عملکرد خیرهکننده آلفابت با درآمد ۸۸ میلیارد دلاری؛ شرکت مادر گوگل رشد ۱۵ درصدی تجربه میکند
آلفابت (شرکت مادر گوگل) امروز گزارش مالی سه ماههی سوم سال ۲۰۲۴ را منتشر کرد و از کسب درآمد ۸۸٫۲۷ میلیارد دلاری در بازهی زمانی جولای تا سپتامبر (تیر تا شهریور) خبر داد.
درآمد آلفابت در سه ماههی سوم سال ۲۰۲۴ با رشد ۱۵ درصدی نسبتبه دورهی مشابه سال گذشته به ۸۸٫۲۷ میلیارد دلار رسید. سود عملیاتی این دوره ۲۸٫۵۲ میلیارد دلار و سود خالص ۲۶٫۳ میلیارد دلار بود که نشاندهندهی رشد قابل توجهی نسبتبه دورهی مشابه سال گذشته است. در سه ماههی قبلی، آلفابت درآمدی معادل ۸۴٫۷ میلیارد دلار و سود خالصی برابر با ۲۳٫۶۲ میلیارد دلار کسب کرده بود.
سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل در بخشی از بیانیهاش میگوید: «شرکت درحال تجربهی پیشرفت چشمگیری است. تعهدمان به نوآوری و تمرکز بلندمدت بر سرمایهگذاری در هوش مصنوعی، نتایج مثبتی بههمراه داشته و هم مشتریان و هم شرکا از ابزارهای هوش مصنوعی ما بهرهمند میشوند.»
«ویژگیهای جدید هوش مصنوعی ما درحال گسترش دامنهی جستوجوی افراد و نحوهی جستوجوی آنها هستند. در بخش زیرساختهای ابری، راهکارهای هوش مصنوعی ما به مشتریان کمک میکند تا از محصولات بهشکل کارآمدتری استفاده کنند، مشتریان جدید جذب کنند و معاملات بزرگتری را بهدست آورند. درآمد کل تبلیغات و اشتراک یوتیوب برای اولینبار در چهار فصل گذشته از ۵۰ میلیارد دلار فراتر رفت.»
در سه ماههی سوم سال ۲۰۲۴، درآمد یوتیوب از تبلیغات ۸٫۹۲ میلیارد دلار (در مقابل ۷٫۹۵ میلیارد دلار در سال گذشته) بود. واحد کلاد درآمد ۱۱٫۳۵ میلیارد دلاری (در مقایسه با ۸٫۴۱ میلیارد دلار) گزارش کرد.
بخش اشتراکها، پلتفرمها و دستگاههای گوگل که پیشتر با دستهبندی «سایر» شناخته میشد و شامل درآمدهای حاصل از فروش سختافزار، پلی استور و بخش غیرتبلیغاتی یوتیوب میشود، در سه ماههی سوم سال جاری میلادی به درآمد ۱۰٫۶۶ میلیارد دلاری دست یافت. این عدد در مقایسه با دورهی مشابه سال گذشته که ۸٫۳۴ میلیارد دلار بود، افزایش نسبتاً چشمگیری محسوب میشود.
اولین سهماههای است که درآمد حاصل از فروش محصولات جدید گوگل از جمله سری پیکسل ۹، ساعت هوشمند پیکسل واچ ۳ و هدفونهای بیسیم پیکسل بادز پرو ۲ در بخش یادشده لحاظ میشود. در سالهای گذشته، معمولاً در این دورهی زمانی، محصول جدیدی از سوی گوگل به بازار عرضه نمیشد.
واحد Other Bets همچنان با چالش مواجه بوده و در سه ماههی سوم سال جاری، کماکان ضرر داده است. درآمد این بخش در مقایسه با دورهی مشابه سال گذشته با رشدی اندک به ۳۸۸ میلیون دلار رسید، اما زیان خالصش از ۱٫۱۹ میلیارد دلار به ۱٫۱۲ میلیارد دلار کاهش یافت.