چطور فرمت‌دهی خودکار را در اکسل غیرفعال کنیم؟

شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
غیر فعال کردن قالب بندی خودکار در اکسل
از تغییر مداوم اعداد به تاریخ یا اعمال قالب‌ ناخواسته در اکسل خسته شده‌اید؟ روش‌هایی برای غیرفعال‌کردن فرمت دهی خودکار در اکسل (AutoFormat) وجود دارد.
تبلیغات

گاهی اوقات وقتی در حال ورود اطلاعات به یک صفحه‌گسترده هستید، اکسل به‌طور خودکار داده‌ها را به شکلی که نمی‌خواهید قالب‌بندی می‌کند. برای مثال، تایپ یک آدرس وب ممکن است به‌طور خودکار به یک هایپرلینک تبدیل شود. این قابلیت مفید به‌نظر می‌رسد؛ اما گاهی اوقات شاید به آن نیاز نداشته باشید. در چنین حالتی می‌توانید فرمت‌بندی خودکار را برای یک سلول خاص یا تمام فایل خود غیرفعال کنید.

کپی لینک

غیرفعال‌ کردن AutoFormat در اکسل برای یک سلول یا محدوده

فرمت‌بندی یک سلول یا یک محدوده به‌عنوان متن (Text)، یکی از روش‌های ساده برای جلوگیری از تغییر خودکار اطلاعات در اکسل است. این کار اطمینان می‌دهد که اطلاعات دقیقاً همان‌طور که تایپ شده‌اند، باقی می‌مانند، از تغییرات ناخواسته جلوگیری می‌کند و باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود.

اگر تمایل ندارید که قالب‌بندی خودکار را برای تمام صفحه‌گسترده غیرفعال کنید، این روش می‌تواند برایتان مفید باشد. برای تنظیم قالب‌بندی یک سلول یا یک محدوده به‌صورت متن (Text) در صفحه‌گسترده‌ی ‌اکسل، مراحل زیر را پیش ببرید:

  • صفحه‌‌ی اکسل خود را باز و سلول مورد نظرتان را برای غیر‌فعال‌کردن قالب‌بندی خودکار انتخاب کنید.
  • برای انتخاب چند سلول، روی یکی کلیک کرده و ماوس را روی محدوده‌ی دلخواه بکشید.
  • روی انتخاب خود راست‌کلیک کنید و روی گزینه‌ی Format Cells بزنید.
انتخاب گزینه Format Cells در اکسل
  • در تب Number، گزینه‌ی Text را انتخاب کنید و OK را بزنید.
تب number و انتخاب گزینه text‌ در اکسل
  • قالب‌بندی خودکار با موفقیت غیرفعال شد.
غیرفعال کردن فرمت خودکار (AutoFormat)
پیدا کردن داده های تکراری در اکسل:

قالب‌بندی سلول به‌صورت متن (Text) از تغییرات خودکار جلوگیری می‌کند. برای مثال اگر پیش از غیرفعال‌کردن قالب‌بندی خودکار، اعدادی مانند ۰۱، ۰۲، ۰۳ را وارد کنید، اکسل صفر ابتدایی را حذف می‌کند و فقط عدد بدون صفر را نمایش می‌دهد. همچنین، اگر داده‌ای مثل ۰۵ - ۱۱ را وارد کنید، اکسل ممکن است آن را به‌عنوان تاریخ در نظر بگیرد.

کپی لینک

غیرفعال‌ کردن همیشگی فرمت دهی خودکار در اکسل

اگر به‌دنبال روشی دائمی‌تر برای این‌ کار هستید، مایکروسافت اکسل امکان غیرفعال‌کردن فرمت خودکار را برای تمامی صفحات گسترده‌تان در یک مرحله فراهم می‌کند:

  • اکسل را باز کنید و به File و Options بروید.
  • در قسمت سمت چپ، تب Data را انتخاب کنید.
  • تیک گزینه‌ی Enable all default data conversions below when entering, pasting, or loading text into Exce را بردارید.
  • برای تأیید OK را بزنید.
خاموش کردن همیشگی فرمت خودکار (Auto-Formatting) در اکسل

اگر نمی‌خواهید کلیه‌ی فرمت‌دهی‌های خودکار را غیرفعال کنید، می‌توانید تنظیمات مشخصی را در زیر بخش Automatic Data Conversion اعمال کنید. این امر به شما اجازه می‌دهد تا از حذف صفرهای اولیه یا تبدیل اتوماتیک اعداد به تاریخ‌ها جلوگیری کنید.

غیرفعال‌کردن فرمت خودکار در اکسل هنگام کار با داده‌هایی که به فرمت خاصی نیاز دارند، مفید است. این‌ کار همچنین برای استفاده از قالب‌بندی سفارشی در صفحات گسترده‌ی اکسل کاربرد دارد. خوشبختانه، دستیابی به این هدف با استفاده از روش‌های ذکرشده در بالا، چندان دشوار نیست. اگر به‌دنبال روش‌های دیگر برای افزایش سرعت انجام کار‌ها در اکسل هستید، مقاله‌ی ترفندهای اکسل برایتان مفید خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات