در زیستگاه‌های جهنمی اقیانوس، موجوداتی عجیب کمین کرده‌اند

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
ماترهورن، یک دریچه هیدروترمال در حوضه پسکادرو
دانشمندان برای اولین بار کرم‌های لوله‌ای و دیگر موجودات پیچیده اقیانوسی را در حالی مشاهده کرده‌اند که در زیر مجراهای گرمابی زندگی می‌کردند.
تبلیغات

دانشمندان در بخش زیرین آتشفشانی زیردریایی، دنیایی پنهانی و پر از موجودات عجیب و غریب را کشف کرده‌اند. این زیستگاه که در نوع خود اولین زیستگاه به حساب می‌آید، مملؤ از جانورانی است که قبلاً دیده‌ نشده‌اند، ازجمله گونه‌های عجیبی از کرم‌ها، حلزون‌ها و اختاپوس‌هایی که در اعماق اقیانوس زندگی می‌کنند. این اکوسیستم که در زیر مجراهای گرمابی در خیز شرقی اقیانوس آرام در آمریکای مرکزی قرار دارد، زمانی کشف شد که دانشمندان در کشتی تحقیقاتی فالکور با استفاده از یک بازوی رباتیک در حال خراش دادن لایه‌های بستر آب بودند.

به‌گزارش لایوساینس، جیوتیکا ویرمانی مدیر اجرایی مؤسسه‌ی اقیانوس اشمیت که رهبری هیئت اعزامی سفر اکتشافی در اقیانوس را برعهده داشت، در بیانیه‌ای گفت: «ما روی خشکی از مدت‌ها قبل حیواناتی را که در حفره‌های زیر زمین زندگی می‌کنند، می‌شناسیم و می‌دانیم که در اقیانوس حیواناتی در شن و گل زندگی می‌کنند؛ اما برای اولین بار، دانشمندان به دنبال حیواناتی در زیر مجراهای گرمابی بودند. این کشف قابل توجه از یک اکوسیستم جدید که در زیر اکوسیستمی دیگر پنهان شده است، شواهد تازه‌ای از وجود حیات در باورنکردنی‌ترین مکان‌ها ارائه می‌دهد.»

کشف جدید حاکی از وجود یک اکوسیستم پنهان در زیر اکوسیستم دیگری است

دانشمندان برای اولین‌بار در سال ۱۹۷۷ حین کاوش خیز اقیانوس آرام شرقی که مرز واگرای صفحه‌ی زمین‌ساخت در نزدیکی مجمع‌الجزایر گالاپاگوس در سواحل غربی آمریکای جنوبی است، مجراهای گرمابی را کشف کردند. در آن مکان، مجراها به شکل دریچه‌هایی بلند از موم ذوب‌شده با ارتفاعی حدود ۱۰ تا ۱۲ متر، آبی داغ و غنی از مواد معدنی را به اقیانوس می‌ریزند.

ماهی سردرشت درحال شنا در نزدیکی برجی از کرم‌های لوله‌ای در شرق اقیانوس آرام
ماهی سردرشت درحال شنا در نزدیکی برجی از کرم‌های لوله‌ای در خیز شرقی اقیانوس آرام در عمق ۲۵۰۰ متری.

با وجود دمای بسیار بالای اطراف مجراها (تا ۳۶۸ درجه‌ی سانتیگراد) دانشمندان زنجیره‌های غذایی پررونقی از باکتری‌های کموسنتزی، شکم‌پایان، خرچنگ‌ها و کرم‌ها را یافتند که به‌لطف مواد مغذی غنی فوران‌شده از مجراها دوام آورده بودند. اما تا به حال هیچ دانشمندی فکر نکرده بود که می‌تواند به بخش زیرین مجراها هم نگاه کند.

تیم دانشمندان مؤسسه‌ی اقیانوس اشمیت در بیانیه منتشرشده گزارش دادند که به عنوان بخشی از این مأموریت، از یک بازوی رباتیک برای پاکسازی قسمت مربعی شکلی از کف اقیانوس استفاده کردند و سپس جعبه‌های مشبکی را روی شکاف‌های پوسته‌ی زمین قرار دادند. وقتی محققان بعدا به داخل آن جعبه‌ها نگاه کردند، تعداد زیادی از حیوانات را در زیر حفره‌ها یافتند؛ کشفی که تأیید می‌کند موجودات از زیر بستر به آنجا رسیده‌اند.

شکاف در پوسته‌ی زمین موجوداتی را به نمایش گذاشت که از زیر بستر دریا آمده بودند

یکی از موجوداتی که مورد توجه تیم قرار گرفت، کرم لوله‌ای بزرگ ( گونه از تیره‌ی کرم‌های ریشدار) بود. تعداد کمی از بچه‌های این کرم در قسمت بالای مجراها دیده می‌شدند که باعث شد دانشمندان گمان کنند نوزادان حشره‌ها برای رسیدن به زیستگاه‌های جدید درون مایعات آتشفشانی زیر دریا حرکت می‌کنند.

نمونه سنگ وارونه‌شده، کرم‌های لوله‌ای و سایر موجودات زنده را آشکار کرده است
نمونه سنگ وارونه‌شده، انواع کرم‌های لوله‌ای و دیگر موجودات زنده‌ی ساکن در زیر مجراهای گرمایی را آشکار کرد.

مونیکا برایت، بوم‌شناس در دانشگاه وین که یکی از همکاران این پژوهش بود، در بیانیه‌ گفت: «درک ما از حیات جانوری در مجراهای گرمابی اعماق دریا با این کشف، گسترش بسیاری یافته است. دو زیستگاه پویا در مجراها وجود دارد؛ جانداران در بالا و پایین سطح مجرا، وابسته به مایع مجرا از پایین و اکسیژن آب دریا از بالا، به‌طور هماهنگ با هم رشد می‌کنند.»

محققان نتیجه‌ی یافته‌های خود را در اواخر سال جاری منتشر خواهند کرد، و در حال حاضر به پژوهش این اکوسیستم حساس و اسرارآمیز که در برابر آثار عملیات برنامه‌ریزی‌شده‌ی استخراج معادن ژرف دریا در اقیانوس آرام بسیار آسیب‌پذیر است، ادامه خواهند داد.

وندی اشمیت، رئیس و هم‌بنیانگذار مؤسسه‌ی اقیانوس اشمیت در بیانیه‌ی منتشرشده گفت اکتشافات به ‌دست‌آمده در هر یک از مأموریت‌های اکتشافی مؤسسه‌ی اقیانوس اشمیت، الزام کاوش کلی اقیانوس را افزایش می‌دهد تا دریابیم که در اعماق آب‌ها چه موجوداتی زندگی می‌کنند. کشف موجودات جدید، منظره‌های طبیعی، و حال، یک اکوسیستم کاملاً جدید، از این حکایت دارد که هنوز چه دنیای ناشناخته‌ای در اعماق اقیانوس‌ها پنهان است و حفاظت از این ناشناخته‌ها چقدر اهمیت دارد.

داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات