دانشمندان روسی در سردترین نقطه دنیا هندوانه پرورش دادند

چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
هندوانه‌های پرورش یافته در جنوبگان
دانشمندان شاغل در پایگاه وستوک در جنوبگان در دستاوردی شگفت‌انگیز توانستند با وجود سکونت در سردترین مکان جهان، دست به پرورش هندوانه بزنند.
تبلیغات

دانشمندان روسی در غیرممکن‌ترین مکان دنیا یعنی جنوبگان، با موفقیت هندوانه پرورش داده‌اند. این شاهکار در حوزه‌ی کشاورزی بخشی‌ از آزمایشی در پایگاه وستوک بود؛ ایستگاهی تحقیقاتی واقع در قطب سرمای نیم‌کره جنوبی که در تمام طول سال دایر است. در این مکان که به‌عنوان سردترین نقطه‌ی زمین شناخته می‌شود، دمای ثبت‌شده زمانی به منفی ۸۹٫۲ درجه سانتی‌گراد رسید.

هندوانه برای اولین بار بیش از ۴۳۰۰ سال پیش در منطقه‌ی سودان کنونی به‌وجود آمد و در آثار هنری باستانی کشف‌شده در‌ آنجا، ازجمله یک مقبره‌ی مصری در سقاره دیده شد. به‌عبارت دیگر، هندوانه در جایی بسیار دورتر از محیط سرد جنوبگان تکامل یافته است.

به‌گزارش لایوساینس، برای آنکه ‌گلخانه‌ی پایگاه وستوک برای پرورش هندوانه مطلوب‌تر شود، محققان گروه اکتشافی جنوبگان از مؤسسه‌ی تحقیقات شمالگان و جنوبگان در روسیه (AARI) به‌همراه همکاران خود از مؤسسه‌ی تحقیقات اگروفیزیکال و مؤسسه‌ی مشکلات زیست‌پزشکی آکادمی علوم روسیه، پناهگاهی ساختند تا بتوانند دما و رطوبت هوا را برای ایجاد شرایط مناسب پرورش این میوه‌ی آبدار افزایش دهند.

تیم به‌صورت هدفمند دو نوع هندوانه‌ی زودرس را نه تنها به‌دلیل داشتن طعم خوب، بلکه به‌دلیل داشتن توانایی سازگاری با فشار کم جو و کمبود اکسیژن در محیط داخلی گلخانه انتخاب کرد. محققان بذرها را در لایه‌ی نازکی از ماده‌‌ی جایگزین خاک کاشتند و از نور مصنوعی شبیه نور خورشید بهره گرفتند. براساس بیانیه‌ی منتشر شده توسط مؤسسه‌ی مربوطه، از آن‌جایی که هیچ حشره‌ای برای گرده‌افشانی در محیط گلخانه وجود نداشت، محققان این کار را با دست انجام دادند.

دقیقاً ۱۰۳ روز پس از کاشت بذرها، محققان با هشت میوه‌ی رسیده و شیرین روبرو شدند که در شش بوته‌ی مختلف درحال رشد بودند. براساس بیانیه‌ی ترجمه‌شده از انجمن جغرافیایی روسیه، هندوانه‌های پرورش‌یافته حدود یک کیلوگرم وزن و ۱۳ سانتیمتر قطر دارند.

آزمایش دانشمندان روسی اثبات کرد که نه‌تنها با ایجاد شرایط مناسب، می‌توان در سردترین نقطه‌ روی زمین هم هندوانه پرورش داد؛ بلکه وعده‌ی غذایی هیجان‌انگیزی نیز برای دانشمندانی فراهم کرد که در شرایط سخت جنوبگان زندگی می‌کردند.

این اولین‌بار نیست که در پایگاه وستوک محصول کشاورزی کشت می‌شود. در سال ۲۰۲۰ محققان موفق شدند گیاهان مختلفی ازجمله شوید، ریحان، جعفری، آروگولا و کلم را در جنوبگان پرورش بدهند. همچنین، در سال ۲۰۲۱ دانشمندان کره‌ای در ایستگاه سجونگ کبیر در غرب جنوبگان که کمترین دمای ثبت شده‌اش ۲۵٫۶ درجه سانتی‌گراد بود، هندوانه پرورش دادند.

برای تکمیل منو، دانشمندان قصد دارند در قدم‌های بعدی میوه‌های مختلفی ازجمله تمشک، زغال اخته و توت فرنگی پرورش دهند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات