ارزش خرید آنلاین در تعطیلات کریسمس امسال به ۱٫۲ تریلیون دلار رسید
به گزارش شرکت Salesforce، خرید آنلاین در تعطیلات کریسمس با رشد ۳ درصدی نسبت به بازهی زمانی مشابه در سال گذشته، به رکورد ۱٫۲ تریلیون دلار در سطح جهانی رسید. فروشهای آنلاین در ایالات متحده نیز با افزایش ۴ درصدی، به بیش از ۲۸۲ میلیارد دلار ارتقا پیدا کرد.
Salesforce دادههای خود را از خدمات ابری مختلف این شرکت، از جمله Agentforce، Commerce Cloud، Marketing Cloud و Service Cloud جمعآوری میکند. گزارش مذکور فعالیت خرید ۱٫۵ میلیارد مصرفکننده از دهها کشور جهان را بین ۱ نوامبر تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ (۱۱ آبان تا ۱۱ دی ۱۴۰۳) بررسی کرده است.
هرچند ارقام نهایی اندکی کمتر از پیشبینی Salesforce بود که رشد ۲ درصدی و فروش ۱٫۱۹ تریلیون دلاری را تخمین زده بود، برخی از روزهای خاص تعطیلات عملکرد فوقالعادهای داشتند؛ به عنوان مثال فروشهای روز بلک فرایدی با رشد ۵ درصدی به رکورد ۷۴٫۴ میلیارد دلار رسید و فروشهای سایبرماندی نیز ۳ درصد افزایش یافت و به ۴۹٫۷ میلیارد دلار رسید. فروش آنلاین در روز شکرگزاری با رشد ۶ درصدی، رکورد ۳۳٫۶ میلیارد دلار را ثبت کرد.
البته نرخ بالای بازگشت کالاها میتواند بر این آمار، تأثیر منفی بگذارد. Salesforce اعلام کرد تاکنون مصرفکنندگان ۱۲۲ میلیارد دلار کالا را به خردهفروشان بازگرداندهاند که این تعداد نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد افزایش یافته است و احتمال میرود تا ۱۳۳ میلیارد دلار نیز افزایش یابد.
کایلا شوارتز، مدیر بخش تحلیل رفتار مصرفکنندگان در Salesforce، آمار مرجوعی کالاها را نگرانکننده میداند، اما اعتقاد دارد که عوامل دیگری میتوانند این ضررها را جبران کنند که یکی از آنها، سرمایهگذاری در هوش مصنوعی است.
Salesforce اعلام کرد که ابزارهای هوش مصنوعی و خدمات مبتنیبر آن، تأثیری ۲۲۹ میلیارد دلاری بر خریدهای تعطیلات داشتهاند. این عدد شامل پیشنهادهای هدفمند، پشتیبانی شخصیسازیشده و توصیهی محصولات میشود که نسبت به سال گذشته ۶ درصد رشد داشته است.
براساس گزارش Salesforce در رابطه با رشد خرید آنلاین، استفاده از خدمات مشتریان مبتنیبر هوش مصنوعی نیز با افزایش ۴۲ درصدی مواجه شده است. شوارتز گفت: «خردهفروشانی که از هوش مصنوعی و عوامل انسانی بهره گرفتهاند، از مزایای آن بهرهمند شدهاند؛ اما این ابزارها در سال جدید حتی حیاتیتر خواهند شد، زیرا خردهفروشان بهدنبال کاهش ضررهای ناشی از بازگشت کالاها و تعامل دوباره با مشتریان هستند.»