باگ نرم‌افزاری CrowdStrike و قطعی جهانی IT زیان ۵۰۰ میلیون دلاری برای خطوط هوایی دلتا به‌بار آورده است

پنج‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
مطالعه 1 دقیقه
مدیر عامل دلتا ایر لاینز
هرج و مرج CrowdStrike صدها میلیون دلار زیان برای خطوط هوایی دلتا به‌بار آورد.
تبلیغات

ادباستیان، مدیر عامل دلتا ایرلاینز، در مصاحبه‌ای با CNBC می‌گوید فاجعه‌ی CrowdStrike و قطعی گسترده‌ی IT حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای دلتا ایرلاینز زیان به‌بار آورده است؛ دلتا ایرلاینز که اکنون از نظر درآمد به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی جهان شناخته می‌شود، در سال ۱۹۲۹ توسط کولیت اورمن ولمن تأسیس شد و جزو قدیمی‌ترین خطوط هواپیمایی در ایالات‌متحده است.

در پی قطعی IT نوزدهم ژوئیه (۲۹ تیر)، حدود ۲۲۰۰ پرواز خطوط هوایی دلتا زمین‌گیر شدند؛ پس از آن باستین از مشتریان دلتا عذرخواهی کرد و گفت این شرکت به‌شدت به‌ خدمات مایکروسافت و CrowdStrike وابسته است و بیشترین ضربه را از این قطعی خورده است.

باستیان گفت رقم ۵۰۰ میلیون‌ دلار زیان، نه‌تنها شامل درآمد ازدست‌رفته‌، بلکه شامل ده‌ها میلیون‌دلار زیان هتل نیز می‌شود. دلتا تعداد مبالغ استردادشده به مشتریان را فاش نکرد، اما سخنگوی این شرکت گفت تعداد آن به هزاران استرداد می‌رسد.

کل پروازهای لغو شده‌ی دلتا ایرلاینز در طول قطعی IT به ۵۰۰۰ پرواز رسید؛ یعنی بیش‌از کل پروازهای سال ۲۰۱۹. پس از آن شرکت مجبور شد حدود ۴۰٬۰۰۰ سرور را به‌صورت دستی بازنشانی کند.

تحلیل‌گران تأثیر قطعی IT بر درآمد دلتا را صدها میلیون‌دلار تخمین می‌زنند. طبق گزارش‌ها، دلتا با استخدام یک شرکت حقوقی به‌دنبال درخواست غرامت از مایکروسافت و CrowdStrike است. در نهایت هفته‌ی گذشته وزارت حمل‌ونقل ایالات‌متحده اعلام کرد که تحقیقاتی در رابطه با لغو پروازهای دلتا، در پی فاجعه‌ی CrowdStrike، آغاز خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات