از نفت تا بیت کوین؛ عمان می‌خواهد ۷ درصد هش‌ ریت را تصاحب کند

یک‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶
مطالعه 3 دقیقه
نموادر قیمت بیت‌کوین / Bitcoin
ظاهراً عمان تصمیم دارد اقتصاد نفت‌محور خود را طی سال‌های آینده به صنایع دیگری مثل رمزارزها گسترش دهد.
تبلیغات

در چشم‌انداز جهانی که به‌سرعت درحال تحول است و کشورها برای تسلط در بخش استخراج بیت کوین با یکدیگر رقابت می‌کنند، عمان برنامه‌های بلندپروازانه‌ای در سر دارد. این کشور تصمیم دارد تا ژوئن ۲۰۲۵ حدود ۷ درصد از نرخ هش‌ ریت جهانی بیت کوین را به‌دست آورد. این مورد با داده‌های ارائه‌شده در جدیدترین گزارش متخصص استخراج بیت کوین، جران ملرود نیز مطابقت دارد.

عمان عموماً اقتصادی نفت‌محور دارد و در سواحل جنوب‌شرقی شبه‌جزیره‌ی عربستان واقع‌ شده است. این کشور با عربستان سعودی، امارات متحده‌ی عربی و یمن مرز مشترک دارد. از نظر تاریخی، عمان در فهرست بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت، جایگاه ۶ را به‌ خود اختصاص داده؛ بااین‌حال این کشور تغییرات جدیدی را در برنامه خود دارد و تمرکز خود را به استخراج بیت کوین تغییر می‌دهد.

عمان از سپتامبر ۲۰۲۳ تقریباً ۲۰ مگاوات ظرفیت برای استخراج رمزارز دارد. این مورد شامل پروژه‌های آزمایشی Exahertz و Green Data City می‌شود که سهم آن‌ها به‌ترتیب ۱۱ مگاوات و ۱٫۲ مگاوات است. علاوه‌براین، چند مگاوات عملیات بدون مجوز در این کشور وجود دارد. این ۲۰ مگاوات مصرف برق با نرخ بازده 27.6J/TH (ژول/ترا هش) به 0.7EH/s (اگزا هش) تبدیل می‌شود و درحال‌حاضر ۰٫۲ درصد از نرخ هش‌ ریت جهانی را به عمان می‌دهد.

طبق اعلام ملرود، نرخ کل هش‌ ریت عمان تا پایان سال ۲۰۲۳ می‌تواند به 4EH/s برسد که ۰٫۹ درصد از شبکه‌ی استخراج بیت کوین خواهد بود. این رشد در درجه‌ی اول به توسعه‌ی Exahertz به ۱۰۰ مگاوات نسبت داده می‌شود.

نرخ کنونی هش ریت عمان و سهم بازار آن و پیش بینی در آینده

طبق پیش‌بینی ملرود Exahertz تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ حدود ۲۷۵ مگاوات برق خواهد داشت که 9.9EH/s تولید می‌کند. همزمان Green Data City برنامه‌هایی برای راه‌اندازی ۱۵۰ مگاوات دارد که تخمین زده می‌شود 5.5EH/s تولید کند. این تلاش ترکیبی می‌تواند کل نرخ هش‌ ریت عمان را در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ به 15.7EH/s یا حدود ۲٫۶ درصد از شبکه برساند.

به‌نوشته‌ی Bitcoinist، چشم‌انداز بلندمدت Exahertz و Green Data City این است که به‌ترتیب به ۸۰۰ مگاوات و ۴۰۰ مگاوات دست یابند. اگر میانگین راندمان 22J/TH را فرض کنیم، مجموع ۱۲۰۰ مگاوات این پروژه‌ها می‌تواند درمجموع 54.8EH/s تولید کند. طبق برآوردهای ملرود هردو شرکت جدول زمانی مشخصی برای گسترش کامل فعالیت‌های خود ندارند و این معادل ۷ درصد از نرخ هش بیت کوین تا ژوئن ۲۰۲۵ است.

حمایت دولت عمان

نقش دولت عمان در دستیابی این کشور به ۷ درصد هش‌ ریت جهانی را نمی‌توان دست‌کم گرفت. آن‌ها محیط مساعدی برای عملیات استخراج بیت کوین فراهم کرده‌اند. درحال‌حاضر فقط دو شرکت Exahertz و Green Data City مجوز توسعه و عملیات استخراج بیت کوین را در این کشور دارند.

هش‌ریت بیت‌کوین / Bitcoin

دولت عمان هدف تولید ۳۰ درصد برق از منابع تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ را نیز پیش برده و تنها راه برای دستیابی به این هدف، آغاز توسعه‌ی گسترده‌ی منابع خورشیدی عمان است. این شرایط به‌خصوص برای ماینرهای بیت کوین منفعت بسیاری دارد؛ زیرا می‌توانند در صورت وجود نوسانات شبکه‌، از مازاد آن سود ببرند.

رویکرد استراتژیک عمان به استخراج بیت کوین در توسعه‌ی زیرساخت، حمایت دولتی و استفاده از مزیت‌های طبیعی مشهود است. گزارش ملرود آینده‌ی امیدوارکننده‌ای را برای این کشور در بخش استخراج بیت کوین نشان می‌دهد. اگر پیش‌بینی‌ها درست باشد، عمان با همکاری سایر کشورهای خاورمیانه می‌تواند حتی ۱۵ درصد از نرخ هش‌ ریت استخراج جهانی بیت کوین را طی سال‌های آینده به‌ خود اختصاص دهد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات