کوهنوردان اورست اکنون باید مدفوع خود را از کوه پایین بیاورند

دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۱
مطالعه 2 دقیقه
جمع‌آوری زباله‌های به جا مانده از کوهنوردان اورست در ارتفاع هشت هزار متری
کوهنوردان عازم قله اورست اکنون باید مدفوع خود را جمع‌آوری کنند و برای از‌بین‌‌بردن به بیس کمپ برگردانند؛ زیرا مقامات می‌گویند کوه در حال بو گرفتن است.
تبلیغات

حدود ۶ هزار کوهنورد تا امروز به اورست صعود کرده و به قله رسیده‌اند. انباشته‌ شدن مقدار بسیاری از فضولات انسانی در اورست باعث ایجاد بوی تعفن و بیماری در کوه شده و مقامات محلی را مجبور کرده است تا پس از دریافت شکایت‌های فراوان، به کوهنوردان دستور بدهند که مدفوع خود را جمع‌آوری کرده و با خود به بیس کمپ بازگردانند.

کمیته کنترل آلودگی ساگارماتا در نپال تخمین می‌زند که چندین تن زباله از فضولات انسانی بین کمپ یک و کمپ چهار کوه اورست دور ریخته شده است. به‌دلیل شرایط غیرمتعارف آب‌و‌هوایی و سرمای کوه‌های مرتفع، مقدار زیادی از این زباله‌ها به‌طور کامل تخریب نمی‌شود و تا سال‌ها در کوه باقی می‌ماند.

مدفوع انسان در صخره‌ها مشاهده می‌شود و کوهنوردان نیز بیمار می‌شوند

به‌‌ نقل‌ از آی‌اف‌ال‌ساینس، شهرداری محلی پاسانگ لامو که مسئولیت مراقبت از بخش عمده‌ی اورست را به عهده دارد، اکنون به کوهنوردان دستور داده است تا کیسه‌های مخصوص جمع‌آوری مدفوع را از بیس کمپ خریداری کنند و با خود بازگردانند. تمامی کیسه‌ها پس از بازگشت بررسی می‌شود. این کیسه‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند، مدفوع انسان را جامد می‌کنند و بو را کاهش می‌دهند.

مینگما شرپا، رئیس شهرداری محلی پاسانگ لامو به بی‌بی‌سی می‌گوید: «کوه‌های ما در حال بو گرفتن است. شکایت‌هایی دریافت کرده‌ایم که می‌گویند مدفوع انسان بر روی صخره‌ها مشاهده می‌شود و برخی کوهنوردان نیز بیمار می‌شوند. این پسندیده نیست و تصویر ما را تخریب می‌کند.»

مشکل فضولات انسانی در اورست پیش از این نیز مطرح شده بود. دولت نپال در سال ۲۰۲۲ اعلام کرد که مکان بیس کمپ باید تغییر کند؛ زیرا به‌دلیل تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های انسانی ناامن شده است. گرمایش هوا و بالارفتن دما پوشش یخی منطقه را بی‌ثبات می‌کرد و گروه‌های محلی نگران میزان زباله، ادرار و فضولات انسانی بودند که در کمپ دور ریخته می‌شد. اجساد گمشده‌ی انسان‌ها نیز پس از ذوب‌شدن یخ‌ها پدیدار می‌شود.

برنامه‌ی تغییر مکان کمپ در نهایت لغو شد، اما تأثیر فعالیت‌های انسانی همچنان رو به افزایش است. این روزها تعداد بسیار بالای افرادی که در حال تلاش برای صعود به قله‌ی اورست هستند نیز به تمام این مشکلات اضافه شده است. سفر گروهی در طول دو دهه‌ی گذشته به طور فزاینده‌ای محبوب شده‌ است و در دسترس همگانی قرار دارد؛ به همین دلیل کوه به طرز خطرناکی مملؤ از راهبندان کوهنوردان می‌شود.

ادموند هیلاری و تنزینگ نورگای اولین کوهنوردانی بودند که در سال ۱۹۵۳ موفق به فتح قله‌ی اورست شدند. اکنون با گذشت هفت دهه، بیش از ۶٬۶۶۴ نفر به قله صعود کرده‌اند. زیست‌بوم اورست که زمانی بکر بود؛ امروزه فشار بسیار زیادی را تحمل می‌کند.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات