رکوردشکنی هایپرلوپ چین با رسیدن به سرعت بیش از ۶۲۳ کیلومتر در ساعت

یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
قطار هایپرلوپ چین
درحالی‌که ایلان ماسک درباره هایپرلوپ حرف می‌زد، چین مشغول ساخت آن بود و سیستم قطار هایپرلوپ خود را به سرعت بی‌سابقه‌ای رساند.
تبلیغات

قطار مغناطیسی فوق سرعت هایپرلوپ چین، اخیرا با دستیابی به سرعت بیش از ۶۲۳ کیلومتر بر ساعت در مسیر آزمایشی با مقیاس کامل، رکورد سرعت خود را شکست. این پروژه توسط شرکت علوم و صنایع هوافضای چین (CASIC) اجرا می‌شود؛ شرکتی که هر چیز از موشک گرفته تا ماهواره و فضاپیما را در این کشور می‌سازد.

قطار هایپرلوپ چین در سال ۲۰۲۳ در آزمایشی تحت شرایط غیرخلاء به سرعت بی‌سابقه ۶۲۳ کیلومتر در ساعت رسید. به‌گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، شرکت علوم و صنایع هوافضای چین ادعا می‌کند تست‌های جدید از رکورد گذشته فراتر رفته، اما سرعت دقیق آن را فاش نکرده است.

به نوشته‌ی آی‌اف‌ال ساینس، آزمایش در لوله با خلاء کم انجام شد و ثابت کرد فناوری مگ‌لو یا همان قطار مغناطیسی طبق پیش‌بینی، کار می‌کند. این سیستم قطار پیشرفته در خط آزمایشی به طول دو کیلومتر در داتونگ در شمال چین آزمایش شد و رکورد قبلی سرعت را شکست.

وسیله نقلیه مورد آزمایش به فناوری مگ‌لو متکی است که از مغناطیس برای جلو راندن قطار استفاده می‌کند و همچنین آن را بالای ریل شناور می‌کند و از این طریق اصطکاک را کاهش می‌دهد. به منظور افزایش سرعت، قطار از طریق لوله مخصوص با خلاء کم حرکت می‌کند که مقاومت هوا را کاهش می‌دهد.

فناوری مگ‌لو با سرعت حیرت‌آوری درحال پیشرفت است. در اکتبر سال ۲۰۲۲، CASIC ادعای داشتن قطاری آزمایشی را مطرح کرد که به سرعت ۱۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. آن‌ها در آخرین تلاش خود به سرعت چهار برابر دست پیدا کرده‌اند.

ممکن است پیشرفت‌های بیشتری نیز در راه باشد. شرکت علوم و صنایع هوافضای چین اعلام کرده است به قطارهای خطی با سرعت ۱۰۰۰ کیلومتر در ساعت علاقه‌مند است و آن‌ها حتی به دنبال ایجاد فناوری‌هایی هستند که بتوانند به سرعت ۴۰۰۰ کیلومتر در ساعت برسند.

قبل از ثبت رکورد CASIC، بالاترین سرعت هایپرلوپ به دست آمده ۴۶۳ کیلومتر در ساعت بود که در ژوئیه ۲۰۱۹ توسط تیمی از مهندسان دانشگاه فنی مونیخ به دست آمد.

تا سال ۲۰۱۸ تنها شش سیستم قطار مگ‌لو در سراسر جهان درحال فعالیت بود: سه مورد در چین، دو مورد در کره جنوبی و یک مورد هم در ژاپن. تمام این قطارها برخلاف قطارهای هایپرلوپ که از تونل‌های با فشار پایین استفاده می‌کنند، در فضای آزاد حرکت می‌کنند.

درحالی‌که قطارهای مگ‌لو می توانند به سرعت‌های فوق‌العاده بالایی برسند، بسیار گران هستند. آن‌ها همچنین از انرژی زیادی استفاده می‌کنند و به زیرساخت‌های اختصاصی نیاز دارند که ادغام آن‌ها را با سیستم‌های حمل‌ونقل موجود دشوار می‌سازد.

در خارج از چین، هایپرلوپ وان، شرکت دارنده‌ی سیستم حمل‌ونقل نوینی که زمانی ایلان ماسک آن را تبلیغ می‌کرد، اواخر سال گذشته تعطیل شد. البته، رویای فناوری هایپرلوپ همچنان زنده است. در ایتالیا از سیستم هایپرلوپ تجاری سخن گفته شده است که ونیز-مستره را در زمانی رکوردشکن به پادووا متصل می‌کند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات