سلطه اسپاتیفای بر بازار استریم موسیقی؛ اپل موزیک با فاصله در جایگاه دوم
در سالیان اخیر با گسترش استفاده از اینترنت و محتوای دیجیتال، سرویسهای استریم موسیقی از محبوبیت بسیار بالایی در نزد کاربران برخوردار شدهاند. بهعبارتی میتوان گفت که سرویسهای مذکور جای خود را در طیف انبوهی از وسایل الکترونیکی باز و در قلب کاربران رسوخ کردهاند. اکنون، آمار جدیدی از تعداد کاربران در محبوبترین سرویسهای استریم موسیقی منتشر شده که نشان میدهد اسپاتیفای همچنان سلطه خود را با در اختیار داشتن ۳۱ درصد از سهم بازار حفظ کرده است.
طبق این آمار، اپل موزیک با داشتن ۱۵ درصد از سهم بازار در رتبه دوم و آمازون موزیک و تنسنت موزیک هر کدام با ۱۳ درصد در رتبهی سوم قرار گرفتهاند. گفتنی است که آمار یادشده را Midia Research، آژانس تحقیقاتی و تحلیلی متمرکز بر رسانه و سرگرمی منتشر کرده است. این تجزیهوتحلیل بازهای تا سهماههی دوم سال ۲۰۲۱ را شامل میشود و در واقع، استفاده از دادههای قدیمیتر بهدلیل مدت زمانی است که فرایند تجزیهوتحلیل بازار طول میکشد. بنابراین اعداد و ارقام کنونی میتواند تا حدودی متفاوت باشد؛ اما ماهیّت کلی بازار احتمالاً به همین شکل باقی مانده است.
بهطور کلی، اسپاتیفای معمولاً تعداد مشترکین رسمی را در پایان هر سهماهه منتشر میکند؛ اما رقبایی مانند اپل و آمازون کمتر از ارقام دقیق خبر میدهند و آخرین آمار رسمی که توسط Music Ally گردآوری شده است بهترتیب مربوط به سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ میشود. در این گزارش تحقیقاتی آمده که در مجموع، تعداد کاربران سرویسهای استریمی موسیقی تا سهماههی دوم ۲۰۲۱ به ۵۲۳٫۹ میلیون مشترک مشترک رسیده است. از قرار معلوم، بالغ بر ۱۶۲٫۴ میلیون مشترک از این آمار مربوط به غول سوئدی استریم موسیقی میشود. البته جالب است بدانید که اسپاتیفای در اکتبر سال گذشتهی میلادی ۱۶۵ میلیون مشترک خبر داده بود.
با گذر از اسپاتیفای، تخمین زده میشود که اپل موزیک ۸۶٫۶ میلیون مشترک دارد و احتمالاً آمازون موزیک و تنسنت موزیک نیز هر کدام کمی بیش از ۶۸٫۱ میلیون مشترک داشته باشند. افزون بر این، یوتیوب موزیک با در اختیار داشتن ۸ درصد سهم بازار و ۴۱٫۹ میلیون مشترک در جایگاه پنجم قرار دارد.
مدیا ریسرچ میگوید که شواهد از ادامهی رشد بازار استریم موسیقی حکایت دارند و نسبت به سهماههی دوم سال ۲۰۲۰ در حدود ۲۶٫۴ درصد افزایش کاربر را تجربه کرده است. بهطور کلی، به نظر میرسد که در کوتاه مدت هیچیک از رقبا نمیتوانند جایگاه اسپاتیفای را به خطر بیندازند؛ اما نباید از این غافل شد که سهم بازار آن از ۳۳ درصد در بازهی مشابه ۲۰۲۰ به ۳۱ درصد در سهماههی دوم ۲۰۲۱ کاهش یافته است.
این در حالی است که بهنظر میرسد آمازون و یوتیوب موزیک در بازه یادشده رشد ۵۰ درصدی را تجربه کرده و سرویسهای کمتر شناختهشده نظیر Yandex، Tencent و NetEast روی هم ۳۷ درصد رشد داشتهاند.
اسپاتیفای همچنین برخی از برنامههایش را به تأخیر انداخته و همین امر سبب نارضایتی کاربران شده است. این سرویس برای نخستین بار در فوریهی سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد تا انتهای سال ۲۰۲۱ پشتیبانی از محتوای صوتی HiFi را در برخی از مناطق ارائه دهد. بااینحال، به نظر میرسد که ارائهی قابلیت مذکور را به زمان دیگر موکول کرده است؛ بنابراین، رشد رقبا میتواند زنگ خطری برای محبوبترین سرویس استریم موسیقی بازار باشد.