ساخت سریع ترین هواپیمای الکتریکی جهان توسط رولز رویس
رولز رویس قصد دارد در یک همکاری مشترک اقدام به ساخت یک هواپیمای تماماً الکتریکی کند که گفته میشود سرعتی بالغ بر ۴۸۰کیلومتر بر ساعت خواهد داشت. در صورت موفقیت این پروژه، رکورد قبلی حداکثر سرعت هواپیماهای الکتریکی زیمنس (۳۳۸کیلومتر بر ساعت) در سال ۲۰۱۷ شکسته خواهد شد. این هواپیما که قرار است در سال ۲۰۲۰ از آن رونمایی شود، هیچگونه آلودگی زیستمحیطی دربر نخواهد شد. ساخت این هواپیما نیز بهعنوان بخشی از پروژهی تسریع برقی سازی پرواز (ACCEL) این شرکت محسوب میشود که به باور برخی کارشناسان میتوان آن را نسل سوم ناوگان صنعت هوانوردی جهان قلمداد کرد.
فرودگاه گلاسترشایر در خارج از شهر چلتنهام انگلستان، فرودگاهی کوچک است که مهندسین، طراحان، و متخصصان دادهی شرکت رولز رویس بههمراه YASA (شرکت تولیدکنندهی موتورهای الکتریکی و تجهیزات کنترلی) و الکتروفلایت (یک شرکت هواپیمایی تازهتاسیس) تلاش دارند با همکاری یکدیگر نسل جدیدی از هواپیماهای ملخی تکنفرهی تماماً الکتریکی را تولید کنند.
قابلذکر است دولت بریتانیا در سرمایهگذاری اولیهی پروژهی ACCEL مشارکت داشته؛ پروژهای که در آن با بهرهگیری از تجارب صنعت اتومبیلهای فرمول E، تلاش برای ساخت اولین هواپیمای برقی با سرعتی بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت آغاز شده است. امید میرود این پروژه روزی بتواند رکورد قبلی سرعت پرواز هواپیماهای ملخی را که در اختیار هواپیمای Supermarine S.6B است، بشکند؛ این هواپیما که خود از موتور رولز رویس سری R بهره میبرد، توانسته بود در سال ۱۹۳۱ به رکورد سرعت ۵۵۲ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
بزرگترین بانک باتری پرواز متشکل از ۶۰۰۰ سلول
موتورهای الکتریکی سهگانهی مدل 750R
سیستم انتقال نیروی هواپیما با بازدهی تبدیل انرژی ۹۰درصدی
برای رسیدن به این هدف، تیم رولز رویس قصد دارد از یک بانک باتری با ۶۰۰۰سلول استفاده کند که بنابر ادعای این شرکت، بیشترین ظرفیت توان نصبشده کنونی در یک هواپیما خواهد بود. این پروژه از یک سیستم انتقال نیروی ۷۵۰ولتی بهره میبرد که قادر است توانی با ظرفیت ۷۵۰ کیلووات را در اختیار پیشرانهی هواپیما قرار دهد. این توان بهحدی بالاست که برای تأمین انرژی الکتریکی ۲۵۰ خانوار کافی خواهد بود. درضمن موتور این هواپیما مجهز به یک سیستم خنکسازی فعال خواهد بود و ظرفیت بانک باتری نیز طوری درنظر گرفته شده است که امکان یک پرواز بدونوقفه را از لندن تا پاریس فراهم کند.
با توجه به ادعای مطرحشده ازسوی رولز رویس، کلید طراحی چنین هواپیمایی تنها ظرفیت بالای بانک باتریهای آن نیست؛ بلکه عوامل مهم دیگری نیز نقش دارند؛ مثلاً مسئلهی کنترل حداکثر گرمای ایجادشده در اثر کارکرد، سبکسازی کافی برای امکان پرواز و پایداری مکانیکی بدنهی هواپیما. باتریهای بهکاررفته در این طرح، سه موتور الکتریکی سبک مدل 750R (ساخت شرکت YASA) را تغذیه خواهند کرد. برای ایجاد پایداری بیشتر در پرواز، سرعت گردش ملخ سهپرهای این هواپیما، ۲۴۰۰ دور در دقیقه درنظر گرفته شده است. بازدهی تبدیل انرژی الکتریکی حدود ۹۰درصد است و همانگونه که پیشتر اشاره شد، کارکرد هواپیما هیچگونه انتشار کربنی را در پی نخواهد داشت. در همین حال، حسگرهای جاسازیشده تعداد ۲۰هزار مؤلفهی مختلف را از سیستم انتقال نیرو زیر نظر خواهند گرفت تا مهندسان بتوانند با این حجم بالا از دادهها، کنترل مؤثرتری بر عملکرد هواپیما داشته باشند.
متیو پار، مدیر پروژهی رولز رویس میگوید:
این هواپیما به یک سیستم الکتریکی منحصربهفرد و قویترین بانک باتری قابلطراحی برای پرواز مجهز خواهد بود. در سال پیش رو، ما قصد داریم با انجام آزمونهای محیطی، تواناییهای سیستم طراحیشده را به نمایش بگذاریم و پس از آن برای قهرمانی در سری مسابقات سال ۲۰۲۰ آماده شویم.
نظرات