دلخوری سونوس از گوگل، آمازون و اپل بابت ایجاد انحصار در بازار خانه هوشمند
بهگزارش MacRumors، شرکت تولیدکننده تجهیزات صوتی سونوس (Sonos) در جلسه دادرسی مرتبط با انحصار در بازار خانه هوشمند شرکت کرده و از قرار معلوم، از انحصار ایجادشده غولهای فناوری در این بخش شاکی است و آن را بانی مرگ شرکتهای کوچکتر میداند. دراینمیان، اِدی لازاروس، رئیس حقوقی این شرکت، توضیحاتی درباره انحصار در بازار خانههای هوشمند و تسلط شرکتهایی مانند آمازون و گوگل و اپل ارائه داده است که میتواند بسیار درخورتوجه باشد.
کمیته فرعی سیاستهای رقابتی و ضدانحصار و حقوق مصرفکننده به سرپرستی اِمی کلوبوچار روز گذشته میزبان جلسه استماع محافظت از رقابت و نوآوری در فناوریهای خانگی بود. بیشتر شکایات سونوس که از زبان لازروس بیان شده، متوجه آمازون و گوگل است. بااینحال، وی درباره انحصار اپل نیز ابراز نگرانی میکند.
بهطورکلی، نگرانی سونوس از اپل به نحوه اجرای پشتیبانی سیری از شرکتهای شخص ثالث باز میگردد. کوپرتینوییها در کنفرانس جهانی WWDC اعلام کردند شرکتهای شخص ثالث میتوانند کنترلهای صوتی سیری را در دستگاههای مبتنیبر همکیت (HomeKit) ادغام کنند؛ اما دستورهای Hey Siri (سلام سیری) تنها ازطریق اسپیکرهای هوشمند این شرکت، یعنی هومپاد و هومپاد مینی پخش میشود و بهعبارتی، اپل دستگاههای خود را بهعنوان الزامی برای استفاده از دستورهای سیری قرار میدهد. لازروس دراینباره میگوید:
اعلامیه شرکت اپل مبنیبر ارسال مجوز استفاده از دستورها سیری به سازندگان خانههای هوشمند را در نظر بگیرید. اپل فقط برای شرکتهایی مجوز صادر میکند که از هومپاد بهعنوان هسته مرکزی برای ارتباط با Hey Siri استفاده میکنند.
لازروس میگوید درحالیکه گوگل و اپل و سایر شرکتها مشغول کار روی قابلیت همکاری ازطریق ابتکاراتی مانند Matter هستند، تردید دارد این امر به افزایش قدرت انتخاب مشتری یا ایجاد تعامل واقعی بین پلتفرمهای مختلف خانههای هوشمند منجر شود. وی هشدار میدهد ازآنجاکه اپل و گوگل استاندارد را کنترل میکنند، بر سرعت نوآوری نیز مسلطاند. لازروس درادامه افزود:
بدونشک شرکتهای غالب پیشنهاد میکنند باتوجهبه ابتکاراتی که در دست اقدام دارند، به وضع قوانین جدید در حوزه خانههای هوشمند نیازی نیست. یکی از این ابتکارات، Matter است که برای دستیابی به درجهای از استانداردسازی خانههای هوشمند برای تسهیل قابلیت همکاری ایجاد شده است. ممکن است این تلاشها نتایج مثبتی برای سازندگان دستگاههایی مانند لامپها و درهای بازکن گاراژ و مواردی ازایندست فراهم کند که آنها را قادر میسازد با هریک از سه اکوسیستم اصلی (الکسا و گوگل اسیستنت و سیری) با استفاده از پایگاه کد یکپارچه همکاری کنند. بااینحال، تردید دارم این نوع ابتکارات باعث افزایش انتخاب مشتری میشود؛ جایی که مصرفکنندگان میتوانند دستگاههای هوشمند خانه خود را کنترل کنند یا درصورت انجام هر کاری، برای ایجاد قابلیت همکاری واقعی در اکوسیستمهای ناظران دروغین، کارهای زیادی انجام میدهند و سرانجام از دیدگاه کاربر، احتمالا انتخاب در بین تعداد کمی از اکوسیستمهای ثابت و محصورشده باقی خواهد ماند.علاوهبراین، میتوان جنبه اسب تروا (استعاره از گسترش کنترل شرکتهای بزرگ) را در تمامی موارد متصور بود. کسانی که استاندارد و تکامل آن را اداره میکنند، بهطور مؤثری ماهیت و سرعت نوآوری را نیز کنترل میکنند و این کنترل نوآوریهای رقبا را نیز شامل میشود. فهمیدم Matter استانداردی که روی آن میشود، اساسا ترکیبی از کدهای گوگل و اپل است. این فرمول مانعی سخت برای رقابت عادلانه یا اختراع خلاقانهتر ایجاد میکند. بهعبارتدیگر، این فرمولی برای تحکیم بیشتر سلطه تعداد کمی از شرکتها است.
بهطورکلی، ازآنجاکه آمازون و گوگل بر بازار بلندگوهای هوشمند مسلطاند، کانون سخنان لازاروس بر این دو شرکت معطوف بود. وی از این شاکی است که گوگل برای ایجاد مجوز دستیار هوشمند اسیستنت سونوس را وادار کرده است فقط این دستیار هوشمند را بهصورت پیشفرض استفاده کند. لازروس بیان کرد:
گوگل بهعنوان شرطِ داشتن دستیار اسیستنت در محصولات ما خواستار شد هرگز اجازه همگامسازی با دستیار صوتی عمومی دیگر را نداشته باشیم. درنتیجه، امروز مشتریان ما باید برنامهای را بارگیری و بهصورت دستی انتخاب کنند که کدام دستیار صوتی روی دستگاه آنها پیکربندی شود. این انتخاب اجباری تجربه مصرفکننده را کاهش میدهد؛ اما مسلما برای گوگل مفید است. شرطبندی گوگل در این است که بیشتر کاربران دستیار اسیستنت را بهعنوان دستیار صوتی پیشفرض انتخاب میکنند و سپس به اکوسیستم گوگل جذب میشوند.
در این بیانیه، آمده است گوگل و آمازون با تولید محصولات کپی با قیمتهای یارانهای رقابت را بسیار دشوار کردهاند؛ چیزی که سونوس و دیگر شرکتهای بلندگو هوشمند توانایی رقابت با آن را ندارند. گفتنی است قیمت رایانهای شرایطی است شرکتهای بزرگ بهدلیل پشتوانه مالی قوی، قیمت محصولات خود را با ضرر و ارزانتر از رقبای دیگر میفروشند و درعوض باتوجهبه فروش بیشتر و جذب کاربران به اکوسیستم و سرویسهایشان به سوددهی میرسند. لازروس دراینباره میگوید:
آمازون و گوگل اکنون تقریبا ۸۵ درصد از بازار اسپیکرهای هوشمند ایالات متحده آمریکا را کنترل میکنند. این برای شرکتهای نوآورانه وحشتناک است؛ زیرا بسیاری از شرکتها محصولات بهتری برای ارائه دارند. بااینحال، نمیتوانند آن را با ضرر بفروشند و درصورت گرانبودن نیز مصرفکنندگان ضرر میکنند؛ بنابراین، این شرکتها بیشترین ضرر را متحمل میشوند. علاوهبر حفظ سودهای آتی محصولات و خدمات غالب آنها، یارانههای متقابل درنهایت به اثرات ضدرقابتی در قیمتگذاری بیرحمانه و زیر قیمت تولیدی منجر میشود و در زمانی که شرکتهای کوچک از رقابت خارج شوند، [غولهای فناوری] مطمئنا قیمتها را افزایش خواهند داد.
گوگل و آمازون ادعا کردهاند ابتکارات تبلیغاتی سونوس را برای گیجکردن مصرفکنندگان کپی کردهاند. اگر اوضاع تغییر نکند، لازاروس هشدار میدهد در آینده، هر خانه هوشمند را چند شرکت غالب کنترل خواهند کرد. وی معتقد است با تجدیدنظر در قوانین ضدانحصاری و سطح اجرای قوانین، دولت ایالات متحده آمریکا میتواند زمینههای رقابت را گسترش دهد و بهموجب آن، به سونوس و سایر شرکتها اجازه میدهد نوآوری کنند و تجارب جدیدی به مشتریان ارائه دهند؛ زیرا شرکتهای متعددی براساس شایستگی محصولات و خدمات در رقابت هستند.
نظرات