سود عملیاتی سامسونگ در سه‌ ماهه اول ۲۰۲۳ حدود ۹۶درصد کاهش می‌یابد

جمعه ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کاهش درآمد سامسونگ
گزارش درآمدزایی سامسونگ برای اولین سه‌ماهه‌ی سال جاری نشان از کاهش درخورتوجه سوددهی این شرکت دارد.
تبلیغات

سامسونگ گزارش درآمدزایی سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ خود را اعلام کرده است. سود عملیاتی این شرکت درمقایسه با سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ حدود ۹۶ درصد کاهش یافته زیرا میزان تقاضا برای تراشه‌های آن طی ماه‌های گذشته کم‌تر شده است. علاوه‌براین، مشتریان این شرکت به‌دلیل نگرانی‌های ناشی از رکود در اقتصاد جهانی، لوازم خانگی کمتری خریداری کرده‌اند.

غول فناوری کره‌ی جنوبی سود عملیاتی خود را برای سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ حدود ۶۰۰ میلیارد وون (حدود ۴۵۴٫۹ میلیون دلار) تخمین می‌زند که نسبت‌به ۱۴٫۱۲ تریلیون وون (حدود ۱۰٫۷ میلیارد دلار) سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۲ کاهش چشمگیری را تجربه کرده است. به گزارش سم‌موبایل، درآمد کلی سامسونگ نیز کاهش یافته و به ۴۷٫۷۷ میلیارد دلار رسیده است. درمقام مقایسه درآمد این شرکت در سه‌ماهه اول سال گذشته ۵۸٫۹۹ میلیارد دلار بود. البته برند کره‌ای هنوز سود خالص خود را برای اولین سه‌ماهه‌ی ۲۰۲۳ اعلام نکرده است و آمار دقیق آن اواخر ماه جاری منتشر خواهد شد.

طی سال‌های گذشته، فروش دستگاه‌های سامسونگ با نظارت واحد نیمه‌هادی این شرکت، بیشترین درآمدزایی را به‌ارمغان آورده است. اکنون این بخش در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ با ضرر ۳٫۰۳ میلیارد دلاری مواجه شده است که باعث می‌شود غول فناوری کره‌ی جنوبی برای اولین‌بار در ۱۴ سال گذشته در چنین شرایطی قرار گیرد. دلیل اصلی این ضرردهی، کاهش سطح تقاضا برای تراشه‌های SSD و DRAM اعلام شده است.

شرکت‌های سرتاسر جهان، هزینه‌های خرید تراشه‌های سرور و زیرساخت‌های ابری خود را به‌میزان درخورتوجهی کاهش داد‌ه‌اند. بااین‌ حال، سامسونگ همچنان به تولید تراشه‌ها ادامه داد و همین اقدام باعث ایجاد موجودی مازاد در ماه‌های گذشته شده است. البته علاوه‌بر سامسونگ، رقبای این شرکت مثل Micron و SK Hynix نیز به‌دلیل کاهش تقاضا برای تراشه‌ها، ضررهای سنگینی متحمل شده‌اند.

آخرین‌باری که واحد تراشه‌سازی سامسونگ چنین ضرر سنگینی را تجربه کرده بود، به سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۰۹ برمی‌گردد؛ زمانی‌که جهان در شرف بهبودی پس‌از بحران مالی ۲۰۰۸ قرار داشت. این شرکت کره‌ای امروز جزئیاتی درمورد اقدامات خود برای کاهش موجودی فروخته نشده‌ی تراشه‌ها و کاهش قیمت تراشه‌های حافظه اعلام کرد. غول فناوری کره‌ی جنوبی انتظار دارد ارزش بازار جهانی تراشه‌ها با کاهش ۶ درصدی به ۵۶۳ میلیارد دلار برسد و امیدوار است این روزهای سخت تا پایان سال جاری ادامه یابد.

واحد ساخت گوشی‌های هوشمند سامسونگ نیز اخیراً با کاهش فروش و سوددهی مواجه شده است. البته میزان فروش گوشی‌های این شرکت در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ واقعاً خوب بود، به‌طوری‌که مانع از زیان عملیاتی کلی آن شد. سامسونگ MX (واحد موبایل سامسونگ) در این بازه‌ی زمانی سودی ۲٫۵ میلیارد دلاری به‌دست آورد و همین موضوع به جبران بخشی از ضرردهی واحد تراشه‌سازی آن کمک کرد.

سری گلکسی S23 فروش جهانی بسیار خوبی را تجربه کرده است. این گوشی‌ها در اکثر بازارهای مهم سرتاسر جهان ازجمله اروپا، هند، کره‌ی جنوبی و آمریکای شمالی نسبت‌به سری گلکسی S22 حداقل ۱٫۴ برابر بیشتر فروش داشته‌اند. با توجه به اینکه بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در ۶ ماه گذشته با کاهش درخورتوجه فروش مواجه بوده است، چنین آماری برای سامسونگ بسیار موفقیت‌آمیز درنظر گرفته می‌شود.

سامسونگ دیسپلی که پنل‌های نمایشگر تلویزیون و گوشی‌های هوشمند را تولید می‌کند، در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ حدود ۶۰۶ میلیون دلار سوددهی داشته است. دلیل این عملکرد موفقیت‌آمیز، فروش بالای پنل‌های OLED به اپل و واحد سامسونگ MX عنوان شده است.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات