آیا موش‌ها واقعاً پنیر دوست دارند؟

پنج‌شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
موش
حتما شما هم شنیده‌اید که موش‌ها به پنیر علاقه دارند. اما آیا موش‌ها واقعا علاقه خاصی به پنیر دارند یا این یک افسانه است؟
تبلیغات

از کارتون تام و جری گرفته تا کشاورز در مزرعه، فرهنگ عامه پر از موش‌هایی است که عاشق پنیر هستند. اما آیا موش‌ها واقعا به پنیر علاقه دارند؟ نه دقیقا.

لایوساینس می‌نویسد، اولین نکته‌ای که باید درنظر بگیرید این است که همه موش‌ها یکی نیستند. موش‌ها گروه متنوعی شامل چندین جنس مختلف ازجمله موش‌های کشتراز (Apodemus) و موش‌های استاندارد (Mus) هستند. هر گونه موش به زیستگاه خاص خودش سازگاری پیدا کرده است، مانند موش کوتوله بیابانی جنوب آفریقا (Mus indutus) یا موش استپی شرق اروپا (Mus spicilegus). اما موشی که مردم با آن بیشتر آشنا هستند، موش خانگی (Mus musculus) است.

مگان فیفر ریکسی، زیست‌شناس دانشگاه درکسل در فیلادلفیا که این گونه را مطالعه می‌کند، می‌گوید موش خانگی احتمالا در آسیای مرکزی و جنوبی تکامل پیدا کرده است. اما این جوندگان به کمک انسان‌ها در سراسر جهان گسترش پیدا کرده‌اند و آن‌ها از‌نظر غذا چندان سختگیر نیستند.

فیفر ریکسی می‌گوید موش خانگی تقریبا هر چیزی را که نزدیکش باشد، می‌خورد. غذای او می‌تواند شامل غلات، حشرات، زباله و البته اگر دردسترس او باشد، پنیر باشد. اما پنیر به هیچ عنوان غذای مورد علاقه موش نیست. درعوض چیزی که به‌نظر می‌رسد موش‌های خانگی واقعا به آن علاقه دارند، کره بادام زمینی است. فیفر ریکسی می‌گوید: «آن‌ها حس بویایی قوی دارند و کره بادام زمینی بوی بسیار قوی دارد. علاوه‌بر‌این، کره بادام زمینی حاوی مقدار زیادی پروتئین و چربی است که برای موش‌ها جذاب است.»

کره بادام زمینی توسط سم‌پاش‌ها و کارشناسان کنترل آفات به‌عنوان طعمه موش استفاده می‌شود. فیفر ریکسی می‌گوید شنیده است که برخی افراد سعی می‌کنند با ترکیب کردن تکه‌های بیکن با کره بادام زمینی موش‌های خانگی را به دام بیندازند. خود او برای پژوهش‌های خود مقداری جو دو سر نیز به آن اضافه می‌کند از از چسبنده‌شدن بیش از حد تله‌ها جلوگیری کند.

منشأ علاقه موش به پنیر کجاست؟

بنابراین اگر موش‌ها به پنیر علاقه‌ی خاصی ندارند، ایده موش‌های پنیردوست از کجا آمده است؟ متاسفانه به نظر نمی‌رسد این سوال پاسخ قطعی داشته باشد.

یکی از تئوری‌های ظاهرا اثبات‌نشده که در اینترنت دیده می‌شود، این است که در گذشته‌های دور مردم برخلاف بیشتر غذاهای خود که آن‌ها درون شیشه نگهداری می‌کردند یا آن‌ها را از سقف آویزان می‌کردند، پنیرهای خود را در قفسه‌های باز قرار می‌دادند. ازآنجا که این پنیرها به‌راحتی دردسترس موش‌ها قرار داشت، مردم ممکن است موش‌ها را درحال خوردن پنیرهای خود دیده باشند و این امر موجب این تصور شده باشد که موش‌ها پنیر دوست دارند.

درمورد زمان پیدایش این ایده باید گفت که ممکن است به صدها یا هزاران سال قبل بازگردد. برخی کارآگاهان اینترنت دریافته‌اند که لوکیوس آنائوس سِنکا، فیلسوف رومی که در قرن اول پس از میلاد زندگی می‌کرد، معتقد بود موش‌ها پنیر دوست دارند. بنابراین، شاید این داستان درباره موش‌ها و پنیر از همان زمانی که موش‌ها و انسان‌ها (و پنیر) با هم وجود داشتند، وجود داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات
تبلیغات

نظرات