پردازنده اسنپدراگون ۸ الیت / Snapdragon 8 Elite

اسنپدراگون ۸ الیت؛ نخبه‌ جامعه‌ تراشه‌های موبایل

یک‌شنبه ۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت علاوه‌بر تغییر نام، بهبودهای چشمگیر در عملکرد گرافیکی، هوش مصنوعی و بهینگی مصرف انرژی را نوید می‌دهد.
تبلیغات

پس از مدت‌ها گمانه‌زنی، شرکت کوالکام از پردازنده‌ی نسل جدید خود برای گوشی‌های هوشمند با نام اسنپدراگون ۸ الیت (Snapdragon 8 Elite) رونمایی کرد. البته فقط نام پردازنده نیست که نسبت‌به مدل قبلی، یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۳، تغییر کرده است؛ بلکه بازگشت موردانتظار به توسعه‌ی هسته‌های سفارشی پردازنده، بهبود چشمگیر در عملکرد گرافیکی و اضافه شدن قابلیت‌های جدید برای هوش مصنوعی و تصویربرداری نیز از دیگر ویژگی‌های بارز نسل جدید هستند.

اسنپدراگون ۸ الیت رونمایی شد؛ دگردیسی به‌سبک کوالکام با قدرتمندترین تراشه دنیای موبایل
اسنپدراگون ۸ الیت رونمایی شد؛ دگردیسی به‌سبک کوالکام با قدرتمندترین تراشه دنیای موبایل
مطالعه '4

اگر به دهه‌ی ۹۰ میلادی بازگردیم، اینتل نیز همین مسیری را با تغییر نام معماری ۵۸۶ به پنتیوم، دنبال و زمینه را برای ادامه‌ی طراحی‌های اختصاصی خود فراهم کرد. هرچند موقعیت اینتلِ دهه‌ی ۹۰ به عنوان طراح اصلی و معمار x86، با کوالکام که هنوز وابستگی زیادی به آرم دارد، زیاد قابل قیاس نیست؛ اما از نظر بسیاری از علاقه‌مندان این حوزه‌ی از تکنولوژی از جمله من، تغییر نام تراشه همراه با شروع به توسعه‌ی معماری اختصاصی، می‌تواند آغاز فصلی جدید در شرکت کوالکام باشد.

در رویداد Snapdragon Summit سال گذشته، کریستیانو آمون، مدیرعامل کوالکام، اعلام کرد که این شرکت قصد دارد در تراشه‌های گوشی‌های هوشمند خود از معماری اختصاصی اورایِن (Oryon) استفاده کند. این معماری پیش‌تر در لپ‌تاپ‌ها و تراشه‌ی اسنپدراگون X الیت به کار رفته بود.

اوایل آبان ۱۴۰۳ و دو روز پس از رونمایی اسنپدراگون ۸ الیت، شرکت آرم رسماً اعلام کرد که تمامی قراردادهای توسعه و طراحی هسته‌ها براساس معماری آرم را منحل کرده است و به کوالکام فرصتی ۶۰ روزه داد تا مسائل مربوط را حل‌وفصل کند. از عواقب تصمیم آرم این خواهد بود که دیگر هسته‌هایی مبتنی‌بر معماری دستورالعمل‌های ARMv9 را در تراشه‌های کوالکام نخواهیم دید.

پیش از شروع به بررسی این تراشه، نگاهی گذرا به ویژگی‌های تراشه‌ی جدید کوالکام و مقایسه‌ی آن با نسل قبلی می‌اندازیم.

مشخصات

اسنپدراگون ۸ الیت

اسنپدراگون ۸ نسل ۳

پردازنده‌ی اصلی

۲ هسته‌ی سفارشی پرایم با سرعت ۴٫۳۲ گیگاهرتز

۶ هسته‌ی سفارشی عملکردی با سرعت ۳٫۵۳ گیگاهرتز

کش سطح ۲: ۲۴ مگابایت

۱ هسته‌ی Cortex-X4 با فرکانس ۳٫۳ گیگاهرتز

۳ هسته‌ی Cortex-A720 با فرکانس ۳٫۲ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی Cortex-A720 با فرکانس ۳ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی Cortex-A520 با فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتز

کش سطح ۲: ۱۶ مگابایت

پردازنده گرافیکی (GPU)

Adreno (احتمالا ۸۳۰)

توان پردازشی ۳۳۷۹٫۲ گیگافلاپس (احتمالی)

Adreno 750

توان پردازشی ۲۷۷۴ گیگافلاپس

پردازنده عصبی

هگزاگون

دارای پردازشگرهای عددی، بُرداری و تنسوری

پشتیبانی از INT8 و INT16 و INT4

هگزاگون

دارای پردازشگرهای عددی، بُرداری و تنسوری

پشتیبانی از INT8 و INT16 و INT4

حافظه

LPDDR5x

فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز

دو کانال ۳۲ بیتی

پشتیبانی حداکثر ۲۴ گیگابایت

LPDDR5x

فرکانس ۴۸۰۰ مگاهرتز

۴ کانال ۱۶ بیتی

پشتیبانی حداکثر ۲۴ گیگابایت

مودم

اسنپدراگون X80 5G

پشتیبانی از ارتباط ماهواره‌ای NB-NTN

سرعت دانلود ۱۰٬۰۰۰ مگابیت بر ثانیه

سرعت آپلود ۳٬۵۰۰ مگابیت بر ثانیه

اسنپدراگون X75 5G

سرعت دانلود ۱۰٬۰۰۰ مگابیت بر ثانیه

سرعت آپلود ۳٬۵۰۰ مگابیت بر ثانیه

ارتباطات

وای‌فای ۷

بلوتوث ۶٫۰

وای‌فای ۷

بلوتوث ۵٫۴

فرآیند ساخت

۳ نانومتری TSMC (N3E)

۴ نانومتری TSMC

مقایسه مشخصات اسنپدراگون ۸ الیت با نسل قبلی

کپی لینک

فناوری ساخت

تراشه اسنپدراگون ۸ الیت با فرایند ۳ نانومتری N3E تولید می‌شود؛ همان فرایندی که در سری تراشه‌ی A18 اپل و دیمنسیتی ۹۴۰۰ مدیاتک نیز استفاده شده است. فرایندهای N3 در TSMC به‌طور پیوسته ظرفیت تولید بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند و درآمد و سود این شرکت را فراتر از حد انتظار افزایش داده‌اند.

استفاده از فناوری ساخت کوچک‌تر، صرفاً دنباله‌روی از ترند روز نیست

مساحت زیاد کش روی تراشه‌ی سیلیکونی، یکی دیگر از دلایلی است که کوالکام را به سمت استفاده از فناوری گره‌ کوچک‌تر سوق داده است. به همین منظور و برای مدیریت این مسئله، کوالکام از پیشرفته‌ترین فناوری تولید شرکت TSMC استفاده می‌کند. این موضوع احتمالاً اسنپدراگون ۸ الیت را به گران‌ترین تراشه‌ی موبایلی تبدیل می‌کند که تاکنون به شرکای کوالکام ارائه شده است.

به نظر می‌رسد که کوالکام تمرکز خود را بر افزایش عملکرد قرار داده است، حتی اگر این کار با افزایش هزینه‌ها همراه باشد. بااین‌حال، آنچه بیشتر کاربران امیدوارند ببینند، بهبود پایداری عملکرد و کاهش دما است که احتمالاً با این معماری جدید محقق خواهد شد.

کپی لینک

پردازنده‌ی اصلی

معماری Oryon امسال یکی از مهم‌ترین تیترهای خبری در دنیای فناوری بود. اسنپدراگون ۸ الیت بازگشت کوالکام به توسعه‌ی پردازنده‌های سفارشی خود را نشان می‌دهد. سال‌ها بود که کوالکام از پردازنده‌های X925، A725 و A520 سری Cortex شرکت آرم استفاده می‌کرد، اما اکنون با طراحی کاملاً سفارشی بر پایه‌ی همان معماری، اوریون را توسعه داده است. اگرچه این فرایند با هزینه‌های توسعه‌ی بیشتری همراه است، طراحی سفارشی به کوالکام امکان می‌دهد بخش‌های داخلی را مطابق با نیازهای خاص خود تنظیم کند.

همه چیز درباره هسته‌های Oryon؛ ابزار کوالکام برای رقابت با اپل سیلیکون
همه چیز درباره هسته‌های Oryon؛ ابزار کوالکام برای رقابت با اپل سیلیکون
مطالعه '4

بازماندن کوالکام از معماری ARMv9 می‌تواند تأثیری منفی بر نتیجه‌ی بنچمارک‌ها بگذارد

کوالکام اعلام کرده که این پردازنده همچنان از معماری ARMv8.x پشتیبانی می‌کند و هنوز به معماری ARMv9 که در بسیاری از تراشه‌های جدید مانند اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به کار رفته، نرسیده است. این موضوع سبب می‌شود برخی از ویژگی‌های جدید ARMv9، مانند دستورات SME و SME2، در این پردازنده پشتیبانی نشوند؛ موضوعی که ممکن است در عملکرد بنچمارک‌هایی مانند گیک‌بنچ ۶٫۳ در حوزه‌های یادگیری ماشین تأثیر بگذارد.

بازماندن کوالکام از معماری جدید ARMv9 به دعوای حقوقی با آرم برمی‌گردد. گفته می‌شود کوالکام همچنان مجوز استفاده از ISA‌های Armv8.x و میکرومعماری‌های ARMv9 را دارد، اما هنوز برای توسعه براساس معماری ARMv9 مجوزی دریافت نکرده است. به‌علاوه کوالکام تأکید دارد که هسته‌های پردازنده اسنپدراگون ۸ الیت نسخه‌ی ساده‌تری از هسته‌های فینیکس در سری لپ‌تاپ‌های اسنپدراگون X نیستند، بلکه کاملاً از پایه برای کاربردهای موبایلی طراحی شده‌اند. این شرایط باعث فشار بیشتر بر تیم طراحی کوالکام می‌شود.

تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت با بهره‌گیری از هسته‌های پرایم (Prime) و پرفورمنس (Performance)، تلاش دارد تا عملکرد تک‌هسته‌ای برتری از اپل ارائه دهد. در این طراحی جدید، ساختار هسته‌ها نسبت به نسل‌های گذشته ساده‌تر شده و طراحی دو لایه با دو هسته پرایم و شش هسته پرفورمنس به کار گرفته شده است. این طراحی شباهت زیادی به رویکرد اپل دارد که از هسته‌های کوچک برای وظایف پس‌زمینه استفاده نمی‌کند. از طرف دیگر کوالکام با بالا بردن فرکانس و حذف هسته‌های کم‌مصرف، نیم‌نگاهی به پیکربندی اخیر دیمنسیتی داشته است.

الیت از نظر عملکرد پردازنده‌اش نسبت به نسل قبل ۴۵٪ افزایش سرعت دارد

هسته‌های پرایم با فرکانس حداکثر ۴٫۳۲ گیگاهرتز کار می‌کنند که بسیار بالاتر از نسل‌های قبلی است. برای مقایسه، تراشه‌ی A18 Pro به حداکثر ۴٫۰۵ گیگاهرتز می‌رسد. این سرعت کلاک، حتی در کلاس لپ‌تاپ‌ها، عملکرد بالایی را تضمین می‌کند. هرچند هنوز مشخص نیست که این طراحی چقدر از نظر دما و مصرف انرژی بهینه است، فرایند تولید ۳ نانومتری TSMC احتمالاً به بهبود بهره‌وری تا ۴۵ درصد کمک می‌کند. همچنین، CPU اسنپدراگون ۸ الیت تا ۴۴ درصد کارآمدتر است و کل سیستم روی تراشه تا ۲۷ درصد مصرف انرژی کمتری دارد.

با اینکه سرعت کلاک بالا تنها یک جنبه از عملکرد پردازنده است، کوالکام هنوز جزئیات دقیق داخلی هسته‌های اوراین را منتشر نکرده است تا مقایسه‌ی کاملی با پردازنده‌های اپل یا آرم انجام شود؛ اما می‌دانیم که هسته‌های پرایم و پرفورمنس از معماری یکسانی استفاده می‌کنند و برای وظایف تک‌ترد و چندتردی بهینه شده‌اند.

کوالکام نیز مانند مدیاتک، دیگر علاقه‌ای به هسته‌های کم‌مصرف ندارد

در اسنپدراگون ۸ الیت دیگر از هسته‌های کم‌مصرف خبری نیست. کوالکام در چند نسل گذشته تعداد این هسته‌ها را کاهش داده و در نهایت آن‌ها را به طور کامل حذف کرده است. به‌جای آن، شش هسته عملکردی با فرکانس حداکثر ۳٫۵۳ گیگاهرتز جایگزین شده‌اند که این مقدار نیز بسیار بالا است. این پیکربندی سبب قدرتمندتر شدن پردازنده‌ و البته مصرف انرژی بیشتر می‌شود.

ترکیب و مقدار حافظه‌ها نیز در این تراشه از تغییرات عقب نمانده‌اند. کوالکام حافظه‌ی کش L2 را برای هر کلاستر به ۱۲ مگابایت افزایش داده است که دو برابر نسل قبلی است. علاوه‌براین، حافظه کش L1 نیز برای هر هسته پرایم به ۱۹۲ کیلوبایت و برای هر هسته‌ی پرفورمنس به ۱۲۸ کیلوبایت ارتقا یافته است. این افزایش حافظه‌ی کش، قیمت بالای پردازنده اسنپدراگون ۸ الیت را توجیه می‌کند.

دو برابر شدن کش سطح ۲ و اختصاص مقدار بیشتر کش L1 برای هر هسته، گواه خط و نشان کوالکام برای رقبا است

به منظور افزایش سرعت انتقال داده بین رم و کش، رابط حافظه از چهار کاناله به دو کاناله تغییر یافته و اکنون از نوع LPDDR5X است. این نوع حافظه، برای اولین بار توسط سامسونگ عرضه شد و برای بارهای کاری مبتنی بر هوش مصنوعی مولد و پردازش گرافیکی اهمیت زیادی دارد.

برای بهبود عملکرد، کوالکام یک واحد پیش‌واکشی داده جدید (Data Prefetcher) و فناوری «بیدار باش فوری» (Instant Wake) را معرفی کرده است. این دو ویژگی به هسته‌ها کمک می‌کنند تا پس از خروج از حالت کم‌مصرف، بلافاصله آماده به کار شوند. همچنین، این واحد پیش‌واکشی جدید با پیش‌بینی الگوهای دسترسی به داده‌ها از رم، عملکرد پردازنده را بهینه می‌کند و زمان تأخیر اجرای وظایف را کاهش می‌دهد.

کپی لینک

پردازنده گرافیکی

در تراشه‌ی جدید تیم اژدها تنها بهبود عملکرد در توان پردازشی مشاهده نمی‌شود، بلکه شرکت کوالکام پردازنده گرافیکی آدرنو (Adreno) را نیز با تغییرات چشمگیری به‌روزرسانی کرده است. این شرکت این‌بار برخلاف روال پیشین، نام دقیق پردازنده‌ی گرافیکی خود را اعلام نکرد، اما به نظر می‌رسد که با معماری جدیدی روبرو هستیم که احتمالاً بخشی از سری آدرنو 8XX خواهد بود.

این معماری از ساختار جدیدی به نام «اسلایس» (GPU Slice) بهره می‌برد که واحدهای پردازشی و بلوک‌های عملکردی را به قطعات جداگانه تقسیم می‌کند. این رویکرد موجب تخصیص بهتر منابع، ایجاد تعادل بهینه بین بارهای پردازشی و کاهش مصرف انرژی می‌شود؛ زیرا بخش‌هایی از GPU را می‌توان فقط در مواقع نیاز فعال کرد. این ویژگی به‌ویژه برای مقیاس‌پذیری در دستگاه‌های رده‌ی متوسط و لپ‌تاپ‌ها بسیار کارآمد خواهد بود.

معماری جدی همچنین امکان دستیابی به فرکانس‌های بالاتر را، تا ۱٫۱ گیگاهرتز برای هر اسلایس، را فراهم می‌کند. برای مقایسه، پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۵۰ با فرکانس ۹۰۳ مگاهرتز (یا ۱٫۰ گیگاهرتز در برخی مدل‌ها مانند Galaxy) کار می‌کرد.

با اینکه کوالکام نمی‌تواند از ویژگی‌های جدید ARMv9 بهره ببرد، رهگیری پرتو در این تراشه را تا ۳۵ درصد بهبود داده است

پردازنده‌ی گرافیکی ارتقایافته تا ۴۰ درصد سریع‌تر است که این تسریع با ۴۰ درصد بهینگی مصرف انرژی بیشتر عمل می‌کند. همچنین در مقایسه با نسخه‌ی قبلی یعنی آدرنو ۷۵۰، عملکرد رهگیری پرتو (Ray Tracing) تا ۳۵ درصد بهبود یافته است. به گفته‌ی کوالکام، این بهبودها می‌تواند تا ۲٫۵ ساعت زمان بازی بیشتری را برای کاربران فراهم کند، هرچند در واقعیت این عدد بسته به نوع بازی، نرخ فریم و ظرفیت باتری می‌تواند متفاوت باشد.

هرآنچه باید درباره رهگیری پرتو، جهش گرافیکی بزرگ بعدی بدانید
هرآنچه باید درباره رهگیری پرتو، جهش گرافیکی بزرگ بعدی بدانید
مطالعه '8

ویژگی دیگر این GPU جدید، دسترسی به ۱۲ مگابایت حافظه‌ی اختصاصی است که به هر یک از اسلایس‌ها متصل است. این حافظه نقشی همچون کش دارد و سبب کاهش نیاز به دسترسی به حافظه رم می‌شود. این کاهش نیاز تا ۴۰ درصد از پهنای باند حافظه را آزاد کرده و به بهبود عملکرد رهگیری پرتو به میزان ۳۵ درصد کمک می‌کند.

کوالکام نیم‌نگاهی نیز به موتورهای بازی داشته و بهبودهایی را نیز به طور اختصاصی در این زمینه اعمال کرده است. به عنوان مثال، پشتیبانی از Nanite در موتور Unreal Engine 5 موجب افزایش چشمگیر جزئیات هندسی می‌شود. با کمک GPU جدید آدرنو در اسنپدراگون ۸ الیت، این فناوری اکنون از دسکتاپ به گوشی‌های هوشمند منتقل شده است و تجربه گرافیکی جدیدی را به کاربران ارائه می‌دهد.

انجام بازی آسفالت روی اسنپدراگون ۸ الیت
کوالکام پشتیبانی از موتورهای بازی را به سطح سخت‌افزاری آورده است.
Qualcomm

فناوری Nanite که سیستم هندسه‌ی مجازی Unreal Engine 5 است، با استفاده از فرمت‌های خاص مش (Mesh) و فناوری رندرینگ، جزئیات هندسی پیکسلی دقیقی را برای تعداد زیادی از اشیاء فراهم می‌کند. این سیستم از فرمت داده‌ی بسیار فشرده‌ای استفاده می‌کند که امکان استریم جزئیات را در سطوح مختلف فراهم می‌کند و کیفیت نمایش به مراتب بالاتری را بدون افت جزئیات ارائه می‌دهد.

همچنین، موتور Chaos Physics در Unreal تا ۶۰ درصد سریع‌تر روی این پردازنده‌ی جدید اجرا می‌شود. اپیک گیمز، به عنوان شریک کوالکام، تلاش کرده است تا فناوری Lumen که نورپردازی و بازتاب‌های جهانی را شامل می‌شود، از Unreal Engine 5.2 به دستگاه‌های موبایل بیاورد.

کپی لینک

پردازنده عصبی

در چند سال اخیر، هیچ خبری درباره‌ی معرفی یک تراشه‌ی جدید بدون اشاره به قابلیت‌های هوش مصنوعی منتشر نشده است. واحد پردازش عصبی (NPU) تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت نیز دستخوش تغییرات چشمگیری شده است. این تراشه اکنون توانایی پردازش ورودی‌هایی تا ۷۰ توکن‌برثانیه را در برخی مدل‌های بزرگ زبانی دارد. علاوه‌براین، از مدل چندوجهی Gemini Nano نیز پشتیبانی می‌کند که امکان پردازش همزمان متن، تصویر و صدا را فراهم می‌سازد.

در این تراشه، پردازشگرهای عددی (Scalar) و بُرداری (Vector) بهبود یافته‌اند و به‌ترتیب به ۸ و ۶ رسیده‌اند. این تغییرات، همراه با حافظه‌ی سریع‌تر، منجر به افزایش سرعت تا ۴۵ درصد در پردازش‌های مختلف شده است. همچنین، کارایی هوش مصنوعی در هر وات نیز تا ۴۵ درصد بهبود یافته است که بسته به نوع کار متفاوت است.

کوالکام برخلاف ترند این روزها، دیگر حرفی از معیار TOPS نمی‌زند

نام نبردن از معیار TOPS (تراعملیات‌برثانیه) در تبلیغات NPU هگزاگون کوالکام، توجه بسیاری را جلب کرده است. اگرچه این معیار تا پیش از این در بخش محاسباتی لپ‌تاپ‌ها رایج بود، اکنون کوالکام تأکید دارد که این نرم‌افزار است که بهره‌وری واقعی NPU را تعیین می‌کند. این تغییر ممکن است به دلیل بهبودهایی باشد که کوالکام در سطح نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اعمال کرده است و به‌همین‌خاطر، دیگر نیازی به تبلیغ TOPS نمی‌بیند.

تراشه‌ی الیت قابلیت حذف اشیاء از ویدیو را به‌صورت محلی و روی دستگاه دارد

همچنین، کوالکام پردازنده‌ی سیگنال و تصویر (ISP) تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت را به‌طور کامل بازطراحی کرده است. این پردازنده اکنون توانایی پردازش تصویر در حالت خام (RAW) را دارد که نتایج باکیفیت‌تری در اصلاح خودکار تنظیمات مانند تعادل رنگ سفید و نوردهی ارائه می‌دهد. اتصال مستقیم این پردازنده به NPU، امکان بهبودهای هوش مصنوعی در زمان واقعی با کیفیت 4K و ۶۰ فریم‌برثانیه را فراهم کرده است و حتی می‌تواند اشیاء را از ویدیوها با سرعت ۳۰ فریم‌برثانیه حذف کند؛ تمامی این فرایندها به صورت محلی در دستگاه انجام می‌شوند و نیازی به پردازش در سرور خارجی ندارند.

قابلیت Sensing Hub نیز با بهبودهایی همراه شده و حالا عملکردهای همیشه فعال خود، مانند دستیارهای صوتی دیجیتال را با صرفه‌جویی بیشتر در مصرف انرژی اجرا می‌کند. در این مرکز، دو ISP همیشه فعال، دو میکرو-NPU، یک DSP و یک حافظه‌ی اختصاصی وجود دارد که ۳۴ درصد بزرگ‌تر شده و کارایی هوش مصنوعی آن ۶۰ درصد بهبود یافته است.

این تراشه می‌تواند سه سنسور ۴۸ مگاپیکسلی برای فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را پشتیبانی کند

در نهایت، این تراشه از حسگرهای بزرگ تا ۳۲۰ مگاپیکسل پشتیبانی کرده و امکان استفاده همزمان از سه دوربین ۴۸ مگاپیکسلی برای فیلم‌برداری ۴K با سرعت ۳۰ فریم‌برثانیه را فراهم می‌کند. این به‌روزرسانی‌ها به وضوح نشان‌دهنده تمرکز بیشتر کوالکام بر روی پردازش‌های پیشرفته‌ی هوش مصنوعی و کاربردهای تصویری چندوجهی هستند.

کپی لینک

ارتباطات

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ الیت به‌عنوان یکی از قدرتمندترین تراشه‌های موجود برای گوشی‌های هوشمند، بدون داشتن قابلیت‌های شبکه‌سازی پیشرفته نمی‌توانست به‌عنوان یک پردازنده‌ی کامل شناخته شود. این پردازنده به مودم پیشرفته اسنپدراگون X80 که در اوایل سال جاری توسط کوالکام معرفی شد، مجهز شده است.

این مودم با استفاده از تجمیع شش باند حامل (6CA) و شش آنتن گیرنده (6Rx) قادر است سرعت دانلود فوق‌العاده سریع 5G تا ۱۰ و سرعت آپلود تا ۳٫۵ گیگابیت‌بر‌ثانیه را فراهم کند. این در حالی است که در نسل قبلی (اسنپدراگون X75)، حداکثر امکان تجمیع پنج بلوک فرکانسی وجود داشت. تجمیع مودم‌های امواج میلی‌متری (mmWave) و فرکانس‌های زیر ۶ گیگاهرتز نیز از دیگر قابلیت‌های مودم اسنپدراگون X80 است.

از ویژگی‌های برجسته‌ی این مودم، پشتیبانی از فناوری NB-NTN است که ارتباطات ماهواره‌ای را به‌طور یکپارچه در مودم ادغام می‌کند. این فناوری امکان برقراری ارتباطات ماهواره‌ای باریک‌باند را فراهم می‌کند، به‌ویژه برای خدمات اورژانسی و پیام‌رسانی حیاتی است نیاز به مودم ماهواره‌ای جداگانه را از بین می‌برد و باعث صرفه‌جویی در فضای گوشی و کاهش هزینه‌ها می‌شود.

اسنپدراگون ۸ الیت از تراشه‌های Wi-Fi جدید کوالکام به نام FastConnect 7900 نیز پشتیبانی می‌کند. این تراشه‌ها که به‌عنوان بخشی از سیستم روی تراشه معرفی می‌شوند، درواقع راه‌حلی مستقل هستند و حتی در تراشه‌های قدیمی نیز وجود داشته‌‌اند و از Wi-Fi 7، بلوتوث ۶٫۰ و برای اولین بار UWB (ارتباط باند فوق‌العاده وسیع) پشتیبانی می‌کند. همچنین کاهش ۴۰ درصدی مصرف انرژی به‌عنوان یکی از بهبودهای مهم این مجموعه محسوب می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های اسنپدراگون ۸ الیت می‌توان به قابلیت‌های صوتی پیشرفته‌ی کوالکام اشاره کرد که شامل فناوری‌های aptX Adaptive و XPAN است. این ویژگی‌ها تجربه‌ی صوتی بهتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورند و مصرف انرژی کمتری دارند.

در نهایت، ترکیب قابلیت‌های شبکه‌سازی، پردازنده‌ی هوش مصنوعی و امکانات چندرسانه‌ای پیشرفته، اسنپدراگون ۸ الیت را به یک انتخاب مناسب برای گوشی‌های هوشمند نسل بعدی تبدیل می‌کند که نیازهای ارتباطی و محاسباتی مدرن را به بهترین شکل ممکن برآورده می‌سازد.

کپی لینک

بنچمارک‌ها

پیش از بررسی اعداد ارائه شده توسط کوالکام، خوب است نگاهی به جدول زیر داشته باشیم:

بنچمارک‌ها

اسنپدراگون ۸ الیت

اسنپدراگون ۸ نسل ۳

(گلکسی S24 اولترا)

گیک‌بنچ

تک‌هسته‌ای

۳٬۲۲۱

(گیک‌بنچ ۶٫۲)

۲٬۲۶۲

(گیک‌بنچ ۶٫۲)

چندهسته‌ای

۱۰٬۴۲۶

(گیک‌بنچ ۶٫۳)

۷٬۰۰۵

(گیک‌بنچ ۶٫۲)

GFXBench

Aztec Ruins High Tier

Offscreen (1440p)

۱۲۵ فریم‌برثانیه

۸۱ فریم‌برثانیه

توان مصرفی بر اساس

گیک‌بنچ چندهسته‌ای

۱۶٫۸ وات

۱۰٫۸ وات

اعداد این بنچمارک‌ها توسط کوالکام ارائه شده‌اند و ممکن است بازتاب‌دهنده‌ی عملکرد واقعی این تراشه نباشند.

کوالکام در اعلامیه‌ی رونمایی از اسنپدراگون ۸ الیت به‌عنوان «سریع‌ترین پردازنده موبایل جهان» و «قدرتمندترین سیستم روی تراشه موبایل تاکنون» یاد کرده است. زمانی که به جزئیات پردازنده اسنپدراگون ۸ الیت توجه کنیم و پیشرفت‌های اعلام‌شده توسط کوالکام در زمینه‌ی عملکرد و کارایی را در نظر بگیریم، این دو ادعا و اطلاعات جانبی به سرعت در حاشیه قرار می‌گیرند.

اعداد ادعا شده از سمت کوالکام بسیار جذاب است، اما برای باور کردن آن خیلی زود است

ادعای اول براساس حداکثر فرکانس شارژ شده و نتایج بنچمارک‌های معتبر مانند گیک‌بنچ ۶٫۲، گیک‌بنچ ۶٫۳ و GFXBench مطرح شده است. نکته‌ی مهم این است که در پاورقی اعلامیه‌ی رونمایی، توضیح داده شده که ادعای دوم نیز براساس نتایج داخلی شرکت در همین بنچمارک‌ها ارزیابی شده است.

تراشه‌ی جدید همچنان کوالکام در گیک‌بنچ ۶٫۲ برای تست تک‌هسته‌ای از A18 Pro شکست می‌خورد

به نظر می‌رسد کوالکام با انتخاب نسخه‌های خاصی از بنچمارک‌ها، در تلاش است برتری‌های خاص خود را در این رقابت برجسته کند. به عنوان مثال، استفاده از گیک‌بنچ ۶٫۲ برای تست تک‌هسته‌ای و گیک‌بنچ ۶٫۳ برای تست چند‌هسته‌ای به وضوح نشان می‌دهد که کوالکام تمایل دارد تا نقاط قوت پردازنده خود را در برابر رقبا، به‌ویژه تراشه‌هایی مانند A18 Pro که از فناوری‌های پیشرفته‌تری مانند SME(2) بهره می‌برند، حفظ کند. این استراتژی باعث می‌شود کوالکام نگران شکست در آزمون‌های تک‌هسته‌ای در برابر رقبای خود نباشد.

با بررسی اعداد ارائه شده برای ارزیابی تک‌هسته‌ای، تراشه‌ی امسال تیم اژدها بهبودی ۵۰ درصدی را نسبت به نسل قبل تجربه کرده است. این امتیاز بهتر از امتیاز ۳٬۰۱۰ واحدی تراشه‌ی دیمنسیتی ۹۴۰۰ است، اما ۸ درصد پایین‌تر از امتیاز ۳,۵۴۲ تراشه‌ی A18 Pro قرار می‌گیرد. بااین‌حال، در تست چند‌هسته‌ای است که کوالکام واقعاً به ادعای خود به عنوان سریع‌ترین پردازنده‌ی موبایل عمل می‌کند. این تراشه موفق به کسب امتیاز ۱۰٬۴۲۶ شده است که به‌راحتی با ۱۸ و ۱۶ درصد برتری از امتیازهای A18 Pro (با ۸٬۸۰۱) و دیمنسیتی ۹۴۰۰ (با ۸٬۹۶۹)، پرچمداران امسال را پشت‌سر می‌گذارد.

گوشی مرجع کوالکام با اسنپدراگون ۸ الیت به امتیاز چندهسته‌ای ۱۱هزار نزدیک شد؛ ۲۰ درصد سریع‌تر از A18 Pro
گوشی مرجع کوالکام با اسنپدراگون ۸ الیت به امتیاز چندهسته‌ای ۱۱هزار نزدیک شد؛ ۲۰ درصد سریع‌تر از A18 Pro
مطالعه '4

در مراسم رونمایی از این تراشه، مدیرعامل کوالکام ادعا کرد که هسته‌های نسل دوم اوراین در شرایط برابر توان مصرفی، ۶۲ درصد سریع‌تر از تراشه‌ی Core Ultra 7 268V پردازش‌های تک‌هسته‌ای را انجام می‌دهند. به گفته کوالکام، تراشه اینتل برای دستیابی به عملکرد مشابه با ۸ الیت نیاز به ۱۹۰ درصد انرژی بیشتری دارد. هرچند این ادعا هنوز بر اساس اعداد ارائه شده از کوالکام بوده و توسط کاربران تأیید نشده است.

بنچمارک‌ها نشان می‌دهند که تراشه‌ی جدید ۴۰ درصد افزایش عملکرد نسبت به نسل قبلی دارد

در بخش بنچمارک‌های گرافیکی، در این تراشه شاهد افزایش ۴۰ درصدی عملکرد تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در تست WildLife 3DMark هستیم. این مسئله نشان می‌دهد که این تراشه برای اکثر بازی‌های موبایل مدرن بیش از حد قدرتمند است و حتی بازی‌های بسیار پیشرفته را با نرخ فریم بالا به راحتی اجرا خواهد کرد. به یاد داشته باشیم که تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در بخش گرافیکی عملکردی فراتر تراشه دسکتاپ M2 داشت.

در رابطه با بنچمارک‌های گرافیکی سنگین که شامل جلوه‌های گرافیکی پیشرفته می‌شوند، پردازنده‌ی گرافیکی جدید حدود ۳۴ درصد سریع‌تر است، که این خود یک پیشرفت شگفت‌انگیز در مقایسه با نسل قبلی به حساب می‌آید. عملکرد OpenGL نیز به اندازه‌ی سایر بخش‌ها بهبود نیافته، اما همچنان با افزایش ۲۸ درصدی در تست Aztec Ruins High-Tier در مقایسه با سال گذشته، عملکردی بسیار خوب ارائه می‌دهد.

همچنین اعداد عملکرد هوش مصنوعی این تراشه بسته به نوع بار کاری، بهبودهایی از ۳۰درصد تا ۱۱۱درصد نسبت به تراشه‌ی سال گذشته را نشان می‌دهند. اما با توجه به اینکه بارهای کاری هوش مصنوعی بسیار متغیر هستند، در این مرحله نمی‌توان بیش از حد روی این اعداد تمرکز کرد.

ارزیابی مصرف انرژی اسنپدراگون ۸ الیت با بقیه پرچمداران
مقایسه‌ی تراشه‌ی جدید کوالکام در اوج مصرف انرژی در پردازش‌های چندهسته‌ای با سایر پرچمداران
عکاس: Geekerwan

در بخش بهره‌وری انرژی، تراشه‌ی جدید کوالکام از A18 Pro عقب‌تر است و در تست چند‌هسته‌ای گیک‌بنچ حدود ۱۶٫۸ وات انرژی مصرف می‌کند، در حالی که تراشه‌ی اپل تنها ۱۱٫۹ وات مصرف دارد. در ارزیابی‌های انجام شده، تراشه‌ی دیمنسیتی ۹۴۰۰ کم‌بهره‌ترین تراشه در میان رقبای خود در سال جاری است و حدود ۱۸٫۶ وات انرژی مصرف می‌کند.

دور از ذهن نیست که با این همه افزایش قدرت پردازشی، مصرف بیشتری را در اسنپدراگون ۸ الیت ببینیم

طبق اعداد ارائه شده، نسخه الیت اسنپدراگون ۸ مصرف انرژی بیشتری (حدود ۶۰ درصد) نسبت به نسل سوم دارد. دور از ذهن نیست که این مصرف به دلیل مهاجرت به هسته‌های قوی‌تر و فرکانس بالاتر، حاصل شده است. البته لازم به یادآوری است که محاسبه‌ی این توان مصرفی براساس بیشینه‌ی توان پردازش مربوط به پردازنده‌ی اصلی بوده و بازتا‌ب‌دهنده‌ی مصرف نهایی انرژی این تراشه نیست.

درنهایت، ارزیابی‌های TechShot نشان می‌دهد که تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت همچنین عملکرد بسیار خوبی در مدیریت حرارت دارد. در به کارگیری واحد پردازش عصبی، تراشه‌های کوالکام تا ۹ درجه سانتی‌گراد هنگام اتصال به برق و تا ۷ درجه سانتی‌گراد هنگام استفاده از باتری نسبت به رقبا خنک‌تر عمل کردند؛ بدین معنی که این تراشه حتی در هنگام اجرای پردازش‌های سنگین و پیچیده، گرمای کمتری تولید می‌کند که برای بهبود کارایی و افزایش طول عمر دستگاه مهم است.

البته، تنها می‌توان نتایج محدودی از این معیارها گرفت، زیرا هنوز این آزمون‌ها بیرون از کوالکام اجرا نشده‌اند. با این حال، به نظر می‌رسد کوالکام کاملاً به توانایی‌های تراشه‌ی جدیدش اطمینان دارد.

کپی لینک

تراشه‌ای برای فتح تمام بازارها

خوشبختانه نیازی به انتظار طولانی برای مشاهده‌ی عملکرد واقعی اسنپدراگون ۸ الیت نداریم. برندهایی مانند ایسوس، آنر، وان‌پلاس، اوپو، ریل‌می، سامسونگ، ویوو و شیائومی به زودی دستگاه‌های مجهز به این تراشه را معرفی خواهند کرد. برخی از این گوشی‌ها، برای مثال وان‌پلاس ۱۳ ممکن است تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی رونمایی شوند.

همچنین گزارش شده است که سری بعدی گوشی‌های کهکشانی سامسونگ S25 که در سال ۲۰۲۵ معرفی خواهند شد، به‌طور انحصاری از اسنپدراگون ۸ الیت استفاده می‌کنند. با توجه به تغییرات گسترده و ادعاهای مربوط به عملکرد بهتر این تراشه، به نظر می‌رسد که فاصله بین اگزینوس و اسنپدراگون این‌بار به حدی رسیده که سامسونگ قادر به پر کردن آن نیست.

تمام این گوشی‌‌ها با تراشه اسنپدراگون ۸ الیت عرضه می‌شوند
تمام این گوشی‌‌ها با تراشه اسنپدراگون ۸ الیت عرضه می‌شوند
مطالعه '3

بااین‌حال، برخی منتقدان معتقدند که کوالکام درمورد برخی جنبه‌های این تراشه، بیش از حد تبلیغ کرده است. جزئیات دقیقی در مورد «بهبودهای هوش مصنوعی» در بخش‌های مختلف تراشه، از مودم گرفته تا Sensing Hub و دیگر اجزا ارائه نشده است. این ابهام باعث شده که برخی احساس کنند کوالکام صرفاً از اصطلاحات مد روز برای توصیف تراشه خود استفاده می‌کند.

تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ الیت قطعاً افزایش قیمت چشمگیری خواهد داشت

پیش‌بینی می‌شود که این فناوری‌های پیشرفته با افزایش قیمت نیز همراه باشد، هرچند استقبال شرکت‌های بزرگ از اسنپدراگون ۸ الیت نشان‌دهنده‌ی ارزش بالای این تراشه است. اگرچه هزینه‌ی تولید بالای این تراشه در نهایت به مصرف‌کننده منتقل می‌شود، روند کنونی افزایش قیمت از دستگاه‌های «پریمیوم» به «اولترا پریمیوم» احتمالاً تا سال ۲۰۲۵ نیز ادامه خواهد داشت.

با تمام این اوصاف، بازگشت کوالکام به توسعه‌ی پردازنده‌های سفارشی، نویدبخش افزایش چشمگیر در عملکرد و بهینگی مصرف انرژی است؛ این ویژگی‌ها می‌توانند به‌طور چشمگیری اسنپدراگون ۸ الیت را از رقبا متمایز کند. با بهبودهای قابل‌ توجه در واحد پردازش گرافیکی، هوش مصنوعی و قابلیت‌های تصویربرداری، این تراشه برای کاربران نسل بعدی گوشی‌های هوشمند گزینه‌ای جذاب خواهد بود.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات