سرفیس پرو 7 / Surface Pro 7

به مناسبت ۱۰ سالگی ویندوز ۱۰؛ «انقلابی‌ترین» نسخه ویندوز

سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸مطالعه 10 دقیقه
۱۰ سال از معرفی اولین نسخه ویندوز ۱۰ می‌گذرد؛ سیستم‌عاملی که‌ اساس مهم‌ترین ویژگی‌هایی را بنا نهاد که امروز به آن‌ها وابسته‌ایم.
تبلیغات

باورش سخت است که امروز یک دهه از معرفی ویندوز ۱۰ می‌گذرد. انگار همین دیروز بود که عجله داشتیم در برنامه‌ی ویندوز اینسایدر ثبت‌نام کنیم تا پیش‌نمایش سیستم‌عامل جدید را زودتر ببینیم. اولین نسخه هم تقریباً همان ویندوز ۸ بود که منو استارت به آن اضافه شده بود. درواقع، بیشتر عناصری که قرار بود پایه‌های ویندوز ۱۰ را شکل دهند تا ماه ژانویه (دی‌‌ماه) هنوز معرفی نشده بودند.

بین اول اکتبر ۲۰۱۴ تا ۲۹ جولای ۲۰۱۵ (۹ مهر ۱۳۹۳ تا ۷ مرداد ۱۳۹۴)، مایکروسافت مجموعه‌ی کاملی از نسخه‌های اولیه‌ی نرم‌افزارهای و اپلیکیشن‌های ویندوز جدید را منتشر کرد که هرکدام از آن‌ها، به بحث داغ روز تبدیل شدند.

کپی لینک

روزهای اولیه: صبر کنید! اسمش ویندوز ۹ نیست؟

سرفیس پرو 7 / Surface Pro 7 در دست صدرا مخملی

در آن روزها ویندوزفون‌ در آستانه‌ی شکست‌خوردن بود و کاربران از ویندوز ۸ به‌عنوان فاجعه‌ای نابخشودنی یاد می‌کردند. حتی صفحه‌نمایش لمسی و رابط کاربری جدید، توسعه‌دهندگان را به صرافت ساخت برنامه‌های جدید ویندوزی نمی‌انداخت.

درمقابل، عمر ویندوز ۷ کم‌کم به‌پایان می‌رسید و مایکروسافت به‌زودی با مشکلاتی مشابه پایان راه ویندوز XP مواجه می‌شد: مردم احتمالاً سیستم‌های خود را ارتقا نمی‌دادند؛ چون همان نسخه‌ی فعلی به حد کافی خوب کار می‌کرد.

در اولین اقدام تغییرات ناخوشایند ویندوز ۸ حذف شدند و منو استارت به ویندوز بازگشت

ویندوز ۱۰ قرار بود آپدیتی «انقلابی» باشد؛ به‌همین‌دلیل هم باید پیش از هرچیز تغییرات ناخوشایندی که در ویندوز ۸ اعمال شده بود، به حالت قبل برمی‌گرداند. باوجوداین، برخی ویژگی‌هایی را حفظ می‌کرد که برای نمایشگرهای لمسی طراحی شده بودند. برای این منظور منو استارت دوباره به ویندوز بازگشت و برنامه‌های فول‌اسکرین حذف شدند.

برنامه‌های Metro که بعداً با برنامه‌های UWP جایگزین شدند، مانند سایر اپلیکیشن‌های داخلی ویندوز کار می‌کردند؛ البته UWP به‌تنهایی تغییر بزرگی محسوب می‌شد. مایکروسافت قصد داشت از قدرت خود در بازار دسکتاپ استفاده کند و از توسعه‌دهندگان بخواهد برنامه‌هایشان را به اپلیکیشن‌های «یونیورسال» تبدیل کنند: برنامه‌هایی که طراحی واکنش‌گرایی داشته باشند و بسته به رابط کاربری مقیاس‌پذیر شوند. به‌عبارت ساده‌تر، مایکروسافت می‌خواست برنامه‌های دسکتاپ روی گوشی‌های هوشمند هم کار کنند.

ابتکار «Bridges» هم راه دیگری برای کم‌کردن شکاف اپلیکیشن‌ها در پلتفرم‌های مختلف محسوب می‌شد. هدف Bridges کمک به توسعه‌دهندگان در اجرای برنامه‌هایشان از پلتفرم‌هایی چون اندروید و iOS در اکوسیستم ویندوز بود. بخش مربوط به برنامه‌های اندرویدی که پروژه‌ی Astoria نام داشت، پیش از انتشار عمومی ویندوز ۱۰ حذف شد؛ اما در نسخه‌های آزمایشی و پیش‌نمایش این سیستم‌عامل کار می‌کرد.

کپی لینک

انتشار ویندوز ۱۰: پس چرا با استقبال همگانی روبه‌رو نشد؟

رابط کاربری ویندوز ۱۰ در سرفیس پرو ۷

ویندوز ۱۰ در ۲۹ جولای ۲۰۱۵ (۷ مرداد ۱۹۹۴) به‌عنوان ارتقای رایگان دردسترس همه‌ی کاربرانی قرار گرفت که از ویندوز ۷ یا ویندوز ۸/۱ استفاده می‌کردند. مایکروسافت قول داده بود بعداً ویندوزفون‌هایی که از نسخه‌ی ۸٫۱ استفاده می‌کردند، به‌رایگان به‌روزرسانی کند.

بااین‌همه، اوضاع چندان خوب پیش نرفت. مشکل این بود که مایکروسافت شدیداً به همه فشار می‌آورد تا به‌روزرسانی رایگان را انجام دهند. به‌هر‌حال، یکی از اهداف شرکت این بود که از رقابت با خودش دست بکشد و تمام کاربران ویندوز را به جدیدترین نسخه‌ی ویندوز بیاورد.

مایکروسافت برای ترغیب کاربران به نصب ویندوز ۱۰ دست به استراتژی‌های مختلفی زد

روش‌هایی که مایکروسافت برای ترغیب کاربران به ارتقای ویندوز در پیش‌گرفت، بی‌پایان به‌نظر می‌رسیدند: از تبلیغات تمام‌صفحه گرفته تا اپلیکیشن نسبتاً بدنام «Get Windows 10» که در System Tray ظاهر شده بود و بی‌سروصدا تلاش می‌کرد تا رفتار کاربران برای درخواست به‌روزرسانی را تغییر دهد. هدف این بود که اگر روی پیام‌های برنامه کلیک کنید، سیستم‌عاملتان ارتقا پیدا کند.

شاید حتی یادتان باشد که عده‌ای از کاربران می‌گفتند صبح بیدار شده‌اند و ویندوز ۱۰ را روی سیستم خود دیده‌اند، بدون اینکه کار خاصی در این زمینه انجام داده باشند.

مهم‌تر از همه، ویندوز ۱۰ هنوز آماده نبود. قرار بود این سیستم‌عامل پاییز آن سال منتشر شود؛ اما سازندگان اصلی تجهیزات عجله داشتند که ویندوز جدید هرچه زودتر روی سیستم‌ها برود؛ به‌همین‌دلیل، ما پیش از موعد واقعی، نسخه‌ای نابالغ ویندوز ۱۰ را دریافت کردیم.

کپی لینک

اولین به‌روزرسانی ویژگی‌ها: همان ویندوز ۱۰ که باید از ابتدا دریافت می‌کردیم

سرفیس پرو 7 / Surface Pro 7

ویندوز ۱۰ نسخه‌ی ۱۵۱۱ (تعجب نکنید. دو رقم اول شماره‌ی نسخه، نشان‌دهنده‌ی سال و دو رقم دوم نشان‌دهنده‌ی ماه بود) عمدتاً به‌روزرسانی کامل و رضایت‌بخشی محسوب می‌شد. حالا سیستم‌عامل از قابلیت‌های جالبی بهره می‌برد؛ مثلاً اپلیکیشن‌های سه‌گانه‌ی اسکایپ برای پیام‌رسانی و تماس‌های تلفنی و تماس‌های ویدئویی.

اسکایپ در اصل قرار بود با سیستم‌عامل ادغام شود؛ ولی بسیاری از کارشناسان و حتی کاربران این حرکت را اقدامی رادیکال ارزیابی کردند. ازاین‌رو، مایکروسافت به‌تدریج در نسخه‌های بعد دور این تصمیم خود خط کشید.

ویندوز ۱۰ نسخه ۱۵۱۱، عمدتاً به‌روزرسانی کامل و رضایت‌بخشی محسوب می‌شد

ازآنجاکه ویندوز ۱۰ طبق برنامه به‌جای تابستان در پاییز منتشر می‌شد، عرضه‌ی بزرگ سخت‌افزاری مایکروسافت را تجربه کردیم. این شرکت در رویداد ماه نوامبر خود، سرفیس پرو ۴، سرفیس‌بوک، لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰ ایکس‌ال، لومیا ۵۵۰ و مایکروسافت باند ۲ را معرفی کرد. احساس می‌کنم وقتی پانوس پانای اعلام کرد که صفحه‌نمایش سرفیس جداشدنی است، یکی از بهترین لحظاتش را در رویداد مایکروسافت تجربه کرد.

همه‌ی این محصولات با ایراداتی همراه بودند. برای مثال، در سرفیس‌ها مایکروسافت برای اولین‌بار از تراشه‌های اسکای‌لیک اینتل استفاده کرده بود که مشکلات زیادی در مدیریت انرژی داشت. به‌همین‌دلیل، این شرکت در سال‌های بعد در به‌کارگیری تراشه‌های جدید بیش‌ا‌زحد احتیاط به‌خرج می‌داد. درباره‌ی گوشی‌های لومیا هم که گفته می‌شد «بعداً» آپدیت ویندوز ۱۰ موبایل را دریافت می‌کنند، چنین اتفاقی نیفتاد.

رابط کاربری ویندوز ۱۰ در سرفیس پرو ۷

به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ موبایل برای دستگاه‌های موجود، ۱۷ مارس ۲۰۱۶ ارائه شد؛ اما بازهم مشکل دیگری وجود داشت. مایکروسافت وعده‌ی خود را مبنی‌بر ارتقای تمامی دستگاه‌های ویندوز فون ۸٫۱ زیر پا گذاشت و حتی گفت که هرگز چنین برنامه‌ای نداشته است. گروه خاصی از گوشی‌ها با این به‌روزرسانی سازگار بودند که تقریباً شامل همه‌ی دستگاه‌هایی می‌شد که از ابتدا با ویندوز ۸٫۱ عرضه شده بودند.

مایکروسافت برای به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ موبایل، طبق وعده‌های پیشین خود عمل نکرد

باوجوداین، الزامات کار به همین جا ختم نمی‌شد. کاربران برای دریافت ویندوز ۱۰ موبایل باید اپلیکیشنی را دانلود و در آن ثبت‌نام می‌کردند. گرچه هیچ آگاهی و اعلانی برای این فرایند وجود نداشت، صرفاً باید به‌نوعی از وجود این اپلیکیشن باخبر می‌شدند و می‌فهمیدند که چگونه آن را دانلود کنند.

کپی لینک

به‌روزرسانی سالگرد ویندوز ۱۰: وقتی ویندوز ۱۰ بالغ می‌شود

رابط کاربری ویندوز ۱۰ در سرفیس پرو ۷

تنها آپدیتی که برای ویژگی‌های ویندوز در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، به‌روزرسانی Anniversary بود که ۲ آگوست ۲۰۱۶ دردسترس عموم قرار گرفت. ویژگی‌های جدید جالبی مانند Windows Ink، پلتفرمی از ابزارهایی که برای پشتیبانی از قلم ساخته شده بود، در این نسخه معرفی شدند.

مایکروسافت اپلیکیشن جدید Skype UWP را نیز در این به‌روزرسانی معرفی کرد. از همین‌جا بود که ایده‌ی ناکام یکپارچگی ویندوز و اسکایپ کنار رفت.

ویژگی‌های جدید جالبی مانند Windows Ink در آپدیت ۲۰۱۶ منتشر شدند

کاربران ویندوز ۱۰ موبایل هم اپلیکیشن کیف‌پول و قابلیت کانتینیوم وایرلس دریافت کردند. درواقع، به‌روزرسانی ۲۰۱۶ پر از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی بود که برای آن زمان چشمگیر بودند.

یکی از اتفاقات مهم دنیای مایکروسافت هم نسبتاً در همین دوران یا شاید کمی زودتر رخ داد: برنامه‌ی ویندوز اینسایدر که پیش‌ازاین تحت رهبری گیب آل بود، به دونا سرکار منتقل شد. این ماجرا به‌نوبه‌ی خود هیاهوی زیادی به‌دنبال داشت؛ زیرا اصولاً ویندوز اینسایدر بخش بسیار مهمی محسوب می‌شد.

گیب آل هواداران زیادی داشت. فراموش نکنیم یکی از دلایلی که ویندوز ۱۰ با استقبال زیادی مواجه شد، این بود که مایکروسافت درخصوص آن روحیه‌ی باز و پذیرایی از خود نشان داد.

کپی لینک

عصر توسعه‌دهندگان: پایان دوران اولیه ویندوز ۱۰

Windows Mixed Reality

سال ۲۰۱۷ مایکروسافت دو آپدیت برای ویندوز ۱۰ منتشر کرد: به‌روزرسانی Creators و به‌روزرسانی Fall Creators. در همین زمان بود که برنامه‌ی Paint 3D وارد بازی شد. واقعیت این بود که کاربران حس می‌کردند همه‌چیز در ویندوز در حال سه‌بُعدی‌شدن است!

سال ۲۰۱۶ هنگامی‌که مایکروسافت سرفیس استودیو را معرفی می‌کرد، از توسعه‌ی Windows Mixed Reality هم خبر داد. این هدست‌های واقعیت ترکیبی میکسد به پی‌سی‌های ویندوزی وصل می‌شدند و فقط چندصد دلار قیمت داشتند؛ درحالی‌که قیمت محصولات مشابه رقبا حداقل دو برابر بود.

سال ۲۰۱۷ مایکروسافت بیشتر تمرکز خود را روی فناوری‌های واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی گذاشته بود

مدت‌ها قبل از اینکه واقعیت ترکیبی ویندوز رونمایی شود، شرکت‌هایی مانند اکولوس هدست‌های واقعیت مجازی مستقل خودش را توسعه می‌دادند و هدست‌هایی که با سیم به پی‌سی وصل می‌شدند، بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر بودند. بااین‌حال، نکته اینجا است که مایکروسافت بیش‌ازحد برای هدست واقعیت ترکیبی خود تبلیغ می‌کرد و به‌صورت افراطی روی آثار سه‌بعدی متمرکز شده بود، گویا آینده‌ی شگفت‌انگیزی را برای این تکنولوژی متصور می‌شد.

قرار بود ویندوزفون‌ محتوای سه‌بعدی ضبط کند و سپس کاربران این محتوا را به Paint 3D انتقال دهند. همچنین، امکان استفاده از این آثار در آفیس فراهم می‌شد؛ اما در تمام این مدت کاربران از جایگزین‌شدن برنامه‌های محبوبشان با اپلیکیشن‌های UWP خسته شده بودند.

برنامه‌هایی مانند پینت کلاسیک و خاطره‌انگیزند و نمی‌توان به‌راحتی آن‌ها را کنار گذاشت. در‌واقع، هر حرکتی برای حذف این برنامه‌ها در مقطعی یا شکست می‌خورد یا کاربران را دلسرد می‌کند. ممکن است امروز حس کنید استفاده‌ای از Paint 3D نمی‌کنید؛ ولی پینت همچنان جای خودش را دارد.

مایکروسافت در سال ۲۰۱۷ سرانجام میخ آخر را هم به تابوت ویندوز ۱۰ موبایل کوبید. به‌روزرسانی Fall Creators یا نسخه‌ی ۱۷۰۹، از نسخه‌ی Redstone 3 روی کامپیوترهای شخصی ارائه شد؛ اما برای اولین‌بار ویندوز ۱۰ موبایل از نسخه‌ی متفاوتی منتشر شد.

این نسخه «Feature2»‌ نام داشت و به‌معنای واقعی کلمه، هیچ امکانات و قابلیتی را در خود جای نداده بود. غم‌انگیز به‌نظر می‌رسد؛ اما این نسخه آخرین به‌روزرسانی ویژگی‌های سیستم‌عامل‌ ویندوز فون محسوب می‌شد.

ناگفته نماند که سال ۲۰۱۷ اولین سال بود که مایکروسافت به‌روزرسانی بهاری و پاییزی را در دستور‌کار خود قرار داد؛ الگویی که بعداً رسمیت یافت. آپدیت پاییزی همیشه تمرکز بیشتری روی ثبات داشت و مدت طولانی‌تری از کسب‌وکارها پشتیبانی می‌کرد؛ گرچه در آن سال حتی «ثباتی» هم وجود نداشت. انتشار ویندوز ۱۰ نسخه‌ی ۱۷۰۹ واقعاً فاجعه‌بار بود؛ ولی چرا؟

به‌روزرسانی نسخه ۱۷۰۹ به‌دلیل حذف تیم تست ویندوز اینسایدر به یکی از آپدیت‌های ضعیف‌ ویندوز ۱۰ تبدیل شد

مایکروسافت هنگام راه‌اندازی برنامه‌ی Windows Insider، اکثر تیم تست محصولات داخلی خود را کنار گذاشته بود. استدلال شرکت هم این بود که چرا باید به عده‌ای پول داد تا بهره‌وری برنامه‌ها را محک بزنند؛ درحالی‌که هواداران مشتاق این کار را به‌رایگان انجام می‌دهند؟ سومین نسخه‌ی برنامه با نام Release Preview برای به‌روزرسانی‌هایی طراحی شد که آماده‌ی انتشار بودند.

مایکروسافت در به‌روزرسانی Fall Creators از حلقه‌ی Release Preview صرف‌نظر کرد. مدیران شرکت در رویداد سالانه‌ی معرفی سرفیس روی صحنه رفتند و اعلام کردند که آپدیت یادشده بلافاصله برای دانلود دردسترس است.

طولی نکشید که کاربران متوجه شدند فایل‌هایشان حذف و ماجرا به رسوایی کوتاه‌مدتی تبدیل شد. شرکت آپدیت Fall Creators ویندوز ۱۰ را کنار گذاشت و ماه نوامبر دوباره آن را منتشر کرد.

کپی لینک

سال ۲۰۱۸ به‌بعد: وقتی همه‌چیز خسته‌کننده می‌شود

رابط کاربری ویندوز ۱۰ در سرفیس پرو ۷

از رؤیای استیون سینوفسکی مبنی‌بر اینکه همه‌ی کاربران به لپ‌تاپ‌های هیبریدی که به تبلت تبدیل می‌شدند و ویندوز ۸ روی بیاورند تا تری مایرسون در رأس ویندوز ۱۰، هدف همیشگی مایکروسافت این بود که ویندوز را به پلتفرمی دوست‌داشتنی و جذاب و مدرن تبدیل کند.

تری مایرسون اواخر سال ۲۰۱۸ مایکروسافت را ترک کرد و کاربران تا مدت‌ها چهره‌ی جدیدی از ویندوز ندیدند. از این زمان به‌بعد، آپدیت‌ها با ویژگی‌های هیجان‌انگیزی همراه نبودند و مایکروسافت هم از متعهد‌ماندن به قابلیت‌هایی که وعده می‌داد، شانه خالی می‌کرد. برای مثال، جو بلفیور، یکی از مدیران قدیمی شرکت، در Build 2017 اعلام کرد که در به‌روزرسانی پاییزی ویژگی‌های کاربردی جدیدی در راه‌اند؛ درحالی‌که این‌طور نبود.

مایکروسافت می‌خواست ویندوز محبوبیتی همتای گوشی‌های هوشمند به‌دست آورد

اغلب شرکت‌ها در چنین شرایطی می‌گویند که ارائه‌ی محصولات به‌تعویق‌افتاده و تیم‌ها در حال آماده‌کردن آن‌ها هستند؛ ولی مایکروسافت از مسیر حقیقت فاصله گرفت. برخی از مسئولان شرکت اذعان می‌کردند که شاید صحبت‌هایی درباره‌ی ویژگی‌های جدید به‌میان آمده باشد؛ اما کسی وعده نداده که در زمان خاصی منتشر می‌شوند.

بااین‌همه، سال ۲۰۲۰ ناگهان همه‌چیز تغییر کرد. در دوران پاندمی کرونا بخش زیادی از کاربران از راه دور کار می‌کردند و این امر باعث شد تا عده‌ی بیشتری پی‌سی و لپ‌تاپ ویندوزی بخرند. گویی فرصتی گران‌بها در بازار سابقاً کم‌رونق کامپیوترهای خانگی به‌وجود آمده بود.

کپی لینک

آخرین نسخه‌ی ویندوز: اینجا پایان راه نیست

شایعه شده بود که ویندوز ۱۰ قرار است آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل مایکروسافت باشد و پس‌ازآن همیشه به‌عنوان سرویس خدماتش را ارائه دهد. مطمئناً رابط کاربری دستخوش تغییراتی اساسی می‌شد؛ اما نام آن ویندوز ۱۰ باقی می‌ماند. هدف مهم تمام برنامه‌ها این بود که مایکروسافت دیگر با خودش رقابت نکند.

خوشبختانه ویندوز ۱۰ برخلاف شایعات به آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل مایکروسافت تبدیل نشد

امروز همه‌ی ما می‌دانیم که ویندوز ۱۰ آخرین نسخه‌ی سیستم‌عامل مایکروسافت نبود. این شرکت متوجه شد که با رونق‌گرفتن بازار سیستم‌های شخصی، نسخه‌ی بعدی ویندوز آمار فروش را افزایش می‌دهد. در‌واقع، موج تازه و چشمگیر علاقه‌ی کاربران به ویندوز، با انتشار نسخه‌ی جدید، یعنی ویندوز ۱۱، همراه شد.

کپی لینک

ویندوز ۱۱ متولد شد

باردیگر ویندوز ۱۱ به‌صورت به‌روزرسانی رایگان معرفی شد؛ اما این‌بار بسیاری از سیستم‌های قدیمی از به‌روزرسانی جا ماندند. نصب ویندوز ۱۱ به پردازنده‌ی نسل هشتم به‌بعد اینتل، یا پردازنده‌های مشابه ای‌ام‌دی و کوالکام نیاز داشت. حتی برخی از سخت‌افزارهایی که هم‌زمان با ویندوز ۱۰ عرضه شدند، مانند سرفیس بوک اصلی، واجد‌شرایط دریافت ویندوز ۱۱ بودند.

یکی دیگر از شرایط سازگاری سیستم با نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مایکروسافت، بهره‌گیری از TPU بود که البته زیاد اهمیت نداشت؛ زیرا حتی قبل از عرضه‌ی سی‌پی‌یوهای عنوان‌شده نیز پی‌سی‌های ویندوز ۱۰ به TPU نیاز داشتند.

پشتیبانی از ویندوز ۱۰ در اکتبر ۲۰۲۵ به‌پایان می‌رسد و مایکروسافت باردیگر با خودش رقابت خواهد کرد. بااین‌حال، نمی‌توانیم منکر شویم که ویندوز ۱۰ با وجود مسیر پرفرازونشیبی که پشت‌سر گذاشت، پایه و اساس ویژگی‌هایی را بنا نهاد که امروز از آن‌ها لذت می‌بریم.

به‌رغم همه‌ی مشکلاتی که در این مطلب مرور کردیم، مایکروسافت به‌خوبی خودش را با تغییرات تطبیق داد. شکی نیست که در مسیر توسعه همیشه می‌توان کارهای بیشتری برای بهبود فناوری‌ها انجام داد. ویندوز ۱۰ بدون مشکل نبود؛ ولی ما برای دیدن راه‌حل هیچ‌کدام از این مشکلات، سال‌ها صبر نکردیم. واکنش مایکروسافت در‌برابر بازخوردهایی که گرفت، نه‌تنها سریع و تأثیرگذار، بلکه به‌معنای واقعی تحسین‌برانگیز بود.

نظرسنجی
مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات