غذادادن بیش از حد به گربه‌ها برای آن‌ها دردسرساز است

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
گربه
اگر بیش از حد لازم به گربه خانگی خود غذا بدهید، ممکن است موجب بروز تغییراتی نامطلوب در میکروبیوم روده حیوان شوید.
تبلیغات

صاحبان گربه‌هایی که بیش‌ازحد به حیوانات خانگی خود غذا می‌دهند، به‌طور ناخواسته آن‌ها را درمعرض خطر قرار می‌دهند. پرخوری موجب افزایش وزن می‌شود، اما مطالعه جدیدی نشان می‌دهد این کار همچنین می‌تواند هضم مواد مغذی را در گربه کاهش دهد و موجب تغییر میکروبیوم روده آن‌ها شود.

پژوهشگران می‌خواستند درباره‌ی تغییرات متابولیکی و گوارشی که در نتیجه‌ی پرخوری و افزایش وزن در گربه‌ها رخ می‌دهد، بیشتر بدانند. پژوهش آن‌ها شامل ۱۱ گربه لاغر بود که همگی ماده‌های بالغ عقیم شده بودند. گربه‌ها به مدت دو هفته با رژیم غذایی متعادل موجود در بازار تغذیه شدند و در همان حین، پژوهشگران اندازه‌گیری‌های پایه را انجام دادند. سپس به مدت ۱۸ هفته، به گربه‌ها اجازه داده شد به اندازه‌ای که می‌خواستند، غذا بخورند.

همان‌طور که گربه‌ها بیشتر غذا می‌خوردند و افزایش وزن پیدا می‌کردند، سطح چربی آن‌ها افزایش می‌یافت و توانایی هضم مواد مغذی‌شان کاهش پیدا می‌کرد. سوانسون می‌گوید: «وقتی بدن غذای کمتری دریافت کند، در استخراج مواد مغذی کارآمدتر خواهد بود. اما وقتی مقدار غذا افزایش پیدا می‌کند، غذا سریع‌تر از دستگاه گوارش عبور می‌کند و طی این فرایند مواد مغذی کمتری استخراج می‌شود.»

پازل غذای گربه
پازل‌های غذا روش مناسبی برای محدود کردن مصرف غذای گربه‌ها و تشویق آن‌ها به فعالیت هستند.

با خوردن غذای بیشتر، گربه‌ها بیشتر مدفوع می‌کردند و مدفوع آن‌ها اسیدی‌تر بود که نشانه‌ می‌داد غذا به‌خوبی هضم نمی‌شود. سوانسون توضیح می‌دهد: «در انسان، pH پایین مدفوع نشان‌دهنده جذب ضعیف کربوهیدرات‌ها و چربی است. یافته‌های ما نیز به همین موضوع اشاره دارد و کاهش pH مدفوع با مصرف غذای بیشتر و کاهش قابلیت هضم همراه بود.»

پژوهشگران متوجه تغییر میکروبیوم گربه‌های مورد آزمایش شدند. علاوه‌براین، وقتی گربه‌ها اضافه وزن پیدا کردند، زمان عبور غذا از دستگاه گوارش حدود ۲۵ درصد کاهش یافت. سوانسون می‌گوید: «تغییر زمان عبور از دستگاه گوارش یافته‌ای جدید و دلیل احتمالی تغییر میکروبیوم روده بود.»

برخی از تغییرات میکروبیوم گربه‌ها که در مطالعه جدید مشاهده شد، با تغییراتی که در انسان‌های چاق دیده می‌شود، در تناقض بود که نشان می‌دهد احتمالا عوامل اثرگذار پیچیده‌تری به جز وزن وجود دارد.

سوانسون و همکارانش در مقاله‌ی دیگری نشان دادند محدود کردن مصرف غذای گربه‌ها می‌تواند به کاهش وزن و چربی سالم کمک کند. وقتی مطالعه افزایش وزن به پایان رسید، ۱۱ گربه تحت رژیم غذایی محدود قرار گرفتند که به آن‌ها اجازه کاهش وزن و بازگشت به سطح اولیه را داد.

نویسندگان به صاحبان این حیوانات خانگی پیشنهاد می‌کنند در کنار غذا دادن به گربه‌ها براساس آنچه نیاز دارند، کارهایی را برای تشویق فعالیت بدنی و ذهنی گربه‌ها در هنگام غذا خوردن انجام دهند. آن‌ها می‌توانند غذا را به مقادیر کم در مکان‌های مختلف به گربه‌ها بدهند و از پازل‌های غذا استفاده کنند.

گربه‌ها باهوش هستند و ظاهرا دوست ندارند، به آن‌ها گفته شود چه کاری انجام دهند، اما به‌نظر می‌رسد با مداخلات مناسب ما می‌توانند زندگی سالم‌تر و شادتری داشته باشند.

این پژوهش در مجله‌ی Journal of Animal Science منتشر شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات