عملکرد مالی درخشان TSMC، ارزش سهام این شرکت تایوانی را ۷ درصد افزایش داد

پنج‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
تراشه TSMC
شرکت TSMC با انتشار گزارش مالی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴، عملکرد مثبتِ قابل توجهی از خود نشان داد.
تبلیغات

شرکت تایوانی تولید تراشه یعنی TSMC، گزارش داد که سود خالص این شرکت در سه ماهه‌ی سوم سال ۲۰۲۴ تا ۵۴ درصد افزایش یافته است و رشد درآمد سالانه در سه ماه آخر سال را پیش‌بینی کرد. تولیدکنندگان جهانی تراشه همچنان از افزایش تقاضا برای مصارف هوش مصنوعی سود‌ می‌برند.

به گزارش CNBC، درآمد خالص این شرکت در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ به ۳۲۵٫۴ میلیارد دلار تایوانی (۱۰٫۱ میلیارد دلار) رسیده است که از برآورد LSEG به ارزش ۳۰۰٫۲ میلیارد دلار تایوانی که توسط رویترز ذکر شده بود، فراتر رفت.

TSMC بزرگترین تولیدکننده‌ی تراشه‌های پیشرفته در جهان است و به مشتریانی مانند اپل و انویدیا خدمات می‌دهد. گزارش مالی مثبت منتشر شده توسط این شرکت موجب شده تا ارزش سهامش در بورس آمریکا حدود ۷ درصد افزایش داشته باشد.

درآمد خالص TSMC در سه ماهه سوم امسال به ۲۳٫۵ میلیارد دلار رسید که نسبت‌به سال گذشته ۳۶ درصد افزایش داشته است؛ درحالی‌که حاشیه سود ناخالص آن در این بازه زمانی به ۵۷٫۸ درصد افزایش یافت که در مدت زمان مشابه سال گذشته، ۵۴٫۳ درصد بود.

وندل هوانگ، مدیر ارشد مالی TSMC، درمورد عملکرد شرکتش گفت: «بر اساس چشم‌انداز تجاری فعلی، انتظار داریم درآمد سه ماهه چهارم ما بین ۲۶٫۱ میلیارد دلار تا ۲۶٫۹ میلیارد دلار باشد که نشان‌دهنده‌ی افزایش ۱۳ درصدی متوالی یا افزایش ۳۵ درصدی سالانه است.»

TSMC طی بیانیه‌ای نسبت‌به گزارش سه‌ماه و صنعت تولید نیمه‌هادی‌ها گفت: «کسب‌وکار ما با افزایش چشمگیر تقاضا در تولید گوشی‌های هوشمند و حوزه‌ی هوش مصنوعی که با فناوری پیشرو ۳ و ۵ نانومتری ما تغذیه می‌شود، تقویت شده است.»

سی‌سی وی، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره TSMC ادعا کرده است که تقاضا برای هوش مصنوعی «واقعی» بوده و در نتیجه‌ی این امر، TSMC «عمیق‌ترین و گسترده‌ترین رشد» در این صنعت را تجربه‌ کرده است. او افزود که تقریبا هر شرکتی که در زمینه‌ی هوش مصنوعی نوآوری می‌کند با TSMC‌ همکاری دارد.

قیمت سهام TSMC از ابتدای امسال تا کنون حدود ۱۸ درصد رشد داشته است. این شرکت اعلام کرده است که هزینه‌های مربوط‌به گسترش کسب‌وکارش را طی امسال به کمی بالاتر از عدد ۳۰ میلیارد دلار افزایش خواهد داد. هزینه‌های مربوط‌به گسترش‌ کسب‌وکار TSMC در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۴ حدود ۶٫۴ میلیارد دلار بوده که نسبت‌به عدد سه ماهه گذشته مقدار کمی افزایش داشته است.

TSMC که تراشه‌های پیشرفته‌اش برای طیف گسترده‌ای از محصولات، از گوشی‌های هوشمند گرفته تا برنامه‌های هوش مصنوعی حیاتی هستند، حضور تولیدات خود را در سراسر جهان افزایش داده است.

TSMC تنها برای رفع تقاضای بازار ایالات متحده برای پردازنده‌های این شرکت، سرمایه‌گذاری‌ به ارزش ۶۵ میلیارد دلار برای افتتاح ۳ کارخانه‌ی تولید تراشه در ایالت آریزونای آمریکا انجام داده است. TSMC حتی امسال اولین کارخانه‌ی خود در ژاپن را افتتاح کرد.

هنوز سوال‌هایی در مورد مدت زمانی که قرار است هوش مصنوعی یکه‌تاز در بخش فناوری باشد وجود دارد. یانگ لیو، مدیرعامل و رئیس شرکت فاکسکان (یکی از تامین‌کننده‌های اصلی اپل) در این مورد گفت که انتظار می‌رود هیجان و رونق بازار هوش مصنوعی ادامه داشته باشد؛ چراکه مدل‌های پیشرفته‌ی زبانی هنوز درحال تکامل و پیشرفت هستند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات