آمازون کالاهای خود را در نتایج جستجو بالاتر از محصولات دیگر قرار میدهد
بر اساس تحقیقات انجامشده توسط The Markup که نتایج آن روز پنجشنبه منتشر شد، آمازون اغلب محصولات برند خود را در نتایج جستجو نسبت به اقلام دارای رتبه بهتر دیگر شرکتها در جایگاه بالاتری قرار میدهد. بر اساس این گزارش، حتی با اینکه محصولات آمازون بخش کوچکی از تمام کالاهای بررسیشده در تحقیق را تشکیل میدادند، «سهم بزرگتری از نتایج برتر جستجو» را در اختیار داشتند.
سخنگوی این شرکت گفت:
جایگاههای فروش برند آمازون بهوضوح برچسبگذاری شدهاند تا از دیگر نتایج جستجو متمایز شوند. نوع و تعداد کالایی که به مشتری نشان داده میشود به عوامل زیادی بستگی دارد؛ از جمله درخواست مشتری، محصولی که مشتری در حال خرید آن است و اینکه آیا مشتری از طریق دسکتاپ، مرورگر تلفن همراه یا اپلیکیشن ما خرید میکند.
Markup میگوید در تحقیقاتش، نتایج بیش از ۳۴۰۰ جستجوگر محصولات محبوب را در ژانویه ۲۰۲۱ تجزیه و تحلیل کرده است. ۶۰ درصد مواقع، بالاترین نتیجه تبلیغی بود که روی آن برچسب «حمایتشده» دیده میشد. در باقی مواقع، آمازون بهترین جایگاههای فروش را به برندها و شرکتهای انحصاری خود اختصاص داده بود. گفته میشود این جایگاههای برتر اغلب به کسانی تعلق میگرفت که نسبت به کالاهای رقیب، به رتبه بالاتر و فروش بیشتر دست پیدا میکردند. تحقیقات نشان داد که آمازون در جایگاه اول جا خوش کرده است.
به گزارش Cnet، تحقیقات انجامشده شامل یک نظرسنجی بود که نشان میداد اکثریت قریب به اتفاق مصرفکنندگان نمیدانستند بیشتر برندهای پرفروش محصولات خانه متعلق به آمازون هستند.
Amazon’s inconsistent labeling leaves consumers in the dark.We commissioned a national survey and found that nine in 10 respondents didn’t know that Amazon’s highest-selling house brands, apart from Amazon Basics, were owned by the company. pic.twitter.com/lMO5GwkcQ6— The Markup (@themarkup) October 14, 2021
(ترجمه: برچسبگذاری متناقض آمازون باعث میشوند مشتریها درباره برندهای این شرکت اطلاعات زیادی نداشته باشند.
ما یک نظرسنجی ملی ترتیب دادیم و متوجه شدیم که از هر ۱۰ پاسخدهنده، نه نفر نمیدانند که پرفروشترین برندهای محصولات خانه موجود در وبسایت آمازون، متعلق به خود این شرکت است.)
این گزارش در حالی منتشر میشود که سناتورهای آمریکایی قرار است روز پنجشنبه از قوانین دوحزبی رونمایی کنند که به شرکتهای فناوری اجازه نمیدهد محصولات خود را در پلتفرمهایشان در جایگاه بالاتری قرار بدهند. این سیاست به قانون «انتخاب و نوآوری آنلاین آمریکا» ملحق میشود که هر پلتفرم خرید آنلاین را از استفاده از دادههای داخلی تجار برای حمایت از محصولات خود یا قرار دادن آنها در جایگاه بالاتری نسبت به کالاهای دیگر منع میکند. این لایحه در کمیته قضائی مجلس نمایندگان به سرانجام رسیده؛ اما فعلاً برای رأیگیری از سوی نمایندگان بهصورت کامل برنامهریزی نشده است.
آمازون پیشتر اتهامات مربوط به استفاده از دادههای فروشندگان شخص ثالث برای توسعه و فروش محصولات خود را که در گزارش آوریل ۲۰۲۰ وال استریت ژورنال توضیح داده شده بود، رد کرده است. در جولای ۲۰۲۰، مدیرعامل وقت آمازون، جف بزوس، به کنگره گفت این شرکت استفاده از دادههای مربوط به فروشنده را برای کمک به تجارت خود ممنوع کرده است.
نظرات