کارمزد گس اتریوم به دلیل کاهش حجم‌ روزانه‌ی DEX و DeFi، پایین آمد

یک‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
کارمزدهای اتریوم و حجم تراکنش‌های دیفای از مقادیر زیاد اخیر کاهش یافته است؛ ولی اوج گرفتن NFT-ها می‌تواند این کارمزدها را دوباره تا رکوردهای جدیدی افزایش بدهد.
تبلیغات

افزایش محبوبیت امور مالی غیر متمرکز (DeFi) توجه و خوش‌بینی جدیدی به حوزه‌ی ارز دیجیتال آورده است که به موجب آن، کل ارزش قفل‌شده (TVL) تمامی پروتکل‌ها در کمتر از یک سال، از ۱ میلیارد به ۵۹ میلیارد دلار رسیده است و این مقدار در ۵ پلتفرم برتر معادل ۲۴٫۳۳ میلیارد دلار از ارزش کل است.

کارمزد گس (Gas Fee) در شبکه اتریوم 

همانند خودرو که به بنزین نیاز دارد، بلاک‌چین اتریوم به گس اتریوم (Gas به ‌معنی بنزین) برای کار کردن نیاز دارد. هر تراکنش روی شبکه اتریوم مقداری گس هزینه دارد که به تقاضای فعلی گس و اندازه و سرعت قراردادی که فرد در تلاش برای اجرای آن است، بستگی دارد. بر این اساس اجرای تراکنش‌ها روی شبکه‎‌‌ی اتریوم مانند راندن یک ماشین است؛ اگر به اندازه‌ی کافی گس استفاده نکنید، تراکنش به مقصد نمی‌رسد.

بالا رفتن هزینه‌های گس یکی از نتایج بالا رفتن تعاملات در پروتکل‌های دیفای و اخیرا شبکه‌ی اتریوم (ETH) میزبان برترین پروژه‌های دیفای است. کارمزدهای گس به‌طور مستمر از نوامبر ۲۰۲۰ افزایش یافته و در تاریخ ۲۳ فوریه به بیشترین مقدار تا آن زمان رسید که برابر ۳۷۳ Gwei (۱۱٫۷۲ دلار) در قیمت فعلی اتریوم است.

نمودار گس فی اتریوم ۱

میانگین قیمت گس اتریوم

از ۵ اسفند کارمزدها با ۶۵ درصد کاهش به ۱۳۱ Gwei در ۱۳ اسفند رسیده‌اند و در برخی از ساعات روز این مقدار به زیر ۷۰ Gwei می‌رسد.

تراکنش‌ دیفای با اصلاح بازار کاهش پیدا کرده است

از میان چندین منبع برای بررسی کاهش کارمزدهای گس در چند روز اخیر می‌توان به حجم روزانه‌ی صرافی غیر متمرکز (DEX) نگاه کرد.

نمودار گس فی اتریوم ۲

نمودار حجم روزانه صرافی غیرمتمرکز (DEX)

 براساس داده‌های Dune Analytics، حجم ترید صرافی‌های غیر متمرکز بعد از رسیدن به سقف تاریخی ۴٫۳۵ میلیارد دلار در ۵ اسفند، در ۱۳ اسفند معیار رشد ۲۴ ساعته‌ی روزانه‌ی DEX پنجاه درصد کاهش داشته است.

طبق گفته‌ی کانر هیگینس که یکی از تحلیل‌گران داده در Flipside Crypto است، کارمزدها در طول چند روز گذشته کاهش داشته‌اند؛ اما به‌ جای مرتبط کردن این امر با موضوعی خاص، او می‌گوید مقدار اوج در ۵ اسفند نسبت به میانگین کلی در یک بازه‌ی زمانی بزرگ‌تر، داده‌ای خارج از محدوده است.

کانر هیگینس می‌گوید:

کارمزدها به‌طور میانگین کاهش یافته است؛ اما به نظر می‌رسد این مقادیر بعد از مدتی اوج نامتعارف، در حال عادی شدن است.
کارمزد اتریوم بر اساس ساعت

کارمزد اتریوم براساس ساعت

همانگونه که در نمودار بالا دیده می‌شود، کارمزدهای گس در ۲۲ و ۲۳ فوریه، به‌طور چشم‌گیری بالا بوده‌اند که دلیل آن افزایش ازدحام ناشی از فروش گسترده بازار در زمان سقوط ۲۳٫۶ درصدی قیمت بیت کوین و اصلاح شدید قیمت آلت کوین‌ها بوده است.

کسانی که از شبکه‌ی اتریوم استفاده می‌کنند شاید انتظار داشته باشند که کاهش معنی‌داری در کارمزدهای گس ببیند؛ زیرا تراکنش‌های دیفای کم شده بود بود؛ اما قضیه طور دیگری است. یکی از دلایلی که این نرخ‌ها بالا مانده بود می‌تواند افزایش فعالیت اخیر در حوزه‌ی توکن‌های غیر قابل معاوضه (NFT) باشد.

نمودار تاریخی پروژه NFT

نمودار تاریخی پروژه NFT

هرچه پروژه‌های NFT بیشتری فعال می‌شوند و مزایده برگزار می‌کنند، هزینه‌های تراکنش بالا و ازدحام شبکه در شبکه‌ی اتریوم ادامه خواهد یافت؛ تا زمانی‌ که راه‌ حلی یکپارچه و گسترده به کار گرفته شود.

راه ‌حل‌ها و پروتکل‌های لایه‌ی ۲ همراه ‌با پل‌هایی بین اتریوم و سایر بلاک‌چین‌ها مانند پالیگان (Polygon) و قرارداد هوشمند بایننس در دو ماه گذشته ظهور و بسیاری از پرو‌ژه‌ها به‌عنوان راه‌ حلی کوتاه‌مدت در برابر کارمزدهای بالا به این پلتفرم‌ها مهاجرت کرده‌اند.

پروژه‌هایی مانند آویگوچی (Aavegotchi) و سوشی سواپ با یکپارچه شدن با پولیگان نشان داده‌اند که تا چه اندازه این شبکه‌ها مؤثر هستند و امکان دارد که سایر NFT-ها و پروژه‌های دیفای به دلیل بهتر بودن سرعت و هزینه‌ها دنباله‌روی این اقدام باشند.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از ‌دست ‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق،  تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌ عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات