اسکوترهای برقی چندان هم با محیط زیست سازگار نیستند
شاید در نگاه اول، منطقی باشد که بگوییم اسکوترهای برقی سازگاری زیستمحیطی بیشتری نسبتبه سایر وسایل نقلیه دارند. این تجهیزات حین کار هیچگونه گاز گلخانهای منتشر نکرده، مشکل ترافیک را تشدید نمیکنند و آنگونه که Bird، یکی از شرکتهای محبوب تولیدکنندهی اسکوتر در آمریکا تبلیغ میکند: «با یک سواری، هم ترافیک را پشت سر بگذارید و هم به انتشار دیاکسید کربن پایان دهید.»
اما نتایج مطالعهای که اخیرا منتشر شده، نشان میدهد که اسکوترها آنقدرها هم که فکر میکنید، دوستدار محیطزیست نیستند. پژوهشگران دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی دریافتهاند که بهازای هر مایل سفر با اسکوتر میزان CO2 بیشتری در مقایسه با سفر با اتوبوس، دوچرخه، موتورسیکلت یا پیادهروی تولید میشود.
این گروه متوجه شد که اگرچه خود اسکوترها آلودگی زیستمحیطی تولید نمیکنند، ولی ساخت مواد به کار رفته در فرایند تولید از بدنه، چرخها و باتریها گرفته تا هزینههای بخش مونتاژ و شارژ دستگاهها همگی تأثیر قابلتوجهی در افزایش انتشار گازهای گلخانهای دارند. جو هالینگزورث، نویسندهی مطالعهی یادشده میگوید:
آنها ادعا میکنند که (اسکوترها) دوستدار زمین هستند و بهصورت بالقوه هیچ کربنی آزاد نمیکنند. اما آنچه ما دریافتیم این است که با اینکه هیچ گازی از اگزوز این تجهیزات خارج نمیشود؛ اما قطعا فرایندهای بالادستی و پاییندستی مرتبط با آنها از انتشار کربن عاری نیستند.
هر مایل سفر با اسکوتر میزان دیاکسید کربن بیشتری در مقایسه با سفر با اتوبوس، دوچرخه، موتورسیکلت یا پیادهروی تولید میکند
پژوهشگران، یکی از اسکوترهای نسل اول ساختهشده توسط Bird را اوراق کرده و سپس شروع به محاسبهی میزان انتشار کربن در فرایند مونتاژ آنها کردند. مشخص شد که مواد اولیه و فرایند ساخت بهتنهایی مسئول نیمی از آثار زیستمحیطی هر دستگاه اسکوتر است؛ آثار مخربی که اگر جریانات نوظهوری مانند وندالیسم علیه این تجهیزات را نیز لحاظ کنیم، بهصورت آشکاری تشدید خواهند شد.
مدتی است که اسکوترها هدف جریانهای وندالیسمی و خرابکارانه قرار گرفته است. قبرستان برد (Bird Graveyard) نام یکی از حسابهای کاربری در اینستاگرام است که سه دوست در غرب لسآنجلس آن را اداره میکنند. این حساب بیش از ۹۹۶۰۰ دنبالکننده دارد که تصاویر مربوطبه وندالیسم اسکتورها را در آن بهاشتراک میگذارند. یکی از گردانندگان این حساب کاربری بهصورت ناشناس در مصاحبه با گاردین میگوید با اینکه او همیشه حامی ایدهی استفاده از اسکوترها (بهعنوان جایگزینی برای خودروهای آلاینده) بوده؛ اما فراگیر شدن این وسیلهی نقلیه، آنها را تبدیل به هدف خوبی برای وندالیسم کرده است. او میافزاید:
این ایدهی بسیار خوبی است که بهصورت بسیار بدی پیادهسازی میشود. مردم همان کاری را میکنند که دیگران انجام میدهند و نابود کردن این اسکوترها بخش از آن است. این نوع اقدامات باید با هدف مقابلهبهمثل با یک جریان انجام گرفته باشند.
شرکتهای Bird و Lime هنوز در این مورد اظهارنظری نکردهاند.
یکی از پدیدههای نوظهوری که هزینههای زیستمحیطی استفاده از اسکوترها را در کشورهایی نظیر ایالات متحده بالا بردهاند، وندالیسم است. برخی میگویند فراگیرشدن استفاده از این نوع وسایل نقلیه، عاملی است که آنها را به هدف آسانی برای این نوع فعالیتهای مخرب تبدیل میکند.
بنابر اعلام مقامات رسمی اتحادیهی ملی حملونقل شهری، در سال ۲۰۱۸ مردم برای ۳۸.۵ میلیون سفر شهری از اسکوتر استفاده کردهاند. هالینگزورث و پژوهشگران دیگر، شرکتهای تولیدکنندهی اسکوتر را تشویق میکنند که با روشهایی نظیراعمال مشوقها، استفادهاز قطعات کاراتر، مدیریت متمرکز و حذف عبورومرور مکرر برای جمعآوری و شارژ روزانهی اسکوترها بتوانند هزینههای زیستمحیطی ناشی از این وسایل نقلیه را کاهش دهند. هالینگزورث میگوید:
من امیدوارم مقالهی ما بتواند به مصرفکنندگان بگوید جایگزینی اسکوترها دقیقا به چه معنایی است. همچنینی امید میرود که این شرکتها نیز بهتر بتوانند روش جمعآوری این اسکوترها و بهینهسازی آنها را مدیریت کنند
نظرات