنی قرار دارد. این تحلیلگر معتقد است تصاحب نکردن نتفلیکس صرفا اشتباه استراتژیک تیم کوک محسوب نمی‌شود؛ بلکه این اشتباه توسط استیو جابز، مدیرعامل وقت اپل، انجام شده بود. 

دن ایوز در مصاحبه‌ای با Yahoo Finance می‌گوید اپل درصورتی‌که نتفلیکس را به مجموعه‌ی خود اضافه می‌کرد، اکنون وضعیت بهتری در دنیای سرویس‌ استریم ویدئو داشت. ایوز تصاحب نکردن نتفلیکس را بزرگ‌ترین اشتباه استراتژیک تیم کوک و استیو جابز در ۱۰ تا ۱۲ سال اخیر عنوان می‌کند.

نتفلیکس امروزه ۲۰۳ میلیون کاربر در سراسر دنیا دارد و تعداد کاربران سرویس استریم دیزنی پلاس بیش از یک سال پس از آغازبه‌کار رسمی این سرویس در نوامبر سال گذشته‌ی میلادی (آبان و آذر ۱۳۹۸)، به رکورد ۹۴٫۹ میلیون نفر رسید. از طرف دیگر اپل هنوز به‌صورت رسمی تعداد کاربران سرویس اپل تی وی پلاس را اعلام نکرده است. تحلیلگران می‌‌گویند یکی از مشکلات اپل تی وی پلاس، کمبود نسبی محتوا است. 

ایوز اعتقاد دارد که اپل حداقل باید برای تصاحب استودیوهای فیلم‌سازی اقدام کند. او می‌گوید تعداد نسبتا کم محتوا در اپل تی وی پلاس مثل این است که عمارت بزرگی داشته باشید، اما در آن از وسایل زیادی استفاده نشده باشد. ایوز به اهمیت بسیار زیاد محتوای باکیفیت اشاره می‌کند و می‌گوید اپل بهتر است به فکر تصاحب شرکت‌هایی مثل Lionsgate،اMGM و A24 باشد؛ در غیر این‌صورت وضعیتش تغییری نمی‌کند.

دن ایوز تنها کسی نیست که چنین دیدگاهی دارد. هم‌بنیان‌گذار نتفلیکس هفته‌ی گذشته گفت اپل تی وی پلاس «هیچ بهانه‌ای» برای عقب ماندن از رقبا ندارد. رندالف با انتقاد از اپل، گفت این شرکت باید به‌ جای ارائه‌ی «هدیه»، سرمایه‌گذاری بیشتری روی محتوا انجام بدهد تا کاربران دلایل بیشتری برای رفتن به سراغ اپل تی وی پلاس داشته باشند. 

براساس گزارشی که به‌تازگی منتشر شده است، ۶۲ درصد از مشترکین سرویس اپل تی وی پلاس در حال استفاده از دوره‌ی آزمایشی رایگان هستند و حداقل ۲۹ درصد از این افراد زمانی ‌که دوره‌ی اشتراکی رایگان تمام شد، هیچ برنامه‌‌ای برای خریداری پلن اشتراکی ندارند. این داده‌ها براساس نظرسنجی به ‌دست آمده است.

اپل چند روز پیش جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران برگزار کرد که در جریان آن، شاهد مطرح شدن سخنانی توسط تیم کوک درباره‌ی ویروس کرونا و قوانین اپ استور و چالش‌های پیش رو در سال ۲۰۲۱ بودیم. 

تیم کوک در بخشی از سخنان خود به اپل تی وی پلاس اشاره کرد و گفت رویکرد شرکت کوپرتینویی در قبال این سرویس از همان زمان آغازبه‌کار، روایت داستان‌هایی بوده است که اهمیت دارند. تیم کوک می‌گوید اپل به بازار استریم به‌عنوان حوزه‌ای با فضای کافی برای فعالیت چندین بازیگر نگاه می‌کند. مدیرعامل اپل اعلام کرد این شرکت با تولید محتوای باکیفیتی که روی انسانیت تمرکز دارند، قصد دارد خود را از رقبا متمایز کند. یکی از سریال‌های مورد توجه اپل، Ted Lasso بوده که توسط افراد زیادی مورد استقبال قرار گرفته است. 

در واقع سریال‌های The Morning Show،اTed Lasso و For All Mankind توجه مردم را جلب کرده‌اند؛ اما هیچ‌یک از آن‌ها نتوانسته‌ است در حد و اندازه‌ی آثاری مثل The Queen’s Gambit (نتفلیکس) و The Mandalorian (دیزنی) اثرگذار باشد و به نیروی فرهنگی تبدیل شود.

اپل در سال ۲۰۲۱ فصل جدید سریال‌های متعددی را به‌ همراه فیلم‌ها و مستندهای جدید پخش می‌کند. قسمت نخست فصل دوم For All Mankind به‌تازگی پخش شده است و فصل جدید The Morning Show در آینده‌ای نزدیک پخش می‌شود. 

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی این خبر دارید؟

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات