D1-kifpool

رشد درآمد تبلیغاتی اپل؛ کوپرتینویی‌ها به دورزدن قوانین متهم شدند

سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ظاهراً اپل با چرخشی کامل در سیاست‌های تبلیغاتی خود، سعی می‌کند سهم درخورتوجهی از کسب‌وکار تبلیغاتی فیسبوک و گوگل را ازآنِ خود کند.
تبلیغات
D4-mci

اخیراً نشانه‌های زیادی مبنی‌بر رشد سریع تجارت تبلیغاتی اپل دیده شده است که نشان می‌دهد این شرکت قصد دارد آن را به منبع درآمد بزرگی تبدیل کند. درحالی‌که در دنیای تبلیغات می‌توان به درآمد زیادی دست یافت، برخی این شرکت را متهم می‌کنند که در این حوزه چرخشی کامل انجام داده است و حتی با توطئه در سطح ماکیاولی، می‌خواهد سهم بازار را از شرکت‌هایی مثل گوگل و فیسبوک به جیب خود سرازیر کند.

اگر با اصطلاح ماکیاولیسم (Machiavellianism) آشنا نیستید، این واژه درواقع به اندیشه‌های سیاسی و فلسفی و اجتماعی نیکولو ماکیاولی، سیاست‌مدار و فیلسوف ایتالیایی، اشاره می‌کند. این جهان‌بینی چهار قرن در ذهن مردم دنیا مترادف با مفاهیم خباثت و ظلم و خیانت بوده است. صاحب این مکتب مظهر سیاست‌مداری حساب‌گر شناخته‌ شده که فلسفه‌اش این است: «هدف وسیله را توجیه می‌کند.»

طبق گزارش‌ 9to5Mac، اپل در چند سال گذشته استخدام‌های خود را برای نقش‌های تبلیغاتی حدود چهار برابر افزایش داده و یکی از گروه‌های تحقیقاتی اعلام کرده است که ارزش کسب‌وکار تبلیغاتی این شرکت تا سال ۲۰۲۶ به ۳۰ میلیارد دلار در سال خواهد رسید.

کپی لینک

زمینه

اپل هیچ‌گاه مخالف تبلیغات نبوده است. درواقع، استیو جابز تبلیغات درون‌برنامه‌ای را برای مشتریان و توسعه‌دهندگان به‌طور‌یکسان و با امکان کسب درآمد از برنامه‌های رایگان معامله‌ی برد‌برد می‌دید. بااین‌حال، تجارت تبلیغاتی هرگز در درآمدزایی اپل اهمیت زیادی نداشته است. درآمد تبلیغاتی این شرکت در زمان استیو جابز فقط چندصد میلیون دلار در سال بود؛ رقمی که اکنون حدود پنج‌میلیارد دلار در سال تخمین زده می‌شود و به‌سرعت در حال رشد است.

در ماه جولای نیز نشانه‌های دیگری مبنی‌بر تلاش‌های اپل برای کسب درآمد بیشتر از تبلیغات مشاهده کردیم. این برند تبلیغاتی در بخش Today اپ‌استور به‌نمایش درآورد و ماه آگوست نیز مدیر ارشد تبلیغاتی جدیدی برای بخش خدمات خود در نظر گرفت. پس‌از‌آن، بلومبرگ گزارش داد که اپل در حال‌ برنامه‌ریزی برای نمایش تبلیغات در Apple Books و Apple Podcasts است.

این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که اپل مدتی قبل با معرفی قابلیت شفافیت در ردیابی اپلیکیشن‌های iOS، کار را برای پلتفرم‌های تبلیغاتی دیگر سخت‌تر کرد. این امر باعث شد دریافت داده‌های موردنیاز برای فروش آگهی‌های شخصی‌سازی‌شده به شرکت‌هایی مثل گوگل و فیسبوک سخت‌تر شود؛ تبلیغاتی که درمقایسه‌با آگهی‌های معمولی، درآمدزایی بیشتری برای پلتفرم‌های تبلیغاتی خواهند داشت؛ زیرا می‌توان با بهره‌گرفتن از آن‌ها، آگهی‌ها را دقیقاً به مخاطبی نمایش داد که به آن نیاز دارد.

تحقیقات درباره‌ی نقض قوانین ضدرقابتی در حال انجام است؛ زیرا با اینکه اپل از برنامه‌های شخص‌ ثالث درخواست می‌کند برای ردیابی تبلیغات از کاربر مجوز دریافت کنند، این کار را در برنامه‌های خود انجام نمی دهد.

کپی لینک

استخدام مشاغل تبلیغاتی اپل سرعت می‌گیرد

فایننشال‌تایمز گزارش داده است که نرخ استخدام اپل در حوزه‌ی تبلیغات از سال ۲۰۲۰ تاکنون حدوداً چهار برابر افزایش یافته است. این شرکت قصد دارد در کمتر از ۱۸ ماه پس از اعمال تغییرات گسترده در حریم‌ خصوصی که رقبای بزرگ‌ترش را در این صنعت سودآور به‌چالش می‌کشد، نیروی‌ کار واحد تبلیغات دیجیتال در حال‌ رشد خود را افزایش درخورتوجهی دهد.

براساس اعلام لینکدین، اپل حدود ۲۵۰ نفر در تیم پلتفرم‌های تبلیغاتی خود دارد که با‌‌‌توجه‌‌‌به وب‌سایت مشاغل آن، به‌‌دنبال استخدام ۲۱۶ نقش دیگر در این حوزه است که تقریباً چهار برابر ۵۶ جایگاهی است که اواخر سال ۲۰۲۰ استخدام کرده بود. گفتنی است این شرکت با رقم‌های اعلام‌شده مخالفت کرد؛ اما توضیح بیشتری درباره‌ی آن ارائه نداد.

درحال‌حاضر، انتقادات بسیاری از ایجاد کسب‌وکار تبلیغاتی اپل، آن‌هم پس از سخت‌تر‌کردن شرایط کار برای رقبای آن می‌شود که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به توسعه‌دهندگان برنامه‌ها اشاره کرد که با صرف‌نظر‌کردن کاربران از قابلیت ردیابی تبلیغاتی، درآمد کمتری به‌دست خواهند آورد.

آلکس آستین، مدیر اجرایی شبعه‌ی گروه Adtech گفت:

ساخت سیستم‌های تبلیغاتی جدید برای رقابت مؤثر با شرکت‌های فعلی که ده‌ها‌هزار کارمند و ۱۰ تا ۲۰ سال سابقه‌ی کاری دارند، معمولاً غیرممکن است؛ مگر‌اینکه بتوانید به‌ نحوی باعث ضرردهی آن‌ها روی پلتفرم خود شوید.

برخی دیگر ادعا می‌کنند که بحث‌ حفظ حریم‌ خصوصی فقط آمادگی بدبینانه برای برنامه‌های خود اپل برای گرفتن بخش بزرگ‌تری از بازار تبلیغات دیجیتال است. منتقدان می‌گویند کوک در بحث سیاست‌های تبلیغات در حال انجام چرخشی کامل است.

دیویو اشتاینبرگ، مدیراجرایی زتا گلوبال، شرکت فناوری بازاریابی، می‌گوید اپل با اتخاذ قوانین حفظ حریم‌ خصوصی که رقبا را به بازسازی زیرساخت‌های تبلیغاتی آن‌ها مجبور می‌کند، ماکیاولیستی و درخشان عمل می‌کند و هم‌زمان فرصتی برای خود ایجاد خواهد کرد تا خلأ موجود را پر کند. وی همچنین اظهار کرد:

اپل می‌تواند کسب‌وکار تبلیغاتی خود را توسعه‌ی چشمگیری دهد و پوشش این شرکت آن است که از حریم‌ خصوصی مصرف‌کنندگان محافظت می‌کند.

علاوه‌براین، نگرانی‌هایی وجود دارد که اپل می‌تواند به اعنبار خود نزد مشتریانش آسیب وارد کند. کلر اتکین، یکی از بنیان‌گذاران Check My Ads می‌گوید:

درحال‌حاضر، استفاده از گوشی‌های اپل ازنظر اقتصاد نظارتی درمقابل گوشی‌های گوگل ایمنی بیشتری دارد؛ زیرا اهالی مانتین‌ویو محصولات خود را برای ارائه‌ی خدمات نظارتی طراحی کرده‌اند، درحالی‌که کوپرتینویی‌ها در هسته‌ی خود شرکت تبلیغاتی محسوب نمی‌شوند. گفتنی است درصورتی‌که سازنده‌ی آیفون به‌طور‌ناگهانی وارد این حوزه شود، مزیت رقابتی در‌این‌میان وجود نخواهد داشت.
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
صفحه اپلیکیشن ها
۵ تغییر کوچک، اما دوست‌داشتنی در One UI 7 سامسونگ

One UI 7 با تغییرات زیادی در مقایسه با نسخه‌ی پیشین منتشر شده؛ اما در این مطلب به ۵ ویژگی کوچک و جدیدی اشاره می‌کنیم که در آن ارائه شده است.

75
2 روز پیش
آیفون ۱۶ در برابر آیفون ۱۳
اکنون همه گوشی‌های آیفون رجیستر می‌شوند

طبق مصوبه‌ی ۳۰ دی ماه، هیئت دولت همه گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ و ۱۶ امکان رجیستر شدن دارند.

57
یک روز پیش
آریا بارون
خانه‌های پیش‌ساخته و کانکس آریا بارون؛ راهکاری نوین برای ساخت‌وساز سریع و بهینه

پروژه‌های عمرانی بزرگ مانند ساخت مجتمع‌های مسکونی، تجاری به دلیل مقیاس وسیع و پیچیدگی، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از فناوری‌ پیشرفته هستند.

8
2 روز پیش
صفحه تلگرام / Telegram در اپ استور روی آیفون
راهنمای حل مشکل عدم دریافت کد تلگرام؛ چرا کد تلگرام ارسال نمی‌ شود؟

احراز هویت کاربر توسط تلگرام گاهی با اختلال مواجه می‌شود و کاربر کدی دریافت نمی‌کند. برای حل مشکل عدم دریافت کد تلگرام چه راهکاری وجود دارد؟

26
2 روز پیش
برنامه پی دی اف ساز برای آیفون
۱۰ برنامه پی دی اف ساز برای آیفون، رایگان و کاربردی

با بهترین برنامه‌ پی دی اف ساز برای ایفون، اسناد کاغذی را در چند ثانیه دیجیتالی کنید. تجربه‌ای حرفه‌ای و سریع در انتظار شماست.

1
یک روز پیش
الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۵
آموزش صفر تا صد الگوریتم اینستاگرام؛ نکات برنده برای سال ۲۰۲۵

الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۵ چطور کار می‌کند؟ اگر می‌خواهید بیشتر دیده شوید، زمانش رسیده است که رازهای الگوريتم جديد اينستاگرام را یاد بگیرید.

19
یک روز پیش
خاطرات
پژوهشگران روشی برای پاک کردن خاطرات بد پیدا کرده‌اند

رهایی از خاطرات بد می‌تواند به درمان بسیاری مشکلات روانی کمک کند و پژوهشگران روشی برای این کار پیدا کرده‌اند.

31
2 روز پیش
تبلیغات
DN-Snap

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات