اینتل بیشتر از مجموع انویدیا و AMD برای تحقیق و توسعه هزینه می‌کند؛ اما ارزش بازار آن همچنان عقب‌تر است

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۷
مطالعه 2 دقیقه
معماری x86 در پردازنده اینتل ۸۰۸۶
اینتل با وجود هزینه‌های هنگفتی که در بخش R&D خود کرده است، درحال‌حاضر کمترین ارزش بازار را دارد.
تبلیغات

گزارشی از یک مؤسسه‌ی مالی، میزان سرمایه‌گذاری پنج غول فناوری اینتل، انویدیا، AMD، کوالکام و اپل را در طی ۱۰ سال گذشته در بخش تحقیق و توسعه نشان می‌دهد.

در سال‌های اخیر، انویدیا بودجه‌ی تحقیق و توسعه‌ی خود را به‌شدت افزایش داده است؛ به‌طوری‌که طبق آخرین آمار، میزان سرمایه‌گذاری تیم سبز در فناوری‌های جدید تقریباً دو برابر AMD محسوب می‌شود. باوجوداین، هنوز هم انویدیا از این نظر با اینتل و کوالکام فاصله‌ی زیادی دارد و همه‌ی آن‌ها در مقایسه‌با هزینه‌های تحقیق و توسعه‌ی اپل رنگ می‌بازند.

تیم سبز از ابتدای سال مالی جاری تا تاریخ ۲۸ جولای (۷ مرداد)، بیش از سه میلیارد دلار در تحقیق و توسعه هزینه کرده است که یک میلیارد دلار نسبت‌به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. از سوی دیگر، AMD تا ۲۹ ژوئن (۹ تیر) حدود ۱٫۶ میلیارد دلار به بخش تحقیق و توسعه‌ اختصاص داده است.

نمودار هزینه‌ انویدیا اپل اینتل amd و کوالکام در تحقیق و توسعه در ۱۰ سال گذشته
Tech Fund

اینتل و AMD رقابت دیرینه‌ای در ساخت پردازنده‌های x86 داشته‌اند. با این حال،‌ تیم آبی چند برابر رقیب خود برای تحقیق و توسعه هزینه می‌کند؛ این شرکت در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۶٫۵ میلیارد دلار خرج کرد که از مجموع سرمایه‌گذاری ای‌ام‌دی (۵٫۸۷ میلیارد دلار) و انویدیا (۷٫۳۴ میلیارد دلار) در همان سال بیشتر است.

با وجود حجم زیاد سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، اینتل کمترین ارزش بازار را در میان رقبای خود دارد. این موضوع را می‌توان ناشی از بحران‌هایی دانست که تیم آبی در سال ۲۰۲۴ با آن‌ها مواجه بود. ناگوارترین اتفاقی که در چند ماه گذشته برای این تراشه‌ساز کهنه‌کار افتاد، مشکلات ناپایداری مربوط‌به پردازنده‌ اینتل نسل ۱۳ و ۱۴ بود.

شرکت

ارزش بازار تا ۱۵ اکتبر ۲۰۲۴

اپل

۳٫۳۵۸ تریلیون دلار

انویدیا

۳٫۲۳۷ تریلیون دلار

AMD

۲۵۵٫۳۹ میلیارد دلار

کوالکام

۱۹۶٫۶۹ میلیارد دلار

اینتل

۹۸٫۹۶ میلیارد دلار

اینتل در زمینه‌ی پردازنده، تراشه‌های FPGA، تجهیزات شبکه، محاسبات کوانتومی و بسیاری محصولات دیگر سرمایه‌گذاری می‌کند و پروژه‌های متنوعی را در دست دارد. مهم‌تر از همه، اینتل میلیاردها دلار در فرآیندهای پیشرفته‌ی ساخت تراشه هزینه کرده است. این شرکت همچنین فناوری‌ پکیجینگ خود را توسعه می‌دهد که نیاز به هزینه‌های تحقیق و توسعه‌ی زیادی دارد.

کوالکام نیز هزینه‌های تحقیق و توسعه‌ی هنگفتی دارد. این شرکت به ساخت تراشه برای بهترین گوشی‌ ها معروف است و در زمینه‌ی پردازنده‌های لپ‌تاپی، فناوری‌های RF و ارتباطات شبکه‌ی نسل بعدی (6G و 7G) سرمایه‌گذاری می‌کند و مودم‌های 5G آن در بسیاری از دستگاه‌ها فعال هستند. کوالکام در سال ۲۰۲۳ بیش از ۸٫۸ میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه هزینه کرد.

دست‌ودل‌بازترین شرکت در زمینه‌ی تحقیق و توسعه، اپل است. خالق آیفون فقط یک کسب‌وکار تراشه‌ساز نیست و باید در پروژه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کند. گفته می‌شود اپل در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۷ میلیارد صرف پژوهش کرده است که بیشتر از مجموع هزینه‌های AMD، انویدیا و کوالکام محسوب می‌شود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات