پژوهشگران برای اولین‌بار میکروپلاستیک را در نفس دلفین‌ها شناسایی کردند

شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
دلفین روی سطح آب زیر نور آفتاب
کشف میکروپلاستیک در هوای خارج‌شده از ریه دلفین‌های وحشی نشان می‌دهد که آلودگی ذرات پلاستیکی تقریباً در همه جا وجود دارد.
تبلیغات

دلفین‌های خلیج مکزیک، میکروپلاستیک استنشاق می‌کنند و محققان معتقد هستند که این مشکل احتمالاً جهانی است. تنفس چنین ذراتی، ممکن است به ایجاد مشکلات ریوی در دلفین‌ها منجر شود.

محققان کالج چارلستون در کارولینای جنوبی، در طی ارزیابی‌های دوره‌ای وضعیت سلامتی دلفین‌ها در ماه‌های مه و ژوئن ۲۰۲۳، به کشفی نگران‌کننده دست یافتند. آن‌ها وضعیت سلامتی پنج دلفین بینی‌بطری (Tursiops truncatus) از خلیج ساراسوتا در فلوریدا و شش دلفین دیگر از خلیج باراتاریا در لوئیزیانا را بررسی کردند و در همین حین، تنفس این دلفین‌ها را نیز مورد آزمایش قرار دادند.

محققان در جریان آزمایش تنفس دلفین‌ها، ظروف شیشه‌ای پتری را بالای سوراخ‌های تنفس دلفین‌ها قرار دادند تا نشانه‌ای از ذرات پلاستیکی ریز را در بازدم آن‌ها پیدا کنند.

گروه برای اطمینان از این‌که ذرات به‌ صورت تصادفی از هوای محیط جمع‌آوری نشده باشند، از یک ظرف کنترل نیز استفاده کردند و آن را در جایی دورتر از سوراخ‌های تنفس دلفین‌ها قرار دادند تا با جمع‌آوری نمونه کنترل، ریزپلاستیک‌های موجود در هوا را با تنفس دلفین‌ها مقایسه کنند.

دلفین‌ها، میکروپلاستیک‌ها را همراه با هوا استنشاق می‌کنند

نتیجه آزمایش‌های محققان نشان داد که در بازدم همه‌ی دلفین‌ها، ذرات میکروپلاستیک وجود دارد. در مجموع ۵۴ ذره‌ی ریز پلاستیکی از تنفس دلفین‌ها جمع‌آوری شد که هرکدام کوچک‌تر از ۵۰۰ میکرومتر بودند. بر اساس یافته‌های آزمایش، این دلفین‌ها میکروپلاستیک‌ها را به همراه هوا استنشاق می‌کنند. میراندا دزیوباک، یکی از اعضای گروه تحقیقاتی، با ابراز نگرانی می‌گوید: «گذشته از میزان توسعه‌ی شهرنشینی یا انسانی، این ذرات همه جا حضور دارند.»

دزیوباک باور دارد که چنین شرایطی احتمالاً در سایر نقاط جهان نیز دیده می‌شود. او توضیح می‌دهد: «میکروپلاستیک‌ها بسیار ریز و سبک هستند، به‌طوری‌ که به‌ راحتی در هوا جابه‌جا می‌شوند. بعضی از محققان حتی نشان داده‌اند که این ذرات می‌توانند هزاران کیلومتر از طریق هوا سفر کنند.»

محققان در حال ارزیابی وضعیت سلامتی دلفین بینی بطری در خلیج باراتاریا، لس آنجلس.
گروه محققان در حال جمع‌آوری نفس بازدم از سوراخ‌های تنفس دلفین بینی‌بطری وحشی، در طی ارزیابی وضعیت سلامتی که توسط بنیاد ملی پستانداران دریایی در خلیج باراتاریا، لس‌آنجلس، انجام شد.
عکاس: Todd Speakman / National Marine Mammal Foundation

اما آیا ذرات میکروپلاستیک به دلفین‌ها آسیب می‌رسانند یا خیر؟ گروه محققان این موضوع را بررسی نکرده‌اند. با این وجود، تحقیقات پیشین نشان می‌دهند که احتمالاً چنین اتفاقی نیز رخ می‌دهد.

دزیوباک می‌گوید: «مطالعات انسانی نشان داده است که استنشاق میکروپلاستیک‌ها می‌تواند باعث التهاب ریه و دیگر مشکلات تنفسی شود. از آن‌جایی که ما ذرات مشابهی را در بازدم دلفین‌ها مشاهده کردیم، احتمالاً آن‌ها هم در معرض خطر مشکلات ریوی قرار دارند.»

نینا ووتن از دانشگاه آدلاید در استرالیا، می‌گوید علاقه دارد که بداند میکروپلاستیک‌ها دقیقاً چگونه بر سلامت دلفین‌ها تأثیر می‌گذارند. او می‌افزاید: «مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که تأثیرات سلامتی زمانی مشخص می‌شوند که میکروپلاستیک‌ها در غلظت‌های بالایی به بدن حیوانات راه یابند.»

ووتن اضافه می‌کند: «امروزه، متأسفانه یافتن میکروپلاستیک‌ها در گونه‌های دریایی به واقعیتی تلخ تبدیل شده است. بیشتر نمونه‌هایی که مورد بررسی قرار می‌گیرند، این ذرات را در خود دارند. دلفین‌ها به‌عنوان نمادی از سلامت زیست‌بوم‌های دریایی شناخته می‌شوند و این یافته‌ها، نشان می‌دهد که میکروپلاستیک‌ها واقعاً در همه‌جا حضور دارند.»

یافته‌های محققان در مجله PLoS One منتشر شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات