نمایشگاه CES 2024؛ فرصت ازدسترفته برای گوشیهای اندرویدی
با قدم زدن در سالنهای بزرگ نمایشگاه تجاری CES که هر سال در لاس وگاس برگزار میشود، میتوان بسیاری از گوشیهای هوشمند را دید، اما بهندرت گوشی جدیدی به چشم میخورد. در واقع شرکتها، موبایلهایی را بهنمایش میگذارند که قبلاً رونمایی شدهاند و رونمایی تازهای اتفاق نمیافتد.
کنگرهی جهانی موبایل (MWC) که ۲۶ فوریه (۷ اسفند) در اسپانیا برگزار میشود، فرصت خوبی برای برندهای گوشی است، اما برای آنهایی که میخواهند در ایالات متحده عرض اندام کنند، نمایشگاه CES فرصت بسیار مناسبی برای جلب توجه مشتریان بهحساب میآید که در اکثر مواقع نادیده گرفته میشود.
رنگها و کانسپتها
به نوشتهی Digital Trends، برای تولیدکنندگان موبایل، این موضوع که CES را جدی نگیرند چیز جدیدی نیست. در سالهای گذشته، شرکتها نسخههای خاصی از گوشیهای موجود با رنگهای جدید یا چند مدل پایینردهی محصولاتشان را در این رویداد معرفی کردهاند، اما بهنمایش درآمدن محصولی پرچمدار در نمایشگاه لاسوگاس واقعاً اتفاق نادری است.
درعوض، تولیدکنندهها دوست دارند کانسپتهایی از گوشیها را به همراه بیاورند. بهعنوان مثال، در سال ۲۰۲۰، گوشی وان پلاس کانسپت وان را با شیشهی الکتروکرومیک جذابی روی دوربینها دیدیم.
در نمایشگاه CES 2021، گوشی ال جی Rollable که تجربهی ناکام رولشدنی ال جی بود وارد صحنه شد. TCL نیز معمولاً طرحهای مفهومی جدید خود را به CES میآورد.
نمایش کانسپتها و طراحیهای آیندهنگرانه بخش مهمی از رویداد CES هستند، زیرا این نمایشگاه هم محل نمایش محصولاتی است که بهزودی در دسترس مشتریان قرار خواهند گرفت و هم فرصتی را برای ارائهی طرحهای آزمایشی مربوط به فناوریهای آینده فراهم میکند.
برندهای بزرگی مانند سامسونگ، گوگل و اپل نیازی به CES یا MWC برای جلب توجه و همچنین هیچ تمایلی به رقابت برای گرفتن غرفه در یک نمایشگاه تجاری شلوغ ندارند؛ بلکه با برگزاری رویدادهای مستقل، همهچیز را آنطور که میخواهند کنترل میکنند و مدتها در صدر اخبار قرار میگیرند.
بهعنوان مثال، سامسونگ در سالهای گذشته رویداد گلکسی آنپکد را در MWC برگزار میکرد، اما تصمیم گرفت که اجازه ندهد برنامههایش در کنترل رویدادی خاص قرار بگیرد و اکنون مراسمهای مخصوص به خود را در زمانهای مختلف سال اجرا و محصولاتی از جمله گوشی سامسونگ را رونمایی میکند.
CES فضای تبلیغاتی خوبی است
رویداد CES فرصتی برای تبلیغات برندهای تازهکار و کوچکتر است، زیرا میتوانند محصول جدیدی را که در آیندهی نزدیک عرضه خواهند کرد، در معرض تماشای دهها هزار نفر، از جمله خبرنگاران قرار دهند و توجهات زیادی را بهسمت خود جلب کنند.
هواوی در سال ۲۰۱۸ گوشی میت ۱۰ پرو را در CES به روی صحنه آورد و یک ماه بعد، همزمان با برگزاری رویداد MWC در بارسلونای اسپانیا، گوشیهای سری میت ۱۰ را در آمریکا عرضه کرد. در نتیجه، CES فرصت ایدئالی برای معرفی گوشی هواوی محسوب میشود.
گوشیها در نمایشگاه CES 2024
ایسوس تنها برند قدرتمندی است که برای اولین بار، گوشی پرچمدار گیمینگ خود یعنی راگ فون ۸ را در CES 2024 معرفی خواهد کرد که میتوان آن را در فهرست بهترین گوشی های گیمینگ در نظر گرفت.
ایسوس معمولاً با لپتاپهایش در رویداد CES ظاهر میشود و بهطور کلی گوشی ایسوس شهرت کمتری دارد؛ بنابراین، بهرهبرداری ایسوس از رویداد CES برای جلب توجه به آخرین موبایلش کاری منطقی است و همانطور که قبلاً اشاره شد، احتمالاً با رقیب جدیای مواجه نمیشود.
CES یک نمایشگاه موبایل نیست؟
CES نمایشگاه تجاری در مورد گوشیهای هوشمند نیست و هرگز هم نبوده است، اما به این معنی نیست که گوشیها در آن به نمایش در نمیآیند. از طرفی، MWC بهعنوان نمایشگاه اصلی برای دستگاههای همراه شناخته میشود.
در چند سال اخیر، شاهد معرفی مدلهای پرچمدار مهم و بینالمللی نبودهایم. خود نمایشگاهها از سال ۲۰۲۰ تغییر کردهاند، بنابراین تلاش برای چسبیدن به فرمولها و روشهای قدیمی برای صنعت فناوری هیجانانگیز و همیشه در حال تحول، مناسب بهنظر نمیرسد.
نظرات