این موجودات عجیب دریایی وقتی مجروح می‌شوند، بدنشان را با یکدیگر ادغام می‌کنند

جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
گردوی دریایی
مشاهده تلفیق دو گردوی دریایی و ایجاد جانوری واحد با عملکرد هماهنگ دانشمندان را شگفت‌زده کرده است.
تبلیغات

گروهی از دانشمندان که گردوی دریایی (Mnemiopsis leidyi) را مطالعه می‌کنند، به‌طور اتفاقی شاهد رویدادی شگفت‌انگیز بودند. به‌نظر می‌رسد وقتی این شانه‌داران آسیب می‌بینند، می‌توانند با هم ادغام شوند تا جانوری واحد را ایجاد کنند و حتی عملکردهای بدنی یکسانی داشته باشند.

گروه پژوهشی درحال نگهداری جمعیتی از شانه‌داران در مخزنی از آب دریا بود که توجهش به شانه‌داری بزرگ با شکل بدنی عجیبی جلب شد. به‌نظر می‌رسید دو شانه‌دار با هم ترکیب شده‌اند، اما باور این موضوع دشوار بود. دکتر کی جوکورا، نویسنده مطالعه از دانشگاه اکستر بریتانیا به آی‌اف‌ال ساینس گفت: «خیلی شگفت‌زده شدم. در آن زمان تنها بودم اما فورا رفتم تا آن همکاران دیگرم را نیز در جریان بگذارم.»

پژوهشگران از گردوی دریایی ادغام‌شده فیلمبرداری کردند که نشان می‌دهد چگونه آن‌ها مانند جانوری واحد عمل می‌کنند‌.

زمانی که جوکورا به مطالعه‌ای قدیمی درمورد گردوی دریایی برخورد کرد، حدس آن‌ها ثابت شد. او افزود: «ادغام‌شدن گردوی دریایی درواقع در سال ۱۹۳۷ گزارش شده بود. من هم وقتی آن مقاله را پیدا کردم، شوکه شدم.»

پژوهشگران تصمیم گرفتند آزمایش‌های جدیدی روی گردوی دریایی انجام دهند. آن‌ها چندین گردوی دریایی را در روزهای متفاوت از مکان‌های جداگانه‌ای جمع‌آوری کردند و پس از جدا کردن بخشی از بدنشان، آن‌ها را در تماس نزدیک نگه داشتند.

در ۹ از ده آزمایش، شانه‌داران با موفقیت با هم ترکیب شده‌اند و همه جفت‌های ادغام‌شده برای سه هفته‌ی کامل در مخزن نگهداری زنده ماندند. در آن زمان، آن‌ها عملکردهای بدنی مشترکی ازجمله انقباضات عضلانی هماهنگ را رشد دادند. این موضوع وقتی مشخص شد که پژوهشگران به نقطه‌ای که زمانی بدن یکی از شانه‌داران بود تلنگر زدند، اما کل بدن ترکیب‌شده واکنش نشان داد. جوکورا در بیانیه‌ای گفت: «از مشاهده‌ی اینکه تحریک مکانیکی اعمال‌شده در یک سمت گردوی دریایی به انقباض عضلانی هماهنگ در سمت دیگر منجر شد، شگفت‌زده شدیم.»

شانه‌داران ادغام‌شده همچنین دارای دستگاه گوارش یکپارچه‌ای بودند که بدن ترکیبی را به اندازه‌ی کافی تغذیه می‌کرد. این حقیقت که هر دو شانه‌دار بدون مشکل به یک بدن تبدیل شده بودند، کاملا مشهود بود. به‌گفته‌ی نویسندگان، علت امکان‌پذیری این اتفاق ممکن است فقدان خودآگاهی باشد. جوکورا افزود: «یافته‌های ما نشان می‌دهد شانه‌داران ممکن است فاقد سیستمی برای تشخیص اعضای خود از اعضای دیگری باشد. علاوه‌بر‌این، داده‌ها نشان می‌دهد دو جانور مجزا می‌توانند به سرعت سیستم‌های عصبی خود را ادغام کنند و پتانسیل‌های عمل مشترکی داشته باشند.»

جوکورا قصد دارد در پژوهش‌های آینده پدیده‌ی ادغام را با تمرکز روی سیستم عصبی شانه‌داران ژله‌ای ادغام‌شده بررسی کنند و از تصویربرداری زنده برای مشاهده‌ی مستقیم این موضوع استفاده کند که چگونه سیگنال‌های الکتریکی بین آن‌ها منتقل می‌شود.

مطالعه در مجله‌ی کارنت بایولوژی منتشر شده است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات