سهام مایکروسافت در دوران رهبری ساتیا نادلا تقریبا هزار درصد رشد کرده است

جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
ساتیا نادلا / Satya Nadella با کت شلوار و لبخند جلو ماشین شاسی بلند
ساتیا نادلا از زمان تبدیل‌شدن به مدیرعامل مایکروسافت، هم خودش را پولدارتر کرده و هم ارزش سهام این شرکت را به‌شدت بالا برده است.
تبلیغات

ساتیا نادلا در دوران رهبری مایکروسافت رابطه‌ی دوگانه‌ی موفقیت‌آمیزی با این شرکت شکل داشته است و از سال ۲۰۱۴ تاکنون، نه‌تنها مایکروسافت به شرکت باارزش‌تری تبدیل شده بلکه نادلا نیز ثروت بیشتری در حساب شخصی‌اش دارد.

اسناد رسمی مایکروسافت نشان می‌دهند ساتیا نادلا سال گذشته نزدیک‌به ۵۵ میلیون دلار حقوق گرفته است. بر اساس نوشته‌ی مجله‌ی فورچون، مجموع دستمزد ساتیا نادلا از زمان تبدیل‌شدن به مدیرعامل مایکروسافت مرز یک میلیارد دلار را رد می‌کند.

ساتیا نادلا در سال‌های اخیر مایکروسافت را به غول صنعت رایانش ابری و شبکه تبدیل کرده است. او قبل از تبدیل‌شدن به مدیرعامل مایکروسافت، به‌عنوان قائم‌مقام اجرایی واحد سازمانی و ابری این شرکت فعالیت می‌کرد.

نادلا در دوران رهبری مایکروسافت تلاش کرده است منابع درآمد این شرکت را متنوع‌تر کند تا مایکروسافت صرفاً به مجموعه‌نرم‌افزار مایکروسافت ۳۶۵ (آفیس ۳۶۵ سابق) وابسته نباشد.

تلاش‌های ساتیا نادلا مشخصا به نتیجه‌ی مثبت ختم شده است. در اولین روز از مدیرعاملی نادلا (اوایل سال ۲۰۱۴) ارزش سهام مایکروسافت ۳۶٫۳۵ دلار بود. سه‌شنبه‌ی این هفته (تقریبا ۹ و نیم سال بعد) ارزش سهام مایکروسافت با رشد ۹۰۰ درصدی نسبت‌به سال ۲۰۱۴ به ۳۶۴٫۰۲ دلار رسید تا رکوردی جدید ثبت شود.

عملکرد مایکروسافت بسیار بهتر از میانگین بازار بوده است. از سال ۲۰۱۴ تاکنون شاخص S&P 500 رشد ۱۴۸ درصدی تجربه کرده. در دوران رهبری ساتیا نادلا بود که مایکروسافت برای اولین بار به ارزش بازار دو تریلیون دلاری دست پیدا کرد. در حال حاضر این شرکت بزرگ آمریکایی ۲٫۵۹ تریلیون دلار ارزش دارد و پایین‌تر از اپل با ارزش سه تریلیون دلار قرار می‌گیرد. به‌غیر از اپل و مایکروسافت، صرفا شرکت نفت عربستان (سعودی آرامکو) توانسته مرز دو تریلیون دلار را رد کند.

رشد سهام مایکروسافت پس از این اتفاق افتاد که ساتیا نادلا گفت قیمت سرویس اشتراکی کوپایلت به ماهانه ۳۰ دلار می‌رسد. تحلیلگران می‌گویند که کوپایلت می‌تواند سالانه ۱۴ میلیارد دلار درآمد به خزانه‌ی مایکروسافت واریز کند. مایکروسافت همچنین به‌عنوان ارائه‌دهنده‌ی خدمات رایانش ابری برای مدل زبانی بزرگ Llama 2 متا انتخاب شده است.

درآمد مایکروسافت در سال مالی ۲۰۲۲ با رشد سالانه‌ی ۱۸ درصدی به ۱۹۸٫۲ میلیارد دلار رسید و در همان سال سود مایکروسافت ۱۹ درصد افزایش یافت تا به ۷۲٫۷ میلیارد دلار برسد. البته با وجود عملکرد درخشان مایکروسافت، این شرکت در حد انتظارات وال‌استریت ظاهر نشد.

یکی دیگر از عواملی که روی رشد سهام مایکروسافت اثر گذاشته، شرکت‌هایی است که ساتیا نادلا در سال‌های اخیر تصاحب کرده است. مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ شبکه‌ی اجتماعی لینکدین را با پرداخت ۲۶ میلیارد دلار تصاحب کرد و دو سال بعد سراغ تصاحب گیت‌هاب با پرداخت ۷٫۵ میلیارد دلار رفت. این شرکت هم‌اکنون در تلاش است اکتیویژن بلیزارد را در قراردادی ۶۸٫۷ میلیارد دلاری به زیرمجموعه‌ی خود تبدیل کند.

مایکروسافت در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که قراردادی چند میلیارد دلاری با OpenAI (توسعه‌دهنده‌ی ChatGPT) امضا کرده است. این شرکت همچنین ابزارهای متنوع هوش مصنوعی را به سرویس‌هایش اضافه کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات