سری پیکسل ۹

جمع‌بندی مراسم رونمایی پیکسل ۹؛ «بازگشت جادوی» گوگل

چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۴مطالعه 8 دقیقه
مراسم Made by Google امسال موفقیت چشم‌گیری برای گوگل بود؛ از طراحی چشم‌نواز پیکسل‌های جدید گرفته تا انبوهی از قابلیت‌های هوش مصنوعی کاربردی.
تبلیغات

در سایه‌ی پرونده‌ی ضدانحصار گوگل که ممکن است به تجزیه‌ی این شرکت دوتریلیون‌دلاری ۲۵ساله منجر شود، رویداد Made by Google امسال موفقیت چشم‌گیری برای گوگل بود؛ از طراحی جذاب و چشم‌نواز سری پیکسل ۹ بگیر تا بهبودهای چشم‌گیر تاشدنی جدیدش (سامسونگ، مراقب باش!) و شماری از قابلیت‌های هوش مصنوعی جدیدی که گوگل حساب ویژه‌ای روی آن‌ها باز کرده است.

سخت می‌توان گفت بین پیکسل‌های معمولی و فولد جدید گوگل، کدام‌یک ستاره‌ی رویداد دیشب بود. زبان طراحی پیکسل ۹ به زیباترین و پخته‌ترین حد خود رسیده و همگی از تراشه‌ی هشت هسته‌ای تنسور G4 قدرت می‌گیرند که اگرچه از نظر قدرت پردازشی به پای تراشه‌های رقیب نمی‌رسد، آن‌‌قدری قدرتمند است که بتواند از پس اجرای آفلاین برخی از قابلیت‌های هوش مصنوعی پیکسل‌های جدید بر‌آید. گوگل می‌گوید تراشه‌ی جدید ۲۰درصد وب‌گردی سریع‌تر، ۱۷درصد اجرای سریع‌تر برنامه‌ها و تا ۲۰درصد بهبود عمر باتری در استفاده‌ی روزمره به همراه خواهد داشت.

ویدیوی جمع‌بندی رویداد گوگل ۲۰۲۴

تماشا در یوتیوب

پیکسل ۹ پرو فولد هم نسبت‌تصویر فوق‌العاده عریض و کوتاه فولد قبلی را کنار گذاشته و به نمایشگری بلندتر و مربعی‌تر به‌سبک گوشی‌های تاشدنی محبوب مانند وان‌پلاس اوپن مزین شده است. حالا سامسونگ بیش از هر وقت دیگری باید احساس خطر کند، چراکه پیکسل ۹ پرو فولد دست‌کم از نظر ظاهر، انتخاب جذاب‌تری از زد فولد ۶ به‌نظر می‌رسد.  

پیکسل ۹ پرو فولد، زنگ خطری برای سامسونگ!

امسال گوگل تصمیم گرفت ریسک کند و به‌جای نمایش دموهای از پیش‌ضبط‌شده، قابلیت‌های هوش مصنوعی جمنای را به‌طور زنده به نمایش بگذارد؛ همان‌طور که حدس زدید، همه‌چیز دقیقا طبق برنامه پیش نرفت. جایی‌که یکی از ارائه‌دهندگان از پوستر کنسرتی عکس گرفت و از جمنای خواست ببیند آیا برای شرکت در آن وقت آزاد دارد یا خیر، جمنای در دو تلاش اول موفق به پاسخ‌گویی نشد و نهایتا وقتی ارائه‌دهنده، گوشی‌اش را عوض کرد، به درخواست او پاسخ داد. 

مراسم گوگل ۲۰۲۴
گوگل می‌گوید جادو و شگفتی‌ گوشی‌های پیکسل برگشته است

اگرچه تصمیم گوگل به نمایش زنده‌ی قابلیت‌های جمنای ریسک بزرگی بود (به‌ویژه چون حتی در دموهای ازپیش‌ ضبط‌شده‌ هم دچار اشتباه شده؛ مثلا خطای علمی بارد درباره‌ی دستاورد تلسکوپ جیمز وب یا راه‌حل اشتباه جمنای برای مشکل اهرم دوربین عکاسی)، اما این اولین بار بود که شرکتی برای نمایش قابلیت‌های هوش مصنوعی دست به این کار می‌زد و به جز یکی دو مورد، مشکل خاصی پیش نیامد. به نظر می‌رسد گوگل بلاخره به نقطه‌ای رسیده که بتواند بااطمینان از دستاوردهای هوش مصنوعی خود صحبت کند؛ هرچند هنوز مشکلات هذیان‌گویی و تولید تصاویر «انتزاعی» و عجیب‌وغریب کماکان ادامه دارد.

مراسم امسال پر بود از کنایه‌های گوگل به اپل

معمولا عادت داریم جالب‌ترین کنایه‌هایی را که هنگام رونمایی محصول به سمت رقبا نشانه‌ گرفته می‌شوند، از سمت سامسونگ علیه اپل ببینیم؛ اما در رویداد دیشب، گوگل هم به‌طور زیرکانه‌ای چندین کنایه به سمت اپل پرتاب کرد که برخی از آن‌ها ظریف بودند و برخی هم کاملا واضح. 

مثلا هنگام معرفی جمنای، سمیر سامات، رییس بخش اکوسیستم اندروید در گوگل، با افتخار اعلام کرد که هوش مصنوعی آن‌ها به ۴۵ زبان و در بیش از ۲۰۰ کشور و منطقه دردسترس است و از دستگاه‌های اندرویدی قدیمی‌تر و غیرپرچم‌دار هم پشتیبانی می‌کند. درنهایت هم گفت «جمنای همین حالا در سراسر جهان و فراتر از انگلیسی‌زبانان و فقط یک بازار دردسترس است.» به‌نظر می‌رسد این توضیح نهایی، شلیک مستقیمی به اپل اینتلیجنس باشد که هنوز عرضه نشده، در ابتدا فقط قرار است به کار انگلیسی‌زبانان آمریکا بیاید و مدل‌های قدیمی‌تر از آیفون ۱۵ پرو و مک‌های سری M را پشتیبانی نمی‌کند. 

اما این پایان ماجرا نبود؛ سمات همچنین به‌طور کاملا تلویحی به همکاری اپل با OpenAI برای اضافه‌کردن ChatGPT به سیری طعنه زد و گفت جمنای برای پردازش‌های مشابه، اطلاعات شخصی شما را به طرف سومی که احتمالا مورداعتمادتان نیست، ارسال نمی‌کند. البته جمنای هم نیازمند این است که به خود گوگل در حفاظت داده‌های شخصی‌تان اعتماد کنید. 

برایان راکوسکی، معاون بخش مدیریت محصول گوگل نیز هنگام معرفی پیکسل ۹ پرو و مدل XL گفت که می‌توانید بین این دو مدل بدون از دست‌دادن هیچ قابلیتی انتخاب کنید؛ «هر دو دارای نمایشگر فوق‌العاده، طراحی شیک، کیفیت ساخت بالا، قدرت پردازشی و همان دوربین‌های حرفه‌ای پیکسل هستند.» این درحالی است که بین آیفون ۱۵ پرو و مدل بزرگ‌تر پرو مکس، چند تفاوت سخت‌افزاری از جمله بزرگ‌نمایی اپتیکال و عمر باتری وجود دارد.

گوگل اینطوری از اپل یاد کرد: «یک شرکت موبایل‌ساز دیگر»

وقتی هم که گوگل داشت از بازطراحی کامل حالت پانورامای پیکسل ۹ حرف می‌زد که حالا از ویژگی «Night Sight» برای بهبود کیفیت تصاویر در نور کم پشتیبانی می‌کند، از حضار خواست تصویر پانورامایی را که پیکسل ۹ پرو XL از گرند تیتون گرفته بود، با تصویری به‌مراتب تاریک‌تر از «یک شرکت موبایل‌ساز دیگر» مقایسه کنند؛ روی این تصویر تاریک «آیفون ۱۵ پرو مکس» نوشته شده بود.

مقایسه عکس پیکسل ۹ پرو با آیفون ۱۵ پرو مکس در شب
مقایسه عکس پیکسل ۹ پرو با آیفون ۱۵ پرو مکس در شب

در ادامه به توضیح مختصر تمام محصولات و ویژگی‌هایی که در رویداد Made by Google امسال معرفی شد، می‌پردازیم. 

تمام محصولاتی که در Made by Google 2024 معرفی شد

رویداد Made by Google امسال یکی از پربارترین و هیجان‌انگیزترین رویدادهای معرفی محصول گوگل بود. در ادامه، تمام محصولات معرفی‌شده در این مراسم را با هم مرور می‌کنیم.

سری پیکسل ۹؛ بهبود دوربین‌ها و تلفیق با هوش‌مصنوعی جمنای

پنل پشتی و جلویی پیکسل ۹ گوگل در رنگ سفید
Google

امسال گوگل درکنار معرفی پیکسل ۹، مدل‌های پیکسل ۹ پرو و پیکسل ۹ پرو XL را نیز رونمایی کرد. پیکسل‌های جدید لبه‌های گردتری دارند و ماژول دوربین ظاهری بیضی‌شکل و مینیمال‌تری پیدا کرده است. تمام مدل‌ها از تراشه‌ی تنسور G4 قدرت می‌گیرند که می‌تواند هوش مصنوعی جمنای نانو را به‌صورت محلی اجرا کند و بهبودهایی را در سرعت وب‌گردی، اجرای برنامه‌ها و مصرف باتری به ارمغان آورد.

پیکسل ۹ پرو و پرو ایکس‌ال معرفی شدند؛ پرچم‌داران تمام‌عیار و چشم‌نواز گوگل در دو اندازه جدید
پیکسل ۹ پرو و پرو ایکس‌ال معرفی شدند؛ پرچم‌داران تمام‌عیار و چشم‌نواز گوگل در دو اندازه جدید
مطالعه '6

پیکسل ۹ پرو و پرو ایکس‌ال جزو اولین دستگاه‌هایی در آمریکا به‌شمار می‌روند که از ارسال پیام اضطراری ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کنند. تمام گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل ۹ به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۱۴ عرضه می‌شوند و هفت سال پشتیبانی نرم‌افزاری دریافت می‌کنند.

قیمت پیکسل ۹ پرو از ۹۹۹ دلار و قیمت پیکسل ۹ پرو XL از ۱۰۹۹ دلار آغاز می‌شود.

پیکسل ۹ پرو فولد؛ رقیب جدی گلکسی زد فولد ۶

تصاویر رسمی پیکسل ۹ پرو فولد از نمای رو به رو و در حالت باز شده
Google

پیکسل ۹ پرو فولد با بهبودهای سخت‌افزاری متعددی نسبت‌به نسل پیش همراه است و رقیب جدی تاشدنی سامسونگ محسوب می‌شود؛‌ نمایشگر بیرونی اکنون پنل ۶٫۳ اینچی دارد، نمایشگر داخلی نسبت‌تصویر فوق‌العاده عریض و کوتاه را به‌نفع نمایشگری مربعی‌تر کنار گذاشته، ۱۰ درصد سبک‌تر است و از استاندارد IPX8 دربرابر نفوذ آب بهره می‌برد.

پیکسل ۹ پرو فولد از راه رسید؛ تاشدنی قدرتمند گوگل و رقیب جدی گلکسی زد فولد ۶
پیکسل ۹ پرو فولد از راه رسید؛ تاشدنی قدرتمند گوگل و رقیب جدی گلکسی زد فولد ۶
مطالعه '6

جالب اینکه تاشدنی گوگل در حالت بسته، ۱۳ درصد نازک‌تر از زد فولد ۶ است. مشخصات پیکسل ۹ پرو فولد با سایر اعضای خانواده پیکسل شباهت زیادی دارد؛ تراشه‌ی تنسور G4 گوگل، ۱۶ گیگابایت رم، پشتیبانی از تماس اضطراری ماهواره‌ای و ۷ سال به‌روزرسانی، اما در بخش دوربین کمی تفاوت دارد.

پیکسل ۹ پرو فولد در ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور) با قیمت پایه ۱۸۰۰ دلار روانه‌ی بازار می‌شود.

اندروید ۱۵، جمنای و انبوهی از ابزارهای هوش مصنوعی

یک گوشی از نمای پشت
Google

گوگل در مراسم معرفی سری پیکسل ۹، از قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی نیز غافل نماند و با معرفی انبوهی از ویژگی‌های جدید و ارتقای دستیار هوش مصنوعی جمنای، وارد فاز جدیدی از رقابت با OpenAI و اپل شد.

دستیار صوتی Gemini Live که برای مشترکان سرویس Gemini Advanced دردسترس قرار خواهد گرفت، عملکردی بسیار مشابه با قابلیت‌های ویس‌چت در ChatGPT دارد. قابلیت Add Me عکس گروهی را با عکس فردی که پشت دوربین است، ترکیب می‌کند؛ Pixel Screenshots مشابه‌ قابلیت جنجالی ریکال مایکروسافت، اسکرین‌شات‌ها را پردازش می‌کند تا کاربران بتوانند با دستورات متنی، آن‌ها را پیدا کنند.

تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی پیکسل ۹
تمام قابلیت‌های هوش مصنوعی پیکسل ۹
مطالعه '6

قابلیت Call Notes خلاصه‌ای از نکات کلیدی مکالمه‌ی تلفنی را آماده می‌کند؛‌ Reimagine بخشی از یک تصویر را «بازآفرینی» می‌کند؛ و اپلیکیشن Pixel Studio از یک مدل زبانی برای تبدیل دستورات متنی به تصویر یا ویرایش آن‌ها استفاده می‌کند.

گوگل برای رفع نگرانی‌های حریم شخصی اعلام کرده که بسیاری از این قابلیت‌های جدید از مدل جمنای نانو برای پردازش محلی روی دستگاه استفاده می‌کنند تا داده‌ها از گوشی کاربر خارج نشود.

پیکسل بادز ۲ با طراحی جدید و با چاشنی هوش مصنوعی

پیکسل بادز پرو ۲ گوگل
پیکسل بادز پرو ۲ گوگل

پیکسل بادز پرو ۲ دوسال پس‌ از معرفی مدل اول و با طراحی جدید معرفی شد. یکی از ویژگی‌های ظاهری جالب این هدفون، قطعه‌ی لاستیکی قوس‌دار و ثابتی است که اجازه می‌دهد هنگام ورزش، با چرخاندن آن، ایربادها را در گوش «قفل» کنید.

گوگل مدعی است میزان حذف نویز درمقایسه‌با پیکسل بادز پرو، دو برابر شده است و با فعال‌بودن قابلیت حذف‌نویز، هر ایرباد تا ۸ ساعت و با احتساب کیس شارژر تا ۳۰ ساعت شارژدهی خواهد داشت.

پیکسل بادز پرو ۲ معرفی شد؛ ایربادهای بی‌سیم و هوشمند گوگل با طراحی متفاوت
پیکسل بادز پرو ۲ معرفی شد؛ ایربادهای بی‌سیم و هوشمند گوگل با طراحی متفاوت
مطالعه '5

هدفون جدید گوگل همچنین از قابلیت Gemini Live پشتیبانی می‌کند و با گفتن «Hey Google, let’s talk live»، فعال می‌شود. عرضه‌ی این هدفون از ۲۶ سپتامبر (۵ مهر ۱۴۰۳) با قیمت ۲۲۹ دلار آغاز خواهد شد.

پیکسل واچ ۳؛ سایز بزرگ‌تر و حسگرهای پیشرفته‌تر

تصویر رسمی پیکسل واچ ۳ گوگل سایز کاور

پیکسل واچ ۳ برای اولین‌بار در دو سایز ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری به بازار عرضه می‌شود و اولین ساعتی است که از WearOS 5 بهره می‌برد. درکل، نسل سوم ساعت گوگل پیشرفت‌هایی جزیی تجربه کرده که شامل روشنایی ۲۰۰۰ نیت، عمر باتری بهبودیافته به‌لطف معماری دوگانه تراشه و قابلیت‌های پیشرفته‌تر سلامتی می‌شود.

پیکسل واچ ۳ در دو سایز رونمایی شد؛ نمایشگر پرنورتر، پایش پیشرفته‌تر سلامت
پیکسل واچ ۳ در دو سایز رونمایی شد؛ نمایشگر پرنورتر، پایش پیشرفته‌تر سلامت
مطالعه '4

پیکسل واچ ۳ به حسگرهای تشخیص اکسیژن خون، نوار قلب، دماسنج پوست، GPS و UWB مجهز شده است. گوگل می‌گوید مدل ۴۱ میلی‌متری با فعال‌بودن نمایشگر همیشه‌روشن، ۲۴ ساعت شارژدهی دارد که دقیقاً مشابه شارژدهی پیکسل واچ ۲ است. قیمت پیکسل واچ ۳ در سایزهای ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری به‌ترتیب ۳۴۹ و ۳۹۹ دلار برای نسخه‌ی بلوتوثی اعلام شده و قیمت نسخه‌ی LTE ساعت ۱۰۰ دلار گران‌تر است.

نظر شما درباره‌ی مراسم پیکسل امسال چه بود؟ آیا از تغییرات ظاهری پیکسل‌های جدید راضی هستید یا قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید شما را به وجد آورد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات