چطور یک فایل اکسل شلوغ و بی‌نظم را در کم‌ترین زمان منظم و مرتب کنیم؟

جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
مطالعه 11 دقیقه
مرتب سازی داده در اکسل
روش‌هایی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید اطلاعات بهم‌ریخته در اکسل‌ را در کمترین زمان مرتب کنید و از تایپ مجدد آن‌ها خلاص شوید.
تبلیغات

اکسل برنامه‌ای بسیار کامل و کاربردی برای ارائه‌ و تجزیه‌و‌تحلیل اطلاعات، مدیریت زمان و انجام بسیاری وظایف دیگر است؛ اما وقتی اطلاعات به‌درستی مرتب‌ نشوند، با بی‌نظمی‌هایی همراه خواهند بود و تایپ مجدد آن‌ها هم زمان می‌برد.

روش‌های مختلفی برای مرتب‌سازی مجدد اطلاعات در اکسل وجود دارد؛ اما در این مطلب به مفیدترین و کارآمدترین روش‌ها می‌پردازیم.

تقسیم ردیف‌های نامنظم به دو ستون

فرض کنید صفحه گسترده‌ای شامل نام و شماره‌ی کارت ورود به امتحان افراد دارید. اگر اطلاعات را از منابع دیگری مانند ورد به صفحه گسترده خود کپی کنید، ممکن است به‌هم‌ریختگی‌هایی مثل تصویر زیر در داده‌ها ایجاد شود.

اطلاعات شامل نام و شماره افراد در اکسل

اکسل طوری طراحی شده است که هر ستون باید دارای یک نوع اطلاعات باشد. در مثال ما، باید نام شخص در ستون A و شماره‌ی کارت ورود به امتحان افراد در ستون B قرار بگیرد و هر ردیف حاوی جزئیات یک متغیر (در این مثال، نام شخص) باشد.

برای رسیدن به نتیجه‌ی مورد نظر، Ctrl+G را فشار دهید تا کادر Go To باز شود. اگر اطلاعات دیگری در شیت خود دارید، ابتدا قسمتی را درنظر بگیرید که می‌خواهید اول مرتب شود. سپس روی Special کلیک کنید.

منوی Go To در اکسل

در این مرحله نوع داده‌ی مورد نظرتان را انتخاب کنید. در مثال یادشده، ابتدا می‌خواهیم تنها سلول‌هایی را که حاوی متن (نام افراد) هستند انتخاب کنیم. بنابراین روی Constants کلیک کنید، سپس تیک Numbers و Logicals و Errors را بردارید و Text را به‌عنوان گزینه‌‌ی فعال برای بررسی داده‌ها نگهدارید.

منوی Go To special

روی OK کلیک کنید تا فقط متن انتخاب شود.

انتخاب متن در اکسل

اکنون Ctrl+C را فشار دهید تا متن کپی شود. اولین سلول در ستون مورد نظر برای جای‌گذاری داده‌ها را انتخاب کنید و Ctrl+V را فشار دهید تا داده‌ها به‌راحتی و بدون نقص بین هر سلول قرار بگیرند.

جایگذاری داده ها در اکسل

این فرایند را برای اعداد تکرار کنید؛ اما این‌بار، تیک Constants و Numbers را بزنید.

انتخاب تیک تیک Constants و Numbers برای مرتب‌سازی اعداد در اکسل

اعداد انتخاب‌شده را کپی و در ستون کنار نام‌ها قرار دهید.

مرتب سازی اعداد اکسل

اکنون ستون اصلی خود را با راست‌کلیک روی هدر ستون حذف کنید.

حذف ستون در اکسل

استفاده از این روش تضمین می‌کند که ترتیب داده‌ها حفظ شود. همچنین به به‌کارگیری فرمول‌ها در این فرایند نیازی نخواهید داشت. علاوه‌بر‌این، شما قادر خواهید بود تا جدول را به گونه‌ای قالب‌بندی کنید که امکان مرتب‌سازی داده‌ها یا افزودن سطرها و ستون‌های جدید فراهم باشد.

مرتب سازی اطلاعات در اکسل

همانطور که دیدید، با بازکردن کادر Go To Special، انواع مختلف داده‌ها را می‌توانید انتخاب کنید و در ستون جدیدی قرار دهید.

نحوه انتقال داده‌های اکسل از سطر به ستون و برعکس

در مثال زیر، هدف ما این است که جدول خود را طوری تغییر دهیم که تاریخ‌ها به صورت افقی و نام افراد به صورت عمودی قرار بگیرند. انجام اینکار به‌صورت دستی ممکن است زمان‌ ببرد و احتمال خطا در کپی‌کردن هم وجود دارد. خوشبختانه، می‌توان داده‌های اکسل را در چند مرحله‌ و کمترین زمان از سطر به ستون انتقال داد.

انتقال داده‌ های اکسل از سطر به ستون

بسیاری از آموزش‌ها ادعا می‌کنند که نمی‌توان جدول‌های قالب‌بندی شده را جابه‌جا کرد؛ اما این مطلب صحیح نیست. درواقع این فرایند بدون توجه به اینکه جدول شما با استفاده از گزینه‌ی Format As Table در اکسل فرمت‌بندی شده یا خیر، عملی است.

تمام داده‌های جدول خود از جمله هدر ردیف را انتخاب کنید و کلیدهای Ctrl+C را فشار دهید. سپس، روی سلولی که می‌خواهید داده‌های کپی‌شده را در آن قرار دهید کلیک کنید و کلیدهای Ctrl+Alt+V را بزنید تا منوی Paste Special باز شود.

اکنون باید روش تبدیل داده‌ها را انتخاب کنید. به‌عنوان مثال، چون تاریخ‌ها در جدول ما وجود دارند، باید اطمینان حاصل کنیم که فرمت‌های عددی به‌درستی منتقل می‌شوند. در غیر این صورت، تاریخ‌ها صحیح منتقل نخواهند شد. پس، روی دکمه‌ی Values and Number Formats کلیک می‌کنیم. سپس باید گزینه‌ی Transpose را علامت بزنید؛ زیرا این تابع وظیفه‌ی جابه‌جایی ردیف‌ها و ستون‌ها را برعهده دارد. در پایان، روی OK کلیک کنید.

نحوه تبدیل داده ها در اکسل

سپس داده‌ها را به موقعیت انتخاب‌شده منتقل کنید. حالا می‌توانید جدول اصلی را حذف کنید و به تنظیم جدول جدید مطابق خواست خودتان بپردازید.

جابه‌جایی داده‌ های اکسل از سطر به ستون

مرتب‌سازی داده‌ها

روش‌های متعددی برای مرتب کردن اعداد به‌صورت صعودی یا نزولی و مرتب کردن اسامی براساس حروف الفبا وجود دارد. انتخاب روش مناسب برای انجام اینکار، به این بستگی دارد که ستونی که مرتب می‌‌کنید به داده‌های دیگر وابسته است یا خیر.

مرتب‌سازی داده‌ها بدون وابستگی به دیگر ستون‌ها

اگر می‌خواهید داده‌هایی را مرتب کنید که از کاملا مجزا از یکدیگرند، کافی است پس از انتخاب آن‌ها، راست‌کلیک کنید و در منوی ظاهرشده، نشانگر را روی Sort ببرید.

مرتب سازی (Sort) داده ها در اکسل

سپس چندین گزینه را مشاهده خواهید کرد. برای مثال، اگر داده‌های شما یک سری اعداد هستند، می‌توانید آن‌ها را از کوچک‌ترین به بزرگ‌ترین یا برعکس مرتب‌سازی کنید.

همچنین، با انتخاب داده‌ها، گزینه‌های موجود در گروه Sort And Filter در تب Data را مشاهده خواهید کرد. در اینجا می‌توانید روی دکمه‌های «A-Z» یا «Z-A» کلیک کنید تا داده‌ها سریع مرتب شوند یا روی Sort کلیک کنید تا به گزینه‌های بیشتری دسترسی داشته باشید.

بخش  Sort And Filter

اگر روی Sort کلیک کنید، کادر زیر را مشاهده خواهید کرد. در صورت تمایل، می‌توانید داده‌ها را براساس رنگ سلول (Cell Color) یا فونت (Font Color) مرتب کنید.

شخصی سازی داده های اکسل براساس رنگ سلول

مرتب‌سازی یک ستون در جدول

اگر از روش‌های بالا برای مرتب‌سازی یک ستون در جدول استفاده کنید، بقیه‌ی ستون‌ها به همان شکل قبلی خود باقی می‌مانند و جدول شما دیگر دقیق خوانده نمی‌شود. در این حالت باید دکمه‌های فیلتر را به جدول خود اضافه کنید.

برای اضافه کردن دکمه‌ی فیلتر به جدول، سلولی را در جدول خود انتخاب کنید و در تب Data، روی Filter کلیک کنید.

مرتب‌ سازی یک ستون در یک جدول

سپس دکمه‌های فیلتر را خواهید دید که با کلیک روی آن‌ها می‌توانید ستون‌‌ها را، با اطمینان از هماهنگ‌بودن هر ردیف، مرتب کنید.

دکمه های فیلتر در اکسل

تقسیم و ادغام داده‌ها با استفاده از ابزار FlashFill

گاهی اوقات شاید بخواهید داده‌ها را به دو یا چند سلول تقسیم کنید. به‌عنوان مثال، اگر یک سلول شامل چندین داده باشد، تقسیم‌کردن آن‌ها به سلول‌های جداگانه، امکان استفاده‌‌ی بهینه‌تری را فراهم می‌کند.

در این مثال می‌خواهیم اسامی ستون A را طوری تقسیم کنیم که نام‌های کوچک در ستون B و نام‌های خانوادگی در ستون C قرار گیرند.

تقسیم و ادغام داده‌ ها با ابزار FlashFill

با تایپ اولین مورد در ستون B شروع کنید.

استفاده از ابزار FlashFill

سپس، سلول پایین را انتخاب کنید و کلیدهای Ctrl+E را فشار بدهید یا در تب Data روی FlashFill کلیک کنید. این عمل به‌طور خودکار از الگوی اولین خانه‌ی این ستون پیروی می‌کند؛ در مثال ما، اولین کلمه را از ستون A بیرون می‌کشد.

تقسیم داده ها با ابزار FlashFill

حالا می‌توان همان فرایند را برای ستون C و نام‌های خانوادگی انجام داد.

تقسیم داده ها با FlashFill

برای تکمیل کار، پس از فرمت‌بندی جدول، داده‌های اضافی را پاک کنید.

تقسیم صحیح اطلاعات با ابزار FlashFill

اگر داده‌هایی در ستون‌های A و B دارید که می‌خواهید در ستون C ادغام کنید، با تایپ اولین مقدار ادغام‌شده در ستون C شروع کنید و سپس Ctrl+E را فشار دهید یا در تب Data روی FlashFill کلیک کنید تا اکسل الگوی شما را تشخیص دهد و دنبال کند. با بهره‌گیری از قابلیت FlashFill، امکان افزودن جزئیات بیشتری وجود دارد. مثلا ما بین نام و نام خانوادگی خط فاصله اضافه کرده‌ایم.

افزودن جزئیات بیشتر برای تقسیم داده ها در اکسل

امیدواریم این آموزش برایتان مفید بوده باشد. اگر قصد دارید براساس داده‌های ارائه‌شده در اکسل، نمودار رسم کنید، آموزش رسم نمودار در اکسل را از دست ندهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات