مک او اس سکویا رونمایی شد؛ هوشمند‌تر از گذشته و یکپارچگی بیشتر با آیفون

دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۳
مطالعه 9 دقیقه
مک او اس سکویا
با معرفی مک او اس سکویا درِ تازه‌ای از قابلیت‌های جدید به‌لطف هوش مصنوعی اپل به‌روی کامپیوترهای مک گشوده شد.
تبلیغات

اپل در جریان مراسم WWDC 2024 از نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل macOS موسوم به سکویا رونمایی کرد. این نسخه از مک او اس سرانجام پای هوش مصنوعی اختصاصی اپل برای اکوسیستم خود یعنی Apple Intelligence را به این سیستم‌عامل باز کرد تا کامپیوترهای مک هوشمندتر از گذشته به انجام امور مختلف بپردازند و کمتر محدودیتی بر سر راه آن‌ها قرار گیرد.

افزون‌براین مک‌او‌اس هم‌اکنون میزبان قابلیت‌های جذابی شده است که برخی از آن‌ها برای ما بسیار آشنا هستند. در ادامه تعدادی از ویژگی‌های جدید macOS Sequoia را باهم مرور می‌کنیم.

iPhone Mirroring برای نمایش صفحه آیفون در مک

میرور آیفون روی مک

این قابلیت که جزئی از ویژگی Continuity در مک‌او‌اس است، به کاربر اجازه می‌دهد تا صفحه نمایش آیفون را در پنجره‌ای روی مک میرور کند و بدون دست زدن به گوشی خود، کنترل آن‌را برعهده بگیرد. این قابلیت همچنین امکان کار با گوشی با استفاده از موس و کیبورد؛ حتی در حالت Standby آیفون را نیز فراهم می‌کند. برای جابجایی هرچیزی بین مک و آیفون خود نیز می‌توانید با درگ و دراپ این‌کار را انجام دهید. ضمنا می‌توان اعلان‌های آیفون را مستقیما در مک نیز دریافت کرد.

ویژگی‌های جدید سافاری

هایلایت در سافاری مک

سافاری نیز با قابلیت‌های جذاب و خلاقانه‌ای به‌روزرسانی شده است. اکنون سافاری میزبان قابلیتی به اسم Highlight است که با کلیک روی آن، این ابزار تمامی اطلاعات مفید و کلیدی که کاربر ممکن است برای پیدا کردن آن‌ها در سایت دچار سردرگمی شود را در یک پنجره کوچک نشان می‌دهد. این موارد می‌توانند اطلاعات تماس، آدرس، ساعات فعالیت یا لینک‌های مهم باشند.

حالت خواننده سافاری مک

بخش Reader نیز بازطراحی شده است و الان به‌کمک هوش مصنوعی می‌تواند یک نمای خواننده به‌معنای واقعی کلمه را دراختیار کاربر قرار دهد که در آن از المان‌های بصری مزاحم سایت‌ها خبری نیست و افزون‌بر متن اصلی، خلاصه‌ای از متن به‌همراه فهرست مطالب رو در روی بیننده قرار می‌گیرد.

Viewer سافاری مک

همچنین در سایت‌هایی که ویدیو دارند، درصورت پخش آن، Viewer ویدیوی درحال‌پخش را در مرکز توجه کاربر قرار می‌دهد تا مکان آن‌را در سایت گم نکند، همچنین امکان دسترسی به گزینه‌های کنترلی پخش ویدیو وجود داشته و به‌صورت شناور (PiP) نیز می‌توان ویدیو را هنگام کار با برنامه‌های دیگر در کنار آن‌ها تماشا کرد.

قابلیت‌های گیمینگ و بازی‌های جدید

سال گذشته بود که اپل در مک‌اواس سونوما از اراده جدی خود برای ورود به صنعت گیمینگ سخن گفت و Game Mode را برای این سیستم‌عامل معرفی کرد. اکنون کوپرتینویی‌ها با معرفی کیت توسعه‌ی جدید Game Porting Toolkit 2 نقشه راه خود را با جدیت بیشتری دنبال می‌کنند. به‌لطف این کیت، تولیدکنندگان بازی می‌توانند بازی‌های سنگین و پرجزئیات را راحت‌تر و سریع‌تر از گذشته برای مک توسعه دهند.

برهمین اساس تعدادی از استودیوهای مشهور اعلام کرده‌اند که به‌زودی عناوین مختلفی چون Assassin’s Creed Shadows، Prince of Persia: The Lost Crown، RESIDENT EVIL 7 و RESIDENT EVIL 2 را برای کامپیوترهای مک منتشر می‌کنند. بازی‌هایی چون World of Warcraft: The War Within، Frostpunk 2 ،Palworld، Sniper Elite 4 و RoboCop: Rogue City نیز در اواخر امسال از راه می‌رسند که همگی از فناوری‌هایی مانند MetalFX Upscaling برای سرعت بخشیدن به عملکرد و ارائه تصاویری با کیفیت بالا استفاده می‌کنند.

همچنین از توانایی‌های تراشه M3 برای رهگیری پرتو به‌منظور ارائه تجربه‌ی نزدیک‌تر به واقعیت در عناوینی چون Control Ultimate Edition و Wuthering Waves که آن‌ها نیز در صف انتشار برای مک قرار دارند، بهره‌گرفته شده است. از دیگر بهبودهای این نسخه مک‌او‌اس در زمینه گیمینگ می‌توان به کاهش تاخیر و پاسخگویی بهتر حین بازی در زمان استفاده از ایرپاد پرو ۲ اشاره کرد. بهبود نرخ فریم و مدیریت بهتر مصرف انرژی از دیگر تغییرات نسخه جدید مک در بازی‌ها محسوب می‌شوند.

مرتب‌کردن و کنار هم قراردادن سریع پنجره‌ها

این ویژگی آشنا برای بسیاری از ما همان چیزی بود که کاربران مک سال‌ها انتظار آن‌را می‌کشیدند و سرانجام اپل از مقاومت برای نادیده گرفتن آن دست کشید. هم‌اکنون در مک می‌توانید با درگ و رها کردن پنجره‌ها در هر گوشه نمایشگر، فضایی از پیش‌تعریف‌شده از صفحه را به‌آن‌ها اختصاص داده و پنجره‌های بعدی را نیز به همین صورت و براساس فضای باقی‌مانده از صفحه در کنار سایر پنجره‌ها قرار دهید تا بتوانید همه‌ی آن‌ها را بدون همپوشانی روی یکدیگر در یک صفحه مشاهده کنید.

این ویژگی برای ما یادآور قابلیت Window Snapping در ویندوز می‌شود و حتی امکان تغییر اندازه آن‌ها نیز به‌صورت کلیک روی مرز دو پنجره و جابجایی آن‌ها به‌صورت عمودی و افقی است. ناگفته نماند که اپل برای مدیریت بهتر، میان‌برهایی را نیز به‌همین منظور درنظر گرفته است.

قابلیت‌های جدید برای تماس‌های ویدیویی

پیش‌نمایش ویدیو کنفرانس در مک

در هنگام تماس‌های ویدیویی و هنگام ارائه تصویری، قابلیت جدیدی به اسم Presenter Preview در نوار وضعیت اضافه شده است که به کاربر آن چیزی که قرار است مخاطبین او در تماس ویدیویی مشاهده کنند را قبل از شروع ارائه نشان می‌دهد. این ابزار همچنین امکان تغییر جلوه‌های پس‌زمینه و اضافه‌کردن تصویر را ارائه می‌دهد. این قابلیت درحال‌حاضر با فیس‌تایم و اپلیکیشن زوم سازگار است.

اپلیکیشن مستقل Passwords برای مدیریت رمزهای عبور

اپلیکیشن Passwords مک

هم‌اکنون مدیریت رمزهای عبور در مک از این به‌بعد با اپلیکیشن مستقل Passwords صورت می‌پذیرد. این اپلیکیشن تمامی رمزها و کلیدهای عبور از جمله رمز وای‌فای، اطلاعات ورود برنامه‌ها و و همچنین پسوردهای iCloud Keychain در اپل آیدی را در خود ذخیره کرده و داده‌های آن نیز با سایر دستگاه‌های اپلی متصل به همان اپل آیدی و با رمزنگاری سرتاسری همگام‌سازی می‌کند. به کمک اپلیکشین مستقل Passwords می‌توانید رمزهای عبور خود را در مک بهتر از قبل مدیریت کرده، موارد جدید را به‌آن افزوده یا حذف کنید.

هوش مصنوعی Apple Intelligence

هوش مصنوعی اپل در مک

این سیستم‌عامل همچنین از قابلیت‌های هوش مصنوعی نیز بی‌نصیب نمانده است و هم‌اکنون مدل زبانی اختصاصی اپل به‌طور عمیق با این سیستم‌عامل آمیخته شده است. اپل برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در سیستم‌عامل دسکتاپ خود هم از روش مبتنی‌بر دستگاه و هم مبتنی‌بر پردازش ابری بهره جسته و حضور آن بیشتر در نوشت‌ابزارها پررنگ‌تر است. یعنی در هر بخشی که کاربر با تایپ سروکار دارد می‌تواند متون را بازنویسی، تصحیح و خلاصه کند.

هوش مصنوعی اپل در مک

از موارد کاربرد هوش مصنوعی در دستگاه تایپ مک‌او‌اس جدید می‌توان به تغییر لحن نوشتار از رسمی تا خودمانی گرفته تا خلاصه‌نویسی و نکته‌برداری از متون طولانی و بلند، اصلاح ایرادات نگارشی و گرامری و بازنویسی آن اشاره کرد. همچنین قابلیتی تحت‌عنوان Image Playground درنظر گرفته شده است که با پرامپت‌نویسی به تصویرسازی در برنامه‌های مختلف می‌پردازد و این تصویرسازی را می‌توان با استفاده از افکت‌های مختلف، استفاده از تصاویر دیگر و تغییر سبک و نوع تصویرپردازی شخصی‌سازی کرد.

Image Playground در مک

در اپلیکیشن Photos نیز می‌توان با واردکردن متن دلخواه استوری‌های شخصی‌سازی شده ایجاد کرد و هوش مصنوعی اپل برای این‌کار از بین عکس‌ها و ویدیوهای کاربر بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را انتخاب و در ساخت یک خط داستانی به‌صورت ویدیو استفاده می‌کند. همچنین ابزار Clean Up اشیاء زائد تصاویر را پاک‌سازی می‌کند.

سیری در مک‌او‌اس سکویا

سیری؛ دستیار صوتی اپل اما مهم‌ترین بخشی است که با Apple Intelligence درآمیخته و نمود بهره‌ورانه‌تری از کاربرد هوش مصنوعی در اکوسیستم اپل را به‌نمایش می‌گذارد. هم‌اکنون سیری در هربار استفاده بیشتر از گذشته یاد می‌گیرد و نتایج آن موردانتظارتر، مرتبط‌تر و شخصی‌تر ظاهر می‌شود. افزون‌بر این کاربران می‌توانند به‌جای صحبت‌کردن با سیری تایپ کنند. درنهایت دسترسی سیری به ChatGPT برقرار شده است تا این دستیار صوتی بتواند به‌شکل بسیار هوشمندانه‌تری پاسخگوی نیازهای کاربر باشد.

سایر ویژگی‌ها

قابلیت های مک او اس سکویا

مک او اس سکویا همچنین از بیشتر قابلیت‌هایی که برای iOS 18 و همچنین iPadOS 18 معرفی شدند، پشتیبانی می‌کند، از جمله فونت‌ها و انیمیشن‌های جدید تایپ در آی‌مسیج و نیز ادغام ماشین حساب در اپلیکیشن Notes برای حل مسائل ریاضی با استفاده از ویژگی Math Notes. در ادامه لیستی از برنامه‌های به‌روزشده مک به‌همراه ویژگی‌های جدید آن‌ها شرح داده شده است.

  • پیام‌ها و آی‌مسیج: جلوه‌های متنی جدید، ایموجی‌ها و برچسب‌ها، و امکان برنامه‌ریزی پیام برای ارسال در آینده:
  • اپل مپز: اضافه‌شدن توپوگرافی به نقشه و نمایش مسیرهای کوه‌نوردی و پیاده‌روی پیشنهادی و قابل شخصی‌سازی
  • گالری: بازطراحی برنامه Photos و دسته‌بندی عکس‌ها براساس کالکشن‌های مختلف و به‌روزرسانی بخش جستجو
  • یادداشت‌ها: تبدیل لحظه‌ای گفتار به نوشتار در یادداشت‌ها و قابلیت جستجوی یک عبارت و پرش به ناحیه مرتبط از فایل صوتی و حل معادلات ریاضی با امکان تعیین و تغییر مقادیر متغیرها
  • ماشین حساب: اضافه‌شدن قابلیت مشاهده تاریخچه محاسبات و تبدیل واحد
  • تقویم: رویدادها و وظایف را از یادآوری‌ها نشان می‌دهد و مشاهده، ویرایش یا تکمیل وظایف را در طول روز آسان می‌کند.

تاریخ انتشار مک او اس سکویا و دستگاه‌های واجد شرایط دریافت

دستگاه‌های سازگار با مک او اس سکویا عبارتند از:

  • آی‌مک سال ۲۰۱۹ به‌بعد
  • ‌آی‌مک پرو سال ۲۰۱۷ به‌بعد
  • مک‌بوک ایر ۲۰۲۰ به‌بعد
  • مک‌بوک پرو ۲۰۱۸ به‌بعد
  • مک پرو ۲۰۱۹ به‌بعد
  • مک استودیو ۲۰۲۲ به‌بعد
  • مک مینی ۲۰۱۸ به‌بعد

نسخه بتای توسعه‌دهندگان مک او اس سکویا همین امروز در دسترس قرار می‌گیرد. اما برای دریافت نسخه بتای عمومی آن باید تا ماه آینده منتظر بمانید. همچنین نسخه نهایی آن در پاییز امسال (احتمالا اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر) منتشر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات

تبلیغات