تصویر دلخراش عکاس ایرانی از خرس قطبی، برنده جایزه عکاس سال حیات‌وحش شد

پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
خرس قطبی کوچکی که روی کوه یخی کوچکی در دریای منجمد شمالی خوابیده است
تصویر خرس قطبی کوچکی که روی تکه‌ای از کوه یخ خوابیده است؛ به عنوان نمایشی بصری از آثار مخرب گرمایش زمین، برنده‌ی جایزه‌ی بهترین عکس سال حیات‌وحش شد.
تبلیغات

تصویر دلخراشی که شاهدش هستیم، خرس قطبی جوانی را نشان می‌دهد که روی تکه‌ای از یک کوه یخ کوچک ذوب‌شده به خواب رفته است. نیما ساریخانی، عکاس آماتور ایرانی بریتانیایی، این صحنه‌ی غم‌انگیز را در مجمع‌الجزایر سوالبارد در شمالی‌ترین نقطه‌ی نروژ که حدود ۸۰۰ کیلومتر از شمالگان فاصله دارد، به ثبت رسانده است. ساریخانی با ثبت این تصویر برنده‌ی جایزه‌ی عکاس سال حیات‌وحش امسال شد.

کشتی تحقیقاتی حامل ساریخانی، پس از سه روز جستجو برای خرس‌های قطبی در میان مه غلیظ، با تغییر مسیر به سمت جنوب شرقی، عازم قسمتی شد که دارای مقداری یخ دریا بود. سپس خدمه‌ی کشتی در یخ‌های دریا دو خرس قطبی نر کوچک و بزرگسال را مشاهده کردند. درست پیش از نیمه شب، زمانی که کشتی در نزدیکی خرس‌ها شناور بود، خرس کوچک‌تر از تکه کوه یخ کوچک ذوب‌شده بالا رفت و قبل از اینکه به خواب برود، با پنجه‌هایش برای خود تختی در یخ تراشید.

خرس‌های قطبی برای زنده‌ماندن به یخ‌های دریا وابسته هستند

ساریخانی به‌نقل از لایوساینس در بیانیه‌ای گفت: «این تصویر احساسات شدیدی را در بسیاری از افراد برانگیخته است.» آرای مردمی از میان فهرستی متشکل از ۲۵ تصویر که توسط هیئت داوران و موزه تاریخ طبیعی لندن انتخاب شده بود، به «تخت یخی» تعلق گرفت و این عکس به عنوان برنده‌ی مسابقه انتخاب شد.

داگلاس گر، مدیر موزه تاریخ طبیعی لندن در همان بیانیه گفت: «تصویر دلخراش و ترحم‌برانگیز نیما به ما امکان می‌دهد که زیبایی و شکنندگی سیاره‌ی خود را ببینیم. تصویر تأمل‌برانگیز او یادآور پیوند یکپارچه میان یک حیوان و زیستگاهش است و به عنوان نمایشی بصری از تأثیرات مخرب گرمایش اقلیمی و از دست‌رفتن زیستگاه‌ عمل می‌کند.»

تغییرات اقلیمی بزرگ‌ترین تهدید برای بقای خرس‌های قطبی در طبیعت محسوب می‌شود؛ زیرا با افزایش دما یخ‌های دریا نیز ذوب می‌شود و زندگی خرس‌های قطبی به یخ‌های دریا وابسته است. بر اساس فهرست سرخ گونه‌های اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، حدود ۲۶ هزار خرس قطبی در حیات‌وحش باقی مانده‌ است و این خرس‌ها در معرض خطر انقراض قرار دارند.

ساریخانی می‌گوید: «هرچند تغییرات اقلیمی بزرگ‌ترین چالشی است که با آن مواجه هستیم، امیدوارم این عکس درعین‌حال امیدبخش باشد. هنوز زمان کافی برای حل آشوبی که ایجاد کرده‌ایم، وجود دارد.»

تصویر برنده در کنار چهار تصویر «بسیار تحسین‌شده» دیگر، تا تاریخ ۳۰ ژوئن هم به صورت آنلاین و هم در نمایشگاه عکاس سال حیات‌وحش در موزه تاریخ طبیعی لندن بازدید عمومی دارد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات