سامسونگ بابت سوددهی ناامیدکننده عذرخواهی کرد؛ چالش ادامه‌دار کره‌ای‌ها با تراشه‌های هوش مصنوعی

سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگوی سامسونگ روی یک ساختمان
به‌نظر می‌رسد که سامسونگ در تأمین تراشه‌ برای مشتریان خود مشکل دارد.
تبلیغات

سامسونگ هشدار داد که سوددهی فصل سومش پایین‌تر از انتظارات بازار خواهد بود و بابت عملکرد ناامیدکننده‌اش در تأمین تراشه‌های هوش مصنوعی عذرخواهی کرد.

عذرخواهی نادر غول فناوری کره‌ای، چالش‌هایی را نشان می‌دهد که این شرکت با آن‌ها دست‌وپنجه نرم‌ می‌کند. سامسونگ به مدت سه دهه بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌های حافظه در جهان بود، اما اکنون با رقابت فزاینده‌ای در زمینه‌ی تراشه‌های معمولی و پیشرفته روبه‌رو شده است.

به‌گزارش رویترز،‌ سامسونگ تخمین می‌زند که سود عملیاتی‌اش برای سه ماه منتهی به ۳۰ سپتامبر (۹ مهر) به ۹٫۱ تریلیون وون (۶٫۷۸ میلیارد دلار) برسد. این مبلغ حدود ۱۲ درصد از مقدار ۱۰٫۳ تریلیون وون (۷٫۶ میلیارد دلار) پیش‌بینی‌شده کمتر است. سامسونگ در فصل دوم ۲۰۲۴ به سود عملیاتی ۱۰٫۴۴ تریلیون وون (۷٫۷ میلیارد دلار) دست یافت.

لی مین‌هی، تحلیلگر اقتصادی، گفت: «ماحصل درآمدهای سامسونگ نسبت‌ به آنچه بسیاری از تحلیلگران انتظار داشتند، شوکه‌کننده است. من بهبودی در درآمدهای این فصل نمی‌بینم.»

او اضافه کرد که سامسونگ در فروش تراشه‌های حافظه با پهنای باند بالا (HBM) به انویدیا از SK Hynix عقب‌مانده است.

تحلیلگران می‌گویند که پاسخ دیرهنگام سامسونگ به بازار تراشه‌های هوش مصنوعی، وابستگی‌اش به تراشه‌های معمولی و با حاشیه‌ی سود پایین را افزایش داده است و آن را در برابر رقبای چینی آسیب‌پذیرتر می‌کند. تراشه‌های با حاشیه‌ی سود بالا که در سرورهای هوش مصنوعی استفاده می‌شوند، به بهبود بازار خرید رم با پهنای باند بالا کمک کرده‌اند.

سامسونگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که آغاز فروش تراشه‌های پیشرفته‌ی HBM3E به تعویق افتاده است. غول فناوری کره‌ای پیش از این گفته بود که تولید انبوه تراشه‌های مذکور را تا سپتامبر آغاز می‌کند. همین تأخیر موجب شد که مشتریان کلیدی به‌سراغ اس‌کی هاینیکس و برخی تولیدکنندگان چینی بروند.

کسب‌وکار تولید تراشه‌های سفارشی سامسونگ، احتمالاً در فصل سوم همچنان متحمل ضرر خواهد بود، زیرا در رقابت با TSMC برای ساخت تراشه‌های سه نانومتری با چالش مواجه است. سامسونگ احتمالاً نتایج کامل درآمدهای فصل سوم ۲۰۲۴ را در تاریخ ۳۱ اکتبر (۱۰ آبان) اعلام می‌کند.

مایکرون، رقیب آمریکایی سامسونگ، در ماه گذشته پیش‌بینی کرد که درآمدهای فصل اول آن بهتر از پیش‌بینی‌های والن استریت خواهد بود و بیشترین درآمد فصلی خود را در طول یک دهه‌ی گذشته به‌لطف تقاضای فزاینده برای تراشه‌های رم مورد استفاده در هوش مصنوعی، تجربه خواهد کرد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات