انویدیا احتمالاً تا دهه آینده ۵۰ تریلیون دلاری می‌شود

سه‌شنبه ۲۶ تیر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو انویدیا Nvidia روی ساختمان آسمان آبی
جیمز اندرسون، سرمایه‌گذار اولیه‌ی تسلا و آمازون، می‌گوید انویدیا در دهه‌ی آینده به ارزش خیره‌کننده‌ی ۵۰ تریلیون دلار خواهد رسید.
تبلیغات

پیش‌بینی جیمز اندرسون، از اولین سرمایه‌گذاران آمازون و تسلا درمورد اینکه ارزش انویدیا در دهه‌ی آینده می‌تواند به ۵۰ تریلیون دلار برسد، در نگاه اول باتوجه‌به فاکتورهای امروزی عجیب به‌نظر می‌رسد، اما با در‌نظرگرفتن رشد ۱۰ برابری ارزش سهام تیم سبز فقط در دو سال به‌دلیل بازار داغ هوش مصنوعی، چندان هم دور از ذهن نیست.

انویدیا درحال‌حاضر انحصار بازار هوش مصنوعی را در اختیار دارد و همه‌ی شرکت‌های بزرگ فناوری حجم سرسام‌آوری از سخت‌افزارهای آن را خریداری می‌کنند.

اندرسون که اکنون صندوق سرمایه‌گذاری Lingotto Investment Management به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار را مدیریت می‌کند، باور دارد اگر تب‌وتاب هوش مصنوعی با همین سرعت ادامه یابد، ارزش سهام انویدیا می‌تواند در یک دهه تا ۱٬۵۰۰ درصد افزایش یابد و از کل ارزش امروزی شاخص S&P 500 بیشتر شود.

با درنظرگرفتن نقدینگی ۸۲٫۶ تریلیون دلاری جهان، تصور رسیدن انویدیا به چنین ارزش سهامی درحال‌حاضر تقریباً غیرممکن به‌نظر می‌رسد، اما پیش‌بینی اندرسون آنقدرها هم عجیب نیست.

انویدیا درحال‌حاضر تنها تأمین‌کننده‌ی اصلی صنعت هوش مصنوعی به‌شمار می‌رود و تقاضای بسیار بالایی برای محصولات هوش مصنوعی تیم سبز وجود دارد. با عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های هوش مصنوعی Blackwell، انتظار می‌رود انویدیا بیش‌ از یک میلیون سفارش برای این سری از پردازنده‌ها دریافت کند و بدین‌ترتیب از فروش پردازنده‌های گرافیکی، ۳۵ میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد.

اگر تقاضا برای تراشه‌های سرور انویدیا مثل GB200 را نیز در نظر بگیریم، درآمد کل شرکت در سال جاری فقط از یک نسل از محصولاتش می‌تواند به‌راحتی از مرز ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کند.

برخی از تحلیلگران نگران‌هایی درمورد شکل‌گیری حبابی شبیه به حباب دات‌کام در حوزه‌ی هوش مصنوعی دارند، اما قابلیت‌هایی که این فناوری به دنیای امروز ارائه می‌دهد کاملاً متفاوت است.

هوش مصنوعی همان‌طور که جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا می‌گوید، باعث رشد اتوماسیون در صنعتی به ارزش ۵۰ تریلیون دلار شده است. از طرفی هوش مصنوعی مولد (Generative AI) و هوش مصنوعی انسان‌گونه (AGI) برای تصور و اجرای مفاهیم خاص درهای جدیدی به‌روی مصرف‌کنندگان گشوده‌اند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات