جمع‌بندی رویداد آیفون ۱۶

مراسم It's Glowtime اپل؛ «درخشش» تراشه‌ای اپل

سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۵
مطالعه 7 دقیقه
اپل در مراسم بزرگ It's Glowtime گوشی‌های سری آیفون ۱۶ و نسل جدید ایرپاد و اپل واچ را با تغییرات گسترده آمیخته به هوش مصنوعی رونمایی کرد.
تبلیغات

اگر بخواهم رویداد «It's Glowtime» اپل را در سه کلمه خلاصه کنم، این‌ها هستند: سلامت، سرعت، هوش مصنوعی.

سلامت و سرعت مدت‌ها است شالوده‌ی اصلی مراسم اپل و نقشه‌ی راه شرکت برای تولید محصولات آینده را تشکیل می‌دهند؛ دو معیاری که به‌لطف اپل واچ و تراشه‌های قدرتمندی که هر سال چاره‌ای جز قدرتمندتر شدن و سریع‌تر شدن ندارند، محقق می‌شود.

خلاصه رویداد رونمایی آیفون ۱۶ در ۱۲ دقیقه

تماشا در یوتیوب

اما مورد آخر را احساس می‌کنم اگر به‌خاطر استرس عقب‌ماندن از رقبا نبود، اپل حالاحالاها صحبتی از آن نمی‌کرد و اجازه می‌داد هوش مصنوعی محصولاتش به‌صورت کاملا نامحسوس و پشت پرده، کارها را پیش ببرد؛ اما درفضایی که قابلیت‌های هوش مصنوعی پرزرق‌وبرق گوشی‌های گوگل و سامسونگ جولان می‌دهند و حتی به‌عنوان برگ‌برنده‌ای برای ترغیب کاربران به ترجیح محصولات آن‌ها رو می‌شوند، اپل ناگزیر است با سلاح مشابه به میدان نبرد برود.

ردپای هوش مصنوعی در جای‌جای مراسم به‌چشم می‌خورد

اپل اینتلیجنس ستاره‌ی رویداد WWDC 2024 بود؛ جایی‌که تیم کوک آن را «فصل جدیدی از نوآوری‌های اپل» معرفی کرد. اما در مراسم رونمایی آیفون ۱۶ هم رد پای هوش مصنوعی همه‌جا به چشم می‌خورد (هرچند اپل حواسش بود به‌جای AI از کلمات «باکلاس‌تر» و نامحسوس‌تری مثل اینتلیجنس، یادگیری ماشین و شبکه‌ی عصبی استفاده کند).

اصلا تیم کوک معرفی آیفون ۱۶ را با این جمله شروع کرد: «اولین آیفون‌هایی که از پایه‌ و اساس برای اپل اینتلیجنس طراحی شده‌اند.» و موقع معرفی دوربین هم گفت ترکیبی از «سخت‌افزار، نرم‌افزار و هوش». وقتی هم که می‌خواست از تراشه‌ی جدید A18 Pro صحبت کند، گفت این تراشه «اپل اینتلیجنس را ۱۵درصد سریع‌تر از آیفون ۱۵ پرو اجرا می‌کند» و موتور عصبی ۱۶هسته‌ای آن «در پردازش‌های هوش مصنوعی مولد سنگ تمام می‌گذارد.» بگذریم که بسیاری از ابزارهای جذاب تولید تصویر مثل Image Playground یا Siri پیشرفته و قابلیت تازه‌ معرفی‌شده‌ی Visual Intelligence که کلون گوگل لنز است، تا پایان سال و برای آیفون‌های قدیمی‌تر از ۱۵ پرو عرضه نخواهند شد.

تراشه هنوز هم در محصولات اپل حرف اول را می‌زند

اما سرعت؛ در جمع‌بندی مراسم Wonderlust اپل برای رونمایی آیفون ۱۵ نوشتم که «تازمانی که این شرکت بتواند سریع‌ترین تراشه‌‌ی دنیا را در دل گوشی‌هایش جا دهد، نیازی به شگفتی‌های دیگر ندارد.» درست است که دکمه‌ی جدید Camera Control با پشتیبانی از سیستم هپتیک و ژست‌های فشاری و لمسی، لذت عکاسی با آیفون را چندبرابر می‌کند (اپل می‌گوید حالا با آیفون مثل یک دوربین عادی رفتار خواهید کرد) و درست است که تجربه‌ی صوتی مدل‌های پرو باقابلیت ضبط صدای فراگیر کمی وارد حوزه‌ی علمی‌تخیلی شده؛ اما تراشه هنوز هم در محصولات اپل حرف اول را می‌زند.

تراشه A18 اپل
تراشه A18 با تمرکز بر اجرای قابلیت‌های هوش مصنوعی؛ به درخشش Siri اطراف آن دقت کنید

چه ثبت ویدیوهای 4K دالبی ویژن با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه، یا عکس‌های ۴۸مگاپیکسلی بدون تاخیر شاتر یا ثبت عکس‌های سه‌بعدی و تغییر سرعت ویدیو پس از ضبط، بدون سرعت و قدرت تراشه‌ی A18 Pro ممکن نبود. تراشه‌های اپل هر سال به‌طرز جنون‌واری سریع‌تر می‌شوند تا شکاف با پردازند‌ه‌های رقیب حفظ شود؛ سرعتی که شاید برای بسیاری از کاربران در بسیاری از مواقع بی‌استفاده باشد؛ اما اپل می‌خواهد تاجای ممکن، برای آن‌ها زمان بخرد و با نزدیک‌شدن به سرعت نور (!)، به آینده سفر کند. شاید هم اصلا دلیل انتخاب آهنگ «ماشین زمان» برای شروع مراسم همین بود (اجازه‌ بدهید اشاره به سفر به گذشته در متن آهنگ را نادیده بگیریم!).

امسال، تاکید اپل بر قابلیت‌های سلامت از اپل واچ و افرادی که ساعت جانشان را نجات داده بود، فراتر رفت و به ایرپادز هم رسید. ایرپادز پرو ۲ قرار است به‌لطف ویژگی نرم‌افزاری جدید، به سمعک تبدیل شود و در محیط‌های پرسروصدا، نویز را برای جلوگیری از آسیب به گوش، کاهش دهد. اپل چند سالی است در حوزه‌ی سلامت محصولاتش به‌طور جدی سرمایه‌گذاری کرده و حتی اپل واچ را از یک پوشیدنی زینتی به دستگاهی حیاتی برای سلامت تبدیل کرده است.

راجع به اپل واچ هر نظری داشته باشید، این ساعت محبوب‌ترین اسمارت‌واچ دنیا است و حالا در سالگرد ۱۰سالگی‌اش، همچنان به‌عنوان دستگاهی برای نجات جان کاربران معرفی می‌شود.

هر آنچه در رویداد It's Glowtime اپل معرفی شد

آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس

آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس از نمای جلو و عقب
Apple

افزایش ابعاد نمایشگر، کاهش حاشیه‌ها، بهبود تجربه‌ی عکاسی و فیلمبرداری و رجزخوانی در پردازش‌های هوش مصنوعی، فرمولی است که اپل مستقیما به آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس تزریق کرده است.

آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس به‌ترتیب به نمایشگر ۶٫۳ اینچی و ۶٫۹ اینچی مجهز هستند و باریک‌ترین حاشیه‌ی نمایشگر را در بین تمامی محصولات اپل دارند. بدنه‌ی هر دو گوشی بار دیگر به روکش تیتانیومی مزین است و در رنگ‌های تیتانیوم مشکی، تیتانیوم سفید، تیتانیوم طبیعی و تیتانیوم صحرایی روانه‌ی بازار می‌شوند.

هر دو گوشی با پردازنده‌ی A18 Pro عرضه می‌شوند که دارای CPU و GPU شش هسته‌ای و موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای است. به‌گفته‌ی اپل، مدل پرو مکس «بهترین عمر باتری آیفون تا به امروز» را دارد.

برخلاف گذشته، هر دو گوشی از دوربین تله‌فوتو ۵ برابری با طراحی «چهار منشوری» بهره‌مند هستند و از یک دوربین ۴۸ مگاپیکسلی جدید با نام تجاری «فیوژن» استفاده می‌کنند. آیفون‌های جدید اپل برای اولین‌بار از دوربین فوق عریض ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌گیرند.

قیمت آیفون ۱۶ پرو و قیمت آیفون ۱۶ پرو مکس به‌ترتیب از ۹۹۹ دلار و ۱٬۱۹۹ دلار و فضای ذخیره‌سازی آن‌ها از ۱۲۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت شروع می‌شود. آیفون‌های جدید از ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) روانه‌ی بازار خواهند شد.

آیفون ۱۶ و ۱۶ پلاس

رنگ‌بندی آیفون ۱۶
Apple

بارزترین تغییر آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس را می‌توان عمودی‌شدن چینش دوربین‌های پشتی دانست تا شاهد تکرار فلسفه‌ی طراحی آیفون ۱۰ اما با رویکردی مدرن‌تر باشیم. به‌لطف همین تغییر، مدل‌های عادی و پلاس همچون آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۶ پرو مکس، توانایی ضبط ویدیوی سه‌بعدی دارند.

در روزگاری که شیائومی می‌خواهد گوشی بدون دکمه بسازد، اپل با اضافه‌کردن اکشن باتن و کمرا کنترل (Camera Control) به آیفون، رویکردی متضاد را در پیش گرفته است. دکمه‌ی جدید کمرا کنترل روی فریم گوشی قرار گرفته , از الگوهای لمسی مختلفی برای کنترل دوربین پشتیبانی می‌کند.

آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس رونمایی شدند؛ سنت‌گرایی اپل با احیای روح آیفون X
آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پلاس رونمایی شدند؛ سنت‌گرایی اپل با احیای روح آیفون X
مطالعه '4

در کالبد آیفون 16 و آیفون 16 پلاس تراشه‌ی A18 قدرت‌نمایی می‌کند که به‌لطف پردازنده‌ی گرافیکی قوی‌تر می‌تواند از پسِ اجرای بازی‌های AAA برآید. نمایشگرهای دو گوشی همچنان ۶۰هرتزی هستند.

اپل قیمت آیفون ۱۶ را در مدل ۱۲۸ گیگابایتی ۷۹۹ دلار و قیمت آیفون ۱۶ پلاس را ۸۹۹ دلار اعلام کرده است. هر دو گوشی در رنگ‌های آبی، سبز مشکی، صورتی و سفید از ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) در دسترس قرار می‌گیرند.

اپل واچ سری ۱۰

اپل واچ سری ۱۰

اپل واچ سری ۱۰ با طراحی باریک‌تر و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر، برجسته‌ترین بازطراحی تاریخ ساعت‌های اپل را رقم می‌زند.

سری ۱۰ با ضخامت تنها ۹٫۷ میلی‌متر، تقریبا ۱۰درصد باریک‌تر و ۱۰درصد سبک‌تر از سری ۹ است. در طراحی جدید پشت ساعت از کویل شارژ بزرگ‌تری استفاده شده که طبق ادعای اپل، می‌تواند ساعت را در ۳۰ دقیقه، ۸۰درصد شارژ کند. اسپیکرهای اپل واچ سری ۱۰ برای بهبود عمر باتری کوچک‌تر شده‌اند و حالا از پخش موسیقی پشتیبانی می‌کنند.

اپل واچ سری ۱۰ معرفی شد؛ بزرگ‌ترین و باریک‌ترین ساعت اپل
اپل واچ سری ۱۰ معرفی شد؛ بزرگ‌ترین و باریک‌ترین ساعت اپل
مطالعه '5

صفحه‌نمایش سری ۱۰ بزرگ‌ترین صفحه‌نمایشی است که تاکنون در اپل واچ استفاده شده. واچ سری ۱۰ مجهزبه تراشه‌ی جدید S10 اپل و موتور عصبی چهار هسته‌ای، همچنین اولین اپل واچی است که از قابلیت تشخیص آپنه‌ی خواب بهره می‌برد.

اپل قیمت اپل واچ سری ۱۰ را ۳۹۹ دلار (مدل GPS) و ۴۹۹ دلار (مدل سلولار) اعلام کرده است. ساعت‌های جدید در رنگ‌های «جت بلک» (مشکی براق)، رزگلد و نقره‌ای آلومینیومی وهمچنین یک مدل تیتانیومی از تاریخ ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور) عرضه خواهد شد.

ایرپادز ۴ اپل

اپل ایرپاد ۴
Apple

ایرپادز ۴ به‌لطف تراشه‌ی جدید H4، کیفیت صدای بهتری دارد و به قابلیت‌های مفیدی چون ایزوله‌سازی صدا (Voice Isolation) و حالت ترنسپرنسی و صدای فراگیر شخصی‌سازی‌شده (Personalized Spatial Audio) مجهز شده‌اند. به‌گفته‌ی اپل، ایرپادز ۴ «راحت‌ترین ایرپادز» تا به امروز است.

ایرپاد ۴ اپل معرفی شد؛ طراحی آشنا با چاشنی قابلیت‌های صوتی پیشرفته
ایرپاد ۴ اپل معرفی شد؛ طراحی آشنا با چاشنی قابلیت‌های صوتی پیشرفته
مطالعه '2

هدفون جدید اپل همچنین از کیس شارژ کوچک‌تر با پورت USB-C بهره می‌برد و به اسپیکری مجهز است تا در صورت گم شدن هدفون، با استفاده از اپلیکیشن Find My آن را پیدا کنید. اپل همچنین قابلیت ANC را به نسخه‌ی گران‌تر ایرپادز ۴ آورده است.

قیمت ایرپاد ۴ استاندارد ۱۲۹ دلار و قیمت ایرپاد ۴ مجهز به حذف‌نویز ۱۷۹ دلار است. عرضه‌ی این محصول از ۲۰ سپتامبر (۳۰ شهریور ۱۴۰۳) آغاز خواهد شد.

تغییرات جزیی اپل واچ اولترا، ایرپادز پرو ۲ و ایرپادز مکس

اپل ایرپاد مکس جدید رنگ‌بندی

سه محصول قبلی اپل در رویداد It's Glowtime با تغییرات جزیی معرفی شدند؛ اپل واچ اولترا ۲ در رنگ مشکی با بند میلانی تیتانیومی (و البته ویژگی تشخیص آپنه‌ی خواب)، به‌روزرسانی نرم‌افزاری ایرپادز پرو ۲ برای تبدیل‌شدن به سمعک و ایرپادز مکس در رنگ‌های جدید (میدنایت، استارلایت، آبی، بنفش و نارنجی) و مجهزبه پورت USB-C.

تغییرات جدید تاثیری در قیمت این محصولات نداشته‌اند؛ قیمت ایرپاد مکس جدید مثل نسل قبل، ۵۴۹ دلار و قیمت اپل واچ اولترا ۷۹۹ دلار تعیین شده است.

مراسم «It's Glowtime» وقت درخشش اپل بود؛ به نظر شما موفق شد در این مراسم آن‌طور که وعده داده بود، بدرخشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات