تولد هوش اپل؛ هرآنچه از مراسم بزرگ WWDC 2024 انتظار داریم

یک‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
مطالعه 9 دقیقه
آیفون ۱۵ پرو با طرح غیررسمی iOS 18 نمای جلو
از قابلیت‌های هیجان‌انگیز هوش مصنوعی تا پایان جدال حباب‌های سبز و آبی آیفون؛ در کنفرانس WWDC 2024 اپل چه اتفاقاتی رخ خواهد داد؟
تبلیغات

اپل فرداشب کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۲۴ خود را برای رونمایی بزرگ‌ترین به‌روزرسانی سیستم‌‌عامل‌هایش، برگزار می‌کند. کنفرانس WWDC 2024 از تاریخ ۱۰ تا ۱۴ ژوئن (۲۱ تا ۲۵ خردادماه) ادامه دارد، اما کنفرانس آن که این روزها علاقه‌مندان فناوری انتظارش را می‌کشند، در ساعت ۲۰:۳۰ روز ۲۱ خردادماه برگزار خواهد شد.

تماشا در یوتیوب

اپل نشان داده است که نمی‌توان تمام وقایع رویدادهایش را از قبل پیش‌بینی کرد، اما احتمالاً شاهد خبر سخت‌افزاری مهمی در مراسم WWDC 2024 نخواهیم بود. نباید فراموش کنیم که اپل سال گذشته هدست ویژن پرو را برای اولین بار در WWDC به‌نمایش گذاشت.

با وجود محافظه‌کاری اپل، اطلاعات نسبتاً زیادی از پروژه‌های جدید این شرکت فاش شده‌اند.

هوش مصنوعی

تیم کوک در کنفرانس اپل با پس‌زمینه ربات

با توجه وضعیت فعلی صنعت فناوری، حدس زدن اینکه رویداد WWDC امسال اپل بیشتر بر حوزه‌ی هوش مصنوعی مولد متمرکز است، کار چندان دشواری نیست.

اگر رویدادهای اپل را در سال‌های اخیر دنبال کرده باشید حتماً می‌دانید که اپل دل خوشی از عبارت «هوش مصنوعی» ندارد و تا همین اواخر سعی می‌کرد از موضوعات مربوط‌به آن کناره بگیرد؛ اما وقتی پای رقابت وسط باشد، نام اپل هم باید بدرخشد. شایعه‌ها می‌گویند هوش مصنوعی اپل با نام Apple Intelligence (هوش اپل) معرفی می‌شود.

«هوش اپل» ستاره‌ مراسم WWDC 2024 خواهد بود

اپل احتمالاً چت‌بات هوش مصنوعی اختصاصی خود را معرفی نمی‌کند و به نظر می‌رسد با OpenAI بر سر ادغام ChatGPT در iOS 18، به توافق رسیده است؛ اگرچه به گفته‌ی مارک گرمن از بلومبرگ، اپل بیشتر تمایل دارد با گوگل درباره‌ی ارائه‌ی دستیار هوش مصنوعی جمنای در آیفون به توافق برسد.

رویکرد اپل درباره‌ی هوش مصنوعی در iOS 18 و macOS 15 مبتنی‌بر کمک به افراد در نیازمندی‌های روزمره است و احتمالاً خبری از امکان تولید متن‌های طولانی و تهیه‌ی کتاب الکترونیکی و چیزهایی از این دست نخواهد بود؛ در عوض شاهد ویژگی‌هایی کاربردی‌ مثل پیام‌های پیشنهادی، خلاصه‌سازی متن‌ها، رونویسی پیام صوتی و ابزار بهبودیافته‌ی ویرایش تصویر خواهیم بود.

اپل تمایل دارد اکثر پردازش‌های هوش مصنوعی روی دستگاه صورت بگیرند اما برای پردازش‌های پیچیده‌تر، به دیتاسنتر ابری نیاز است. باید دید اپل در روند انتقال اطلاعات از دستگاه به دیتاسنترها، چگونه به شعار همیشگی خود یعنی حفظ حریم خصوصی کاربران پایبند می‌ماند.

انتظار می‌رود قابلیت‌های هوش مصنوعی در iOS 18، بزرگ‌ترین به‌روزرسانی نرم‌افزاری سال‌های اخیر اپل باشد.

iOS 18 و iPadOS 18

آیفون اپل با نماد iOS 18

سیستم‌‌عامل iOS و iPadOS دستخوش تغییرات‌ بسیاری خواهند شد که شاید مورد انتظارترین آن‌ها، اضافه شدن سرویس RCS باشد؛ سرویسی که همه امیدوارند جدال حباب‌های سبز و آبی بین اندروید و iOS را تا حد زیادی از بین ببرد.

پروتکل RCS که با هدف جایگزینی با سرویس پیامکی توسعه داده شد، علاوه‌بر رمزنگاری سرتاسری پیام‌ها، امکان اشتراک‌گذاری تصاویر و ویدیوهای باکیفیت، پیام‌های صوتی طولانی و چت گروهی را فراهم می‌کند. علاوه‌براین، به‌تازگی امکان ویرایش پیام‌ها تا ۱۵ دقیقه پس از ارسال به RCS اضافه شده است.

یکی از تغییرات مهم iOS 18، آغاز پشتیبانی از پروتکل پیام‌رسانی RCS خواهد بود

اپل در سال‌های اخیر تلاش کرد تا از آوردن RCS به دستگاه‌های خود جلوگیری کند تا آی‌مسیج گل سرسبدش باقی بماند و حتی تیم‌ کوک، مدیرعامل اپل، یک بار به شخصی که از او درخواست کرده بود ارتباط پیامکی بین اندروید و iOS را بهبود ببخشد تا بتواند ویدیوها را راحت‌تر با مادرش به‌اشتراک بگذارد، گفته بود:‌ «برای مادرت یک آیفون بخر»؛ اما اکنون به‌نظر می‌رسد قوانین اتحادیه‌ی اروپا دست‌وپای اپل را بسته‌اند.

طبق ادعای مارک گرمن، اپل در iOS 18 از امکان تغییر رنگ آیکون‌ها و تولید ایموجی‌های شخصی‌سازی‌شده رونمایی خواهد کرد. به‌علاوه، انتظار می‌رود اپل موزیک با بهره‌گیری از یک ابزار مبتنی‌بر ChatGPT (که اسپاتیفای در سال ۲۰۲۳ آن را اضافه کرد)، پلی‌لیست‌های پیشنهادی خودکار را ارائه دهد.

از دیگر پیش‌بینی‌های کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۲۴ اپل در حوزه‌ی سیستم‌عامل می‌توان به اضافه شدن مسیرهای سفارشی و نقشه‌ی توپوگرافی (که سال گذشته به اپل واچ آمد) در اپل مپس اشاره کرد. علاوه‌بر این، برنامه‌ی یادداشت‌ در سیستم‌عامل های اپل از ابزار ضبط صدا با پشتیبانی از نمایش نمادهای ریاضی بهره‌مند خواهد شد تا ثبت یادداشت برای کاربران آسان‌تر شود.

سیری پیشرفته‌تر

دستیار هوش مصنوعی اپل قرار است توسط مدل‌های زبانی بزرگ آموزش داده شود و این نکته قطعاً به پیشرفته‌شدن آن می‌انجامد، زیرا مدل‌های زبانی بزرگ درواقع ستون فقرات چت‌بات‌ها و دستیارهای صوتی به‌حساب می‌آیند.

سیری به‌لطف ادغام بیشتر با هوش مصنوعی می‌تواند برای شما برنامه‌ریزی روزمره انجام دهد، با اطلاعاتی که از تقویم و تاریخ‌ها دارد مناسبت‌ها را از پیش به شما اعلام کند، فایل‌هایتان را از یک پوشه به پوشه‌ی دیگر انتقال دهد و حتی اگر مایل باشید، پیام‌ها و اعلان‌ها را برایتان خلاصه‌سازی کند. این ویژگی‌ها، سیری را به یک دستیار هوشمند همه‌چیزتمام تبدیل می‌کنند.

از طرف دیگر، انتظار می‌رود صدای سیری طبیعی‌تر و لحن آن محاوره‌ای‌تر شود. ادغام سیری با قابلیت جست‌وجوی اسپات‌لایت، نتایج هوشمندانه‌تر و بهبودیافته‌تری را به‌همراه خواهد داشت.

هوم‌اسکرین و کنترل‌ سنتر آیفون

کاربران اپل نباید انتظار تغییری اساسی در طراحی کلی صفحه‌ی اصلی آیفون را داشته باشند، اما خبر خوش این است که امکانات زیادی برای شخصی‌سازی دردسترس خواهد بود.

در iOS 18 امکان قرار دادن آیکون‌ها در هر جایی از صفحه‌ی اصلی و همچنین تغییر رنگ آیکون‌ها، وجود خواهد داشت. به‌طور مثال شما می‌توانید آیکون‌ اپلیکیشن‌های مرتبط‌به‌هم را با یک رنگ مشخص کنید تا نمایش برنامه‌ها مرتب‌تر باشد. گفته می‌شود اپل تم تیره را هم به صفحه‌ی هوم اضافه می‌کند.

کاربران آی‌او‌اس می‌توانند ویجت‌های کنترلی را از داخل کنترل سنتر با گرفتن و کشیدن آن‌ها مرتب کنند. کنترل سنتر برای اولین بار این امکان‌ را می‌دهد که ویجت‌ها در صفحات متعدد پخش شوند.

ماشین‌حساب

آیپد اپل با ماشین حساب

خبر خوش برای کاربران آیپد این است که سرانجام پس از ۱۴ سال، اپل تصمیم دارد برنامه‌ی ماشین حساب را به iPadOS اضافه کند تا هم کاربران را از دانلود برنامه‌هایی مثل PCalc و Calcbot بی‌نیاز کند، هم خودش از دست محتواهای طنزی که در این سال‌ها به‌واسطه‌ی نداشتن ماشین حساب برایش ساخته می‌شد، راحت شود.

البته برنامه‌ی ماشین حساب آیفون و مک هم قرار است با برنامه‌ی یادداشت‌ها ادغام شود و بهبودهای بسیاری را به‌ارمغان بیاورد.

macOS 15

صفحه نمایش لپ تاپ مک بوک پرو 14 اینچی 2021 اپل / Apple MacBook Pro 14 2021 M1 Max

احتمالاً بسیاری از ویژگی‌های آتی iOS که در مقاله از آن‌ها نام بردیم، به مک‌اواس ۱۵ هم راه پیدا می‌کنند. علاوه‌بر این، انتظار می‌رود اپل کاربرد برنامه‌های Pages و Keynote را گسترش دهد و نسخه‌ی پیشرفته‌ی سیری را که با مدل‌های زبانی بزرگ آموزش دیده است، وارد مک کند.

گذرواژه‌ها

اپل در سیستم‌عامل‌‌های iPadOS 18 ،iOS 18 و macOS 15 برنامه‌ای برای ارائه‌ی گذرواژه‌های یک‌بارمصرف در همه‌ی اپلیکیشن‌ها در نظر می‌گیرد.

برنامه‌ی Apple Passwords اطلاعات مربوط به لاگین کردن و مدیریت رمزعبور وبسایت‌ها و رمزهای عبور Wi-Fi را ثبت می‌کند و به کاربران اجازه می‌دهد به‌جای رمزعبور از Face ID یا Touch ID برای ورود به‌ وبسایت‌ها استفاده کنند. امکان انتخاب رمزعبور از برنامه‌ی متفرقه هم دردسترس کاربران خواهد بود تا از این طریق بتوانند به‌ گذرواژه‌های ویژن پرو و کامپیوترهای شخصی دسترسی داشته باشند.

سخت‌افزار

کنفرانس WWDC در سال‌های گذشته برای اپل از نظر سخت‌افزاری سالی پربار بود و ویژن پرو، مک بوک ایر ۱۵ اینچ و مک بوک پرو و مک استودیو M2 Ultra را به همراه داشت، اما امسال انتظار معرفی سخت‌افزار جدیدی را نداریم.

اپل مدتی پیش آیپدهای خود را به‌روزرسانی کرد و با توجه به به‌روزرسانی مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر، احتمالاً به این زودی‌ها خبری از مدل جدید لپ تاپ اپل نخواهد بود؛ دررابطه‌با آیفون و اپل واچ، تا ماه سپتامبر (شهریور تا مهر) شاهد اتفاق بزرگی نخواهیم بود. البته امکان دارد اپل از کنفرانس توسعه‌دهندگان ۲۰۲۴ برای ارتقای سیستم‌های دسکتاپی خود از تراشه‌ی M2 به M3 یا حتی M4 استفاده کند.

مارک گرمن در ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۳ (دی تا بهمن ۱۴۰۲) از احتمال رونمایی ستاپ‌باکس جدید اپل در سال ۲۰۲۴ خبر داده بود. اپل تی‌وی جدید احتمالاً به دوربین مجهز خواهد شد تا کاربران برای تماس ویدیویی، نیازی به استفاده از آیپد یا آیفون نداشته باشند.

افزون‌بر تمام موارد یادشده، هر لحظه امکان رونمایی رسمی از مدل جدید ایرپاد مکس با درگاه شارژ USB-C وجود دارد.

هدست ویژن پرو

مرد جوان درحال استفاده از هدست اپل ویژن پرو

فکر می‌کنم کاربران اپل مشتاق‌اند که ببینند ادامه‌ی عرضه‌ی هدست ویژن پرو چگونه خواهد بود؛ زیرا این هدست تاکنون فقط در ایالات متحده دردسترس بوده است. این روند احتمالاً در هفته‌ها یا ماه‌های آینده تغییر خواهد کرد.

براساس گزارش‌ها، فاز بعدی عرضه‌ی ویژن پرو در استرالیا، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ژاپن، سنگاپور، کره‌ی جنوبی و بریتانیا خواهد بود. تاکنون اطلاعات زیادی از visionOS 2 فاش نشده است، بنابراین نمی‌دانیم دقیقاً شامل چه به‌روزرسانی‌هایی خواهد شد.

توجه بیشتر به افراد توان‌یاب

اپل چندین قابلیت بسیار ارزشمند را برای دسترسی بهتر و آسان‌تر کاربران کم‌توان در نظر گرفته است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی Eye Tracking

قابلیت ردیابی با چشم در آیفون و آیپد برای بیماران کم‌توان جسمی این امکان را فراهم می‌کند که تنها با حرکت چشم، بتوانند همه‌ی اپلیکیشن‌ها را باز و از آن‌ها استفاده کنند. اپل از هوش مصنوعی و دوربین جلو دستگاه برای تشخیص حرکت چشم کاربر استفاده می‌کند.

ویژگی Music Haptics

ویژگی بازخورد حسی موسیقی به افراد ناشنوا یا کم‌شنوا کمک می‌کند تا ریتم و ارتعاشات موسیقی را از طریق ضربه‌ها و لرزش‌های آیفون یا آیپدشان، درک کنند. به گفته‌ی اپل، این قابلیت روی میلیون‌ها موسیقی در اپل موزیک اعمال شده است.

ویژگی Vehicle Motion Cues

ویژگی Vehicle Motion Cues برای بیماران حرکتی که با کار کردن با گوشی یا آیپد در خودرو در حال حرکت دچار حالت تهوع، سردرد، سرگیجه، عرق سرد و در برخی موارد دچار باعث مشکل حادتر می‌شوند، گزینه‌ای بسیار عالی است. با استفاده از این قابلیت، تغییر حرکات خودرو در اطراف نمایشگر به کاربر نشان داده می‌شوند تا تضاد حسی و دیداری او را کاهش دهند.

ویژگی‌های جدید اپلیکیشن‌ها

اپل ویژگی‌های هوش مصنوعی را به بسیاری از اپلیکیشن‌های داخلی خود اضافه می‌کند. اگرچه تا رویداد برگزار نشود از تمام جزئیات خبردار نخواهیم شد، مرور ویژگی‌هایی که تاکنون فاش‌ شده‌اند خالی از لطف نیست.

  • سافاری: سافاری با بهره‌گیری از قابلیت جست‌وجوی هوشمند، می‌تواند با استفاده از عبارات کلیدی، موضوعات یک صفحه‌ی وب را خلاصه‌سازی کند؛ همچنین منوی دسترسی سریع در سافاری با بهبودهایی همراه خواهد شد. ممکن است یک ابزار Web Eraser برای حذف محتواهای ناخواسته‌ی صفحات وب در دسترس کاربران قرار بگیرد.
  • Mail: اپلیکیشن دریافت ایمیل در سیستم‌عامل جدید اپل قادر به خلاصه‌سازی ایمیل‌ها، جست‌وجوی سریع‌تر و حتی ارسال پاسخ خودکار خواهد بود.
  • اپل مپس: اپل مپس در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اپل می‌تواند مسیرهای سفارشی و نقشه‌های توپوگرافی را ارائه دهد. کاربران می‌توانند علاوه‌بر گزینه‌های پیشنهادی اپل مپس، مسیرهای انتخابی خود را وارد کنند.
  • عکس‌ها: درباره‌ی اپلیکیشن Photos در به‌روزرسانی جدید اپل اطلاعات زیادی در دست نیست اما می‌دانیم که از یک قابلیت مبتنی‌بر هوش مصنوعی برای حذف اشیا‌ی ناخواسته و اضافی در عکس‌ها بهره خواهد برد.
  • اپل موزیک: برنامه‌ی پخش موزیک در iOS 18 لیست‌های پخش خودکار ارائه می‌دهد.
  • یادداشت‌ها: برنامه‌‌های Notes و Voice Memo قرار است با یکدیگر ترکیب شوند تا امکان ثبت نمادهای ریاضی در یادداشت‌های صوتی ایجاد شود و کار را برای کاربر آسان‌تر کند. همچنین امکان خلاصه‌سازی متنی و صوتی یادداشت‌ها در دسترس خواهد بود.
  • تقویم: انتظار می‌رود برنامه‌ی تقویم در به‌روزرسانی سیستم‌عاملی جدید اپل، مناسبت‌ها و اتفاقات مهم روز را به‌طور مستقیم به کاربر یادآوری کند.
  • تنظیمات: طراحی بخش تنظیمات اپل ساده‌تر خواهد بود و جست‌وجوی سریع‌تر و بهبودیافته‌تری را به‌همراه خواهد داشت.

watchOS و tvOs

گزارش‌های اخیر درباره‌ی watchOS اطلاعات تازه‌ای ندارند. قطعاً شاهد به‌روزرسانی‌هایی در این سیستم‌عامل نیز خواهیم بود، اما احتمالاً تغییرات بزرگی نخواهیم دید.

شاید به‌ندرت دیده باشیم که در مراسم WWDC، اپل زیاد به tvOs بپردازد، اما امسال احتمالاً در این زمینه هم به‌روزرسانی‌هایی خواهیم دید؛ البته شاید برای آن مجبور باشیم تا پس از نطق اصلی منتظر بمانیم که برنامه‌ی Platforms State of the Union در ساعت ۲۳:۳۰ آغاز شود. احتمالاً درباره‌ی اپل کارپلی و هوم‌پاد نیز همین‌گونه خواهد بود.

اپل هیچ اطلاعات رسمی‌ از مراسم WWDC 2024 خود فاش نکرده است، اما طبق گزارش افشاگران خوش‌سابقه، احتمالاً بسیاری از برنامه‌های نام‌برده‌شده عملی خواهند شد.

برای فهمیدن جزئیات کنفرانس‌های اپل هیچ‌گاه چاره‌ای جز منتظر ماندن و تماشای رویداد نداریم؛ زیرا همیشه ممکن است اتفاق جدید و غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

زومیت مراسم ۲۱ خرداد اپل را به‌صورت جامع پوشش خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات