عنکبوت گردباف از درخشش کرم شب‌تاب برای به‌دام‌انداختن طعمه‌های بیشتر استفاده می‌کند

یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
عنکبوت قهوه‌ای کوچک کرم شب‌تاب درخشان را در تار خود می‌پیچاند
عنکبوت گردباف از کرم‌ شب‌تاب به دام‌افتاده استفاده می‌کند تا با تغییر الگوی تابش نورشان، شب‌تاب‌های نر بیشتری را به دام بیاندازد.
تبلیغات

کرم‌های شب‌تاب گاهی‌اوقات نباید از نور پیروی کنند. معمولا فقط یک بارقه‌ی نور از نور کرم شب‌تاب ماده به کرم شب‌تاب‌ نر (Abscondita terminalis) کمک می‌کند تا ماده را در هنگام غروب در میان علف‌های بلند پیدا کند. نرها، پرزرق‌وبرق‌تر هستند و پالس‌های نوری متعددی برای جذب جفت از خود ساطع می‌کنند. با‌این‌حال، اگر نرها در تار عنکبوت گرد‌باف گرفتار شوند ممکن است به طعمه‌هایی مرگبار تبدیل شوند.

محققان در مطالعه‌ای که در نشریه کارنت بایولوژی منتشر شده است، گزارش می‌دهند که عنکبوت‌های گرد‌باف ظاهراً شب‌تاب‌های نر را فریب می‌دهند تا بیشتر شبیه به الگوی تابشی ماده‌ها نور خود را خاموش‌ و‌ روشن کنند. چشمک‌زدن نور شبیه به ماده، نرهای دیگر را در تور گیر می‌اندازد و به عنکبوت‌ها فرصت می‌دهد تا طعمه‌های بیشتری به‌دست آورند.

تغییر الگوی کرم شب‌تاب نر به دام افتاده، نرهای دیگر را فریب می‌دهد

هیمنا نلسون، رفتارشناس حیوانات در دانشگاه کنتربری در کرایست‌چرچ نیوزیلند که در مطالعه شرکت نداشت، رفتار عنکبوت‌ها را جالب می‌داند و می‌گوید مشاهدات جدید یک تاکتیک شکار منحصر‌به‌فرد را به ترفندهای عنکبوت‌ها اضافه می‌کند.

دایکین لی، بوم‌شناس رفتاری از دانشگاه هوبی در ووهان چین و همکارانش دوربین‌هایی را روی تار عنکبوت‌ها در زمین‌های کشاورزی نزدیک نصب کردند تا ببینند چه اتفاقی برای کرم‌های شب‌تاب گرفتار‌شده می‌افتد. تیم تحقیقاتی یک کرم شب‌تاب را به‌طور مستقیم در تار عنکبوت گردباف قرار داد و سپس عنکبوت را رها یا از تار جدا می‌کرد. پس از شروع هر آزمایش، محققان حساب کردند که در هر چند دقیقه، چند کرم شب‌تاب دیگر در تارها گیر می‌افتند.

کرم‌های شب‌تاب گرفتارشده در تار گونه‌ای از عنکبوت گردباف به نام آرانیئوس ونتریکوسس، نحوه‌ی تابش خود را تغییر می‌دادند؛ اما به‌گفته‌ی لی، در تار عنکبوت‌های‌ دیگر، این اتفاق نمی‌افتاد. وقتی عنکبوت گردباف آرانیئوس ونتریکوسس در اطراف تار بود، کرم شب‌تاب نر در تارها گرفتار می‌شد و الگوی چشمک‌زدن را تغییر می‌داد؛ اما در غیبت عنکبوت این تغییر اتفاق نمی‌افتاد. وقتی لی و تیمش با جوهر سیاه روی نورهای چشمک‌زن حشرات را می‌پوشاندند، کمتر احتمال داشت که عنکبوت‌ها کرم‌های شب‌تاب بیشتری شکار کنند.

نرهای به دام‌افتاده که گاز گرفته شده و در ابریشم عنکبوت پیچیده شده بودند نیز از هر دو نور خود (نرها دو نور دارند) استفاده نمی‌کردند. تنها با چشمک‌زدن، سیگنال‌های نر ضعیف‌تر می‌شدند و تک‌پالس‌های نور، بسیار نزدیک‌تر به الگوی چشمک‌زدن ماده‌ها به‌نظر می‌رسید.

لی می‌گوید گرد‌باف‌ها با کرم‌های شب‌تاب به‌طور متفاوتی نسبت به گونه‌های سوسک‌های غیردرخشنده رفتار می‌کردند. در‌واقع کرم شب‌تاب برعکس اسمش نوعی سوسک است؛ در حالی که عنکبوت‌ها سوسک‌های دیگر را در لایه‌ای ضخیم از ابریشم می‌پیچند و تقریباً بلافاصله شروع به تغذیه می‌کنند، اما دور کرم‌های شب‌تاب پوشش سبکی می‌پیچیدند تا نورهایشان همچنان مشاهده‌پذیر باشد و سپس در تار انبار می‌شدند.

به‌گفته‌ی لی، وقتی کرم‌های شب‌تاب بیشتری گرفتار می‌شوند، عنکبوت‌ها روش خود را برای هر یک از آن‌ها تکرار و همانجا رهایشان می‌کنند تا فقط چشمک بزنند.

نلسون می‌گوید اینکه سیگنال‌ نورها دقیقاً چگونه تغییر می‌کنند، همچنان نامشخص است؛ اما لی مشکوک است که نیش یا زهر عنکبوت با آن ارتباط دارد. اکنون لی کنجکاو است که ببیند آیا سایر عنکبوت‌های کرم شب‌تاب‌خوار از استراتژی مشابهی استفاده می‌کنند یا خیر؛ زیرا برخی از حیوانات با بهره‌گیری از سیگنال‌های مختلف مانند صداها یا فرومون‌ها از طعمه‌های گرفته‌شده به عنوان فریب استفاده می‌کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات