با ولوسیتی، تاکسی پرنده عمودپرواز شرکت ولوکوپتر، آشنا شوید
هواپیماهای عمودپرواز (Vertical Take-off and Landing یا VTOL) نسل نسبتا جدیدی از هواپیماها هستند که توجه شرکتهای بزرگ زیادی را جلب کردهاند. طبق آمار، تاکنون شمار درخورتوجهی از شرکتهای حوزهی هوافضا بخش مهمی از منابع و زیرساختهای خود را به هواپیماهای عمودپرواز اختصاص دادهاند و معتقد هستند این وسایل پرنده میتوانند آیندهی صنعت حملونقل شخصی را بهطور محسوسی متحول کنند.
هواپیماهای عمودپرواز ازلحاظ تئوری ممکن است در نقش «تاکسی پرنده» هم ظاهر شوند. ولوکوپتر (Volocopter) یکی از شرکتهایی است که در این حوزه سرمایهگذاری هنگفتی کرده است و قصد دارد بخشی از آیندهای را بهسلطهی خود دربیاورد که تاکسیهای پرنده تشکیل میدهند. ولوکوپتر موفق شده است هواپیمایی عمودپرواز با نام ولوسیتی (Volocity) تولید کند که فاصلهی چندانی تا تبدیل به محصولی نهایی ندارد.
جمعهی گذشته، استارتاپ ولوکوپتر جزئیات مربوط به جدیدترین وسیلهی نقلیهی پرندهی خود را با رسانهها در میان گذاشت. در ویدئویی که ولوکوپتر منتشر کرد، مدیر تجاری ارشد شرکت، یعنی کریستین باوِر، حضور دارد و توضیحاتی دربارهی فناوریهای بهکاررفته در ولوسیتی ارائه میدهد. باوِر ادعا میکند ولوسیتی با اتکا بر جدیدترین فناوریهای روز دنیا، سفری ایمن و راحت برای مردم فراهم میکند. ولوکوپتر میگوید ولوسیتی نخستین هواپیمای عمودپرواز الکتریکی بازار بهحساب میآید و کریستین باوِر در ویدئو منتشرشده تأیید میکند ولوسیتی تابع تمامی قوانین وضعشدهی آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) است.
یکی از مباحث مهمی که دربارهی هواپیماهای عمودپرواز مطرح میشود، امنیت آنها است. براساس اطلاعات رسمی، ولوستی به ۱۸ روتور (پروانه) مجهز است تا مسافران را در پروازی امن به مقصد برساند. کریستین باور در ویدئو منتشرشده تأکید میکند سیستمهای چندگانهسازی (Redundancy) داخلی این هواپیمای عمودپرواز باعث میشوند ولوسیتی ازلحاظ تئوری بتواند بدون اینکه دچار مشکل شود، یک یا دو عدد از روتورهایش را از دست بدهد. اگر این تعداد روتور هنگام پرواز دچار مشکل شوند، خطری متوجه ولوسیتی نمیشود و این هواپیما میتواند سفرش را تا مقصد تعیینشده بهاتمام برساند.
همین موضوع را میتوان برای مجموعهباتریهای بهکاررفته در ولوسیتی مطرح کرد. باور میگوید درصورتیکه حداکثر دو عدد از این مجموعهباتریها انرژیشان تمام شود، ولوسیتی بازهم بدون مشکل به پرواز ادامه میدهد. ولوسیتی مجموعا میزبان ۹ مجموعهباتری است؛ البته فعلا جزئیات دقیقی دربارهی ظرفیت و دیگر مشخصههای آنها دردسترس نداریم. تنها اطلاعاتی که داریم، این است که باتریهای مذکور در دستهی باتریهای لیتیومیون جای میگیرند که امکان تعویض آنها وجود دارد و میتوانند به ولوسیتی کمک کنند حداکثر ۲۲ مایل (۳۵٫۴ کیلومتر) پرواز کند.
ممکن است فکر کنید که این مسافت پرواز یکی از ضعف فعلی ولوسیتی محسوب میشود. در نظر داشته باشید ماهیت هواپیماهای عمودپرواز بهگونهای است که باعث میشود این وسایل نتوانند به جاهای خیلی دور سفر کنند. بهنوشتهی کارشناس رسانهی سینت، شرکتهای تولیدکنندهی هواپیماهای عمودپرواز نیز چنین انتظاری از این محصولات ندارند. اکثر شرکتهایی که در این حوزه ورود کردهاند، به هواپیماهای عمودپرواز بهعنوان وسیلهای نگاه میکنند که باعث میشوند بتوان به مناطق نزدیک شهر سفر کرد، بدون اینکه لازم باشد برای مدت طولانی در ترافیک جاده منتظر ماند. این هدف فعلی هواپیماهای عمودپرواز است؛ حداقل فعلا.
حداکثر سرعت حرکت ولوسیتی در آسمان حدودا ۶۸ مایلبرساعت (۱۰۹٫۴ کیلومتربرساعت) اعلام شده است. ولوکوپتر اعلام کرده که میخواهد مدل آزمایشی ولوسیتی را به مرحلهی تولید نهایی برساند. این مدل را متخصصان آموزشدیده هدایت خواهند کرد و هرکسی نمیتواند آنها را هدایت کند.
ولوکوپتر میگوید درنهایت ولوسیتی را به هواپیمایی خودران تبدیل میکند. مدل نهایی قرار است دوربینهای پرتعداد داشته باشد. هنوز فاصلهی زیادی تا رسیدن به دورانی داریم که خودروهای کاملا خودران در بازار عرضه شوند؛ بنابراین، منطقی است اگر بگوییم هواپیماهای کاملا خودران قرار نیست در آیندهای نزدیک از راه برسند. پس در بهترین حالت ممکن، به ولوسیتی بهعنوان محصولی نگاه کنید که در مراحل آخر پروتوتایپ قرار دارد.
دیدگاه شما کاربران زومیت دربارهی هواپیمای عمودپرواز ولوکوپتر چیست؟
نظرات