اپل اینتلیجنس iOS 18

تحول آیفون با اپل اینتلیجنس؛ از ابزارهای ویرایش تصویر تا سیری هوشمند

یک‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰مطالعه 6 دقیقه
قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی اپل به‌زودی در iOS 18.1 و نسخه‌های بعدی در اختیار کاربران آیفون قرار خواهد گرفت.
تبلیغات

اپل پس از رویداد معرفی آیفون ۱۶ در روز دوشنبه، سندی در وب‌سایت خود به‌اشتراک گذاشت که حاوی فهرست تمام ویژگی‌ها و تغییرات جدید iOS 18 است. در بین این ۲۵۰ تغییر که گزینه‌های شخصی‌سازی جدید برای صفحه‌ی اصلی و بهبودهای اپلیکیشن آی‌مسیج را شامل می‌شود، قابلیت‌های هوش مصنوعی‌ای که اپل آن‌ها را «اپل اینتلیجنس» می‌نامد، از هیجان خاصی بین کاربران برخوردارند.

پیش‌تر در زومیت، تمام قابلیت های هوش مصنوعی اپل برای آیفون، آیپد و مک بوک را به‌اختصار معرفی کرده بودیم. در مطلب امروز، تمام قابلیت‌های اپل اینتلیجنس را که تا چند ماه دیگر به آیفون می‌آید، با جزئیات بیشتری مرور می‌کنیم.

ابزارهای نوشتن با کمک اپل اینتلیجنس

بازنویسی متن: قابلیت بازنویسی متن، پوشه‌ی ایمیل‌های پیش‌نویس شما را بسیار حرفه‌ای‌تر از قبل می‌کند. به لطف این ویژگی جدید، می‌توانید لحن نوشته‌های خود را در لحظه از رسمی به دوستانه یا خلاصه تغییر دهید.

تصحیح متن: این ویژگی درست مانند یک ویراستار واقعی، اشتباهات دستور زبان و املای شما را اصلاح می‌کند و حتی کلمات مناسب‌تری را در سراسر فرایند تایپ به شما پیشنهاد می‌دهد.

خلاصه‌سازی متن: با استفاده از این قابلیت به هوش مصنوعی اجازه می‌دهید که متن شما را بخواند و آن را بدون حذف قسمت‌های مهم برایتان خلاصه کند یا حتی نکات مهم را به‌صورت جدول یا فهرست در اختیارتان قرار دهد.

پاسخ‌های هوشمند: تقریباً همه‌ی ما با نسخه‌های خلاصه‌تر و کمتر هوشمند این ویژگی کم‌وبیش آشنا هستیم. پاسخ‌های هوشمند (Smart Reply) در iOS 18 به فراخور موضوع مکالمه یا متن، پیشنهادهای متنی مناسبی به شما می‌دهد تا از آن‌ها در پیام یا ایمیل‌ خود استفاده کنید.

نسخه‌ی جدید سیری

تصویر یک مکالمه در برنامه‌ی آی‌مسیج
حاشیه‌ی رنگین‌کمانی صفحه‌نمایش هنگام استفاده از سیری در iOS 18
Apple

ظاهر جدید: سیری از این به بعد در آیفون، آیپد و اپل کارپلی به‌صورت حلقه‌ای رنگین‌کمانی در لبه‌های صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود و در مک، می‌تواند شناور باشد و در هر نقطه از دسکتاپ قرار گیرد.

مدل زبانی جدید اپل: دستیار کهنه‌کار اپل اکنون به لطف مدل زبانی جدیدی که بدون نیاز به اینترنت و در خود دستگاه کار می‌کند، در تجزیه‌ی زبان طبیعی کمی هوشمندتر و بهتر از قبل عمل می‌کند. البته سؤالات پیچیده‌تر برای پردازش به سرور «Private Cloud Compute» اپل ارسال می‌شوند؛ سروری که کوپرتینویی‌ها ادعا می‌کنند تنها نقش یک برنامه‌ی کمکی محاسباتی را برای دستگاه شما ایفا می‌کند و هیچ گونه داده‌ای در آن ثبت نمی‌شود.

تایپ درخواست برای سیری در iOS 18
در iOS 18 می‌توان به‌جای صحبت، درخواست‌ها را برای سیری تایپ کرد
Verge

بی‌نیاز به صحبت کردن: اکنون به‌جای صحبت کردن با سیری، می‌توانید در هر زمان سؤالات دلخواهتان را تایپ کنید تا دستیار صوتی اپل پاسختان را بدهد.

کار با عکس‌ها

Clean Up: قابلیت Clean Up اپل، دقیقاً مثل پاک‌کن جادویی گوگل، اشیای ناخواسته‌ی داخل عکس‌ها را حذف می‌کند.

جست‌وجو در محتوای تصاویر: به لطف اپل اینتلیجنس، اکنون می‌توانید تصاویر خاصی را که به دنبالشان هستید، اما نمی‌توانید آن‌ها را در گالری بیابید، تنها با توصیف محتوایشان مثل «روزی که بچه‌ها در پارک سرسره‌بازی می‌کردند» پیدا کنید.

خاطرات: می‌توانید با نوشتن یک پرامپت، فیلمی از روی محتوای گالری عکس‌هایتان بسازید که دارای خط داستانی مخصوص به خود است و صدای جذاب یک گوینده، داستان آن را روایت می‌کند.

ضبط و رونویسی متن مکالمه و صدا

ضبط و رونویسی تماس‌های تلفنی: اپل اینتلیجنس علاوه بر اینکه امکان ضبط تماس‌های تلفنی را به شما می‌دهد، می‌تواند در پایان تماس، کل متن مکالمه را به‌صورت تایپ‌شده در اختیارتان قرار دهد. استفاده از این ویژگی به‌صورت مخفیانه ممکن نیست و با فعال شدن آن، به همه‌ی افراد حاضر در مکالمه اطلاع داده می‌شود که تماس در حال ضبط است.

ضبط‌ محتوای صوتی در برنامه‌ی Notes: اکنون می‌توانید صداها را در برنامه‌ی Notes ضبط و بلافاصله محتوای آن‌ها را به متن تبدیل کنید. همچنین می‌توانید از سایر ابزارهای نوشتاری اپل برای کمک به خلاصه کردن محتوای جلسات استفاده کنید.

ابزارهایی که تاکنون ذکر شد، طی ماه آینده در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت. اپل می‌گوید سایر ویژگی‌های هوش مصنوعی خود را در اواخر سال جاری و طی ماه‌های آتی عرضه خواهد کرد. از آنجا که تاریخ دقیقی اعلام نشده است، این قابلیت‌ها می‌توانند پاییز امسال عرضه شوند یا انتشار آن‌ها تا تابستان و حتی پاییز سال آینده به تأخیر بیفتد.

برخی از این ویژگی‌ها جزو هیجان‌انگیزترین قابلیت‌های اپل اینتلیجنس هستند و کاربران مدت‌ها است که برای دریافت آن‌ها لحظه‌شماری می‌کنند. این ابزارها عبارت‌اند از:

تصویر توضیحات متنی روی صفحه‌نمایش آیفون
عملکرد هوش بصری اپل با کمک ChatGPT در تشخیص تصویری از سواحل مدیترانه
Apple

هوش تصویری: هوش تصویری جدید اپل که در مراسم رونمایی از آیفون 16 معرفی شد، می‌تواند تنها با گرفتن یک عکس از هر چیزی، اطلاعات بسیاری در مورد آن به شما بدهد. برای مثال، می‌توانید از ویترین یک کافه عکس بگیرید و اطلاعاتی در مورد آن، همچون ساعات کاری و منوی آن به دست آورید، یا از پوستر یک کنسرت عکس بگیرید تا فوراً به تقویمتان افزوده شود. هوش بصری پس از عرضه، با استفاده از دکمه‌ی کنترل دوربین در لبه‌ی سمت راست در آیفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو فراخوانی می‌شود.

Genmoji: با استفاده از این قابلیت، می‌توانید با نوشتن یک توصیف چند کلمه‌ای، ایموجی دلخواه خود را بسازید و آن را برای مخاطبانتان ارسال کنید.

ایموجی کاکتوس رنگین‌کمانی روی صفحه‌نمایش آیفون
ساخت ایموجی‌های دلخواه در iOS 18 تنها با توصیف آن‌ها
Apple

Image Playground: اپل اینتلیجنس علاوه بر ساخت ایموجی‌های سفارشی، می‌تواند تصاویر سفارشی نیز برای شما بسازد! برای خلق تصویر دلخواهتان کافی است محتوای آن را در چند کلمه توصیف کنید تا هوش مصنوعی اپل ظرف چند ثانیه شبیه‌ترین تصویر به آن را برایتان بسازد.

درک مطالب روی صفحه‌نمایش توسط سیری: دستیار صوتی اپل در جدیدترین نسخه‌ی خود قادر به مشاهده و درک محتوای در حال نمایش روی صفحه‌ی دستگاه خواهد بود تا بتواند به نحو مؤثرتری به کاربر کمک کند.

اتصال به هوش مصنوعی OpenAI: به لطف همکاری اپل و OpenAI، در هر قسمت از سیستم‌عامل iOS 18 که ابزارهای نوشتن اپل اینتلیجنس را ببینید، می‌توانید از ChatGPT نیز برای دریافت کمک‌های هوش مصنوعی کامل‌تر استفاده کنید. ChatGPT همچنین وظیفه‌ی پردازش سؤالات پیچیده‌ی شما از سیری و پاسخ دادن به آن‌ها را برعهده دارد.

دسترسی برنامه‌های جانبی به سیری: اپل وعده داده است که قابلیت‌های سیری را به تمام بخش‌های سیستم‌عامل گسترش دهد. این دستیار هوشمند تا چند ماه آینده قادر خواهد بود درخواست‌های پیچیده‌ی کاربر همچون دستور باز کردن یکی از تصاویر گالری در یک برنامه‌ی جانبی و ویرایش آن را اجرا کند.

اپل اینتلیجنس از چه زمانی و برای چه افرادی دردسترس خواهد بود؟

به گفته‌ی اپل، به‌روزرسانی iOS 18 روز ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) برای عموم منتشر می‌شود؛ اما این نسخه فاقد ویژگی‌های هوش مصنوعی اپل است و کاربران برای دسترسی به Apple Intelligence باید تا زمان انتشار iOS 18.1 در ماه اکتبر (مهر و آبان) صبور باشند.

البته این موضوع، تنها محدودیت کاربران گوشی آیفون برای دستیابی به قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل نیست و به دلیل نیاز Apple Intelligence به پردازنده‌ی قدرتمند، صرفاً افرادی که به آیفون ۱۵ پرو یا آیفون ۱۵ پرو مکس و یکی از مدل‌های سری آیفون ۱۶ دسترسی دارند، می‌توانند قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل را تجربه کنند.

هوش مصنوعی اپل در iOS 18.1، صرفاً از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند و کاربران برای استفاده از قابلیت‌های آن، باید لوکیشن خود را روی ایالات متحده تنظیم کنند. در iOS 18.2 کشورهای انگلیسی‌زبان بیشتری تحت پوشش Apple Intelligence قرار می‌گیرند. در این نسخه، دو ویژگی Image Playground برای تولید تصاویر و Genmoji برای تولید ایموجی‌های سفارشی هم اضافه خواهد شد. احتمالاً ادغام ChatGPT با سیری نیز در iOS 18.2 ارائه می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات