ناسا می‌گوید فوران تونگا معادل صدها بمب هیروشیما بود

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
فورانی که اخیراً در پادشاهی تونگا در اقیانوس آرام جنوبی رخ داد، به‌حدی قوی بود که پژوهشگران می‌گویند باید طبقه‌بندی جدیدی برای آن در‌ ‌نظر بگیرند.
تبلیغات

دانشمندان ناسا روز دوشنبه (۲۴ ژانویه) گزارش کردند که فوران آتشفشانی در پادشاهی تونگا در اقیانوس آرام جنوبی، در تاریخ ۱۵ ژانویه به اوج خود رسید و دارای نیروی انفجاری بیشتر از ۱۰۰ بمب هیروشیما بود.

پژوهشگران با استفاده از بررسی‌های سطحی و ماهواره‌ای قدرت انفجاری این آتشفشان را بر‌ اساس مقدار سنگی که در جریان انفجار از جزیره هونگا تونگا-هونگا هائاپائی جدا شد، ارتفاع ابر فوران و چند عامل دیگر محاسبه کردند. جیم گاروین، دانشمند ارشد مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا گفت: «این تخمین اولیه است، اما فکر می‌کنیم مقدار انرژی‌ای که توسط فوران آزاد شد، معادل ۴ تا ۱۸ مگاتُن تری‌نیتروتولوئن یا تی‌ان‌تی بود.» (یک مگاتن برابر یک میلیون تن TNT است).

بر‌ اساس این محاسبات، فوران تونگا احتمالاً صدها برابر انفجاری‌تر از بمب اتمی بود که ایالات متحده در اوت ۱۹۴۵ روی هیروشیمای ژاپن انداخت. تخمین زده می‌شود که بمب مذکور همراه ۱۵ کیلوتن (۱۵ هزار تن) انرژی منفجر شد. همچنین از زمان فوران سال ۱۹۹۱ کوه پیناتوبو در فیلیپین، تونگا قوی‌ترین فوران آتشفشانی است که طی بیش از ۳۰ سال گذشته روی زمین دیده شده است.

فوران آتشفشان تونگا / Tonga eruption

ماهواره‌ها در تاریخ ۱۵ ژانویه ستون فوران تونگا را مشاهده کردند که به سمت فضا می‌آمد

فوران فوران آتشفشان هونگا تونگا هونگا هائاپائی / explosive eruption

ماهواره‌ی GOES West اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده فوران انفجاری آتشفشان هونگا تونگا-هونگا هائاپائی واقع در پادشاهی تونگا در اقیانوس آرام جنوبی را ضبط کرد

آتشفشان تونگا در تاریخ ۱۵ ژانویه به‌شدت فوران کرد. این فوران شدید چند هفته پس از مجموعه‌ای از فوران‌های کوچک‌تر در اواخر دسامبر ۲۰۲۱ رخ داد که جزیره‌ی خالی از سکنه‌ی هونگا تونگا-هونگا هائاپائی را لرزاند. این جزیره که اکنون محو شده است، بالاترین بخش یک آتشفشان عظیم زیر آب را تشکیل می‌داد که ۱٫۸ کیلومتر از کف دریا بالاتر است و ۲۰ کیلومتر عرض دارد.

گاروین و همکارانش آتشفشان تونگا را از سال ۲۰۱۵ تحت نظر داشتند. در آن زمان، ماگمای حاصل از آتشفشان، زمین جدیدی را بالای سطح آب ظاهر کرد و جزیره‌های هونگا تونگا و هونگا هائاپائی را به هم متصل کرد.

به‌گفته‌ی گاروین، فوران‌های مکرر از چنین آتشفشان‌هایی که در آن‌ها آب مایع و ماگمای داغ در تماس قرار می‌گیرند و انفجارهایی شدیدی از بخار را ایجاد می‌کنند، مورد انتظار است. چنین فوران‌هایی با عنوان «فوران‌های سورتسی» شناخته می‌شوند.

اگرچه، به‌گفته‌ی گاروین، فوران انفجاری ۱۵ ژانویه که ستونی از بخار را به فضا فرستاد، بسیار شدیدتر از فوران معمولی سورتسی بود. این شدت ممکن است ناشی از آب زیادی بوده باشد که درگیر فرایند بود. گاروین گفت: «برخی از همکاران من در زمینه‌ی آتشفشان‌شناسی فکر می‌کنند این رویداد سزاوار نام‌ مخصوص خود است. درحال‌حاضر، به‌طور غیررسمی آن را «فوران فوق سورتسی» می‌نامیم.»

البته، هرچه هم فوران تونگا ویرانگر بود، نسبت‌به قوی‌ترین آتشفشان‌های زمین ناچیز بود. برای مثال، پژوهشگران تخمین می‌زنند که در‌ نتیجه‌ی فوران سال ۱۹۸۰ کوه سنت هلن ۲۴ مگاتن انرژی آزاد شد، درحالی‌که فوران سال ۱۸۸۳ آتشفشان کراکاتوآ ۲۰۰ مگاتن انرژی آزاد کرد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات